förvirrad
11-03-2008, 15:39
Här kommer ännu en dum fråga från mig...
När bör man ta bort locken från miniväxthusen? Så fort fröna grott? Eller hur länge ska/kan man vänta?
Inte alls nån dum fråga! Jag brukar låta fröplantorna stå med lockena kvar tills de har växt till sig lite och fått några karaktärsblad men absolut inte så länge att de slår i taket. Jag har vädringsluckor i locken på mina miniväxthus, praktiskt så att man kan reglera fuktigheten där inne.
Jag börjar lufta när de kommit upp.
Nu har jag två lådor, så jag har ogrodda i den ena och grodda i den andra. De flesta får stå kvar i "den vädrade" lådan tills jag skolar om dem.
Om man har drivhus med luckor, kan man öppna dessa så fort det har grott, för att undvika mögel. Har man de lite mjukare drivhusen med hela lock, brukar jag sätta in tändstickor i hörnen, med svavlet innåt och slipper då även sorgmyggorna, som gillar sådder.
MariaÖrebro
12-03-2008, 15:50
Jag brukar lyfta upp locket lite på krukkanten så det inte sluter tätt.
[attachment=14860:Blandat_003.jpg]
Siv i Bollnäs
12-03-2008, 20:22
Hej Maria S!
Sätter du svavlet inåt för att sorgmyggorna skyr svavlet på tändstickorna??? Är det verkligen så?
(För övrigt tycker jag inte alls att det är nån dum fråga hur länge man bör ha locken på! Ibland funderar man verkligen på för- och nackdelar med både det ena och det andra. )
Siv
Det där med lock på är ju olika. Jag kommer att få ha locket på ganska länge på min låda med hibiskussticklingar för de tar minst 8 veckor innan de har satt rötter och innan dess så reder de inte sig själv... Men luftar gör man ju.
Ciczi
CITAT (Siv i Bollnäs @ 12-03-2008, 20:22)

Hej Maria S!
Sätter du svavlet inåt för att sorgmyggorna skyr svavlet på tändstickorna??? Är det verkligen så?
(För övrigt tycker jag inte alls att det är nån dum fråga hur länge man bör ha locken på! Ibland funderar man verkligen på för- och nackdelar med både det ena och det andra. )
Siv
Svavel är giftigt för sorgmyggorna. De dör helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.