*Ulrica*
Jag letar efter ett bra material att täcka marken med för att kväva ogräs. Dels under nyetablerade buskar och träd och dels på större ytor (50-200 m2) som senare ska odlas på. Helst ska materialet inte behöva täckas med typ bark eller flis eller liknande.

De alternativ jag ser:

1. Plastfolie/bäddplast. Uv-stabiliserad, svart polyeten, finns dels tunnare 0,03-0,05 mm och tjockare 0,1-0,2 mm. Släpper inte genom varken luft, ljus eller vatten. Den tjockare ska hålla 3-5 år.

2. Svart fiberduk/täckväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Plastfibrer som pressats sammman, 50 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 2-4 år. Exempel: Svart Agryl P50

3. Markväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Kraftigare fibrer som vävts samman, 100-200 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 8-10 år. Exempel: MyPex, Lobrene

Jag har även hittat en produkt som heter Weedkiller som jag inte riktigt kan placera in i ovanstående kategorier. Den verkar användas av kommuner och väganläggare. Jag vill inte lägga ut geotextil/markduk (den där vit/gråa luddiga) eftersom den måste täckas med en massa material. Jag vill kunna ta bort täckningen efter 2 år och sedan typ gödsla och plantera.

Inköpsställen? Tips/erfarenheter/idéer? Nackdelar/fördelar? Andra alternativ, gärna i budgetvariant?

Ovanstående info har jag bland annat fått från VäxtEko-artikeln Marktäckning i trädgårdsodling och från Täckmaterial på friland 2008
Fågelvägen
Nog måste de väl släppa igenom luft och vatten om du ska ha dem intill buskar och träd?

Ett alternativ för små ytor är tidningar (kolla i pallkragetråden!). De multnar småningom och behöver aldrig tas bort. Men såklart måste du täcka över dem med sand eller barkflis eller mull, vilket du inte vill...

Vissa marktäckningsmaterial är typ, väv av plast (eller glasfiber kanske?). De rispar upp sig på ett sätt som känns plastigt och otrevligt att möta i rabatter. För stora ytor kanske de är ok om stadkanterna är oklippta.
Jan Lindgren
Hej!
Ska du ha bort kvickrot och lentåtel så är det bara svart plast som gäller. Kvickroten växer igenom mypex och liknande. Alternativet är glyfosat.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
CITAT (Fågelvägen @ 11-03-2008, 19:12) *
Nog måste de väl släppa igenom luft och vatten om du ska ha dem intill buskar och träd?
Jo, jag tänker nog inte ha plastfilmen under rosenhäcken, det får vara något annat där. Men på större ytor där det bara är ogräs som ska bort?
CITAT (Jan Lindgren @ 11-03-2008, 19:46) *
Ska du ha bort kvickrot och lentåtel så är det bara svart plast som gäller. Kvickroten växer igenom mypex och liknande. Alternativet är glyfosat.
Jag tror inte jag har så mycket sådana gräs. Det är mest hallon, kirskål, johannesört och... hm, ja, jag har inte studerat så värst noga. Men eftersom plasten är billigare så lutar det mot den i dessa fall. Har du täckt med plast någongång?

Glyfosat? Låter giftigt? Kan inget om sånt.... stannar det kvar i jorden och skadar framtida odling?
*Ulrica*
Läste om Glyfosat nu. Det verkar inte så farligt. Inte giftigt för landlevande organismer och av vattenorganismer var det bara mygglarver som var lite känsliga (inget jag sörjer över). När jag tänker efter var det nog Roundup som min sambo sprutade på gårdsplanen förra sommaren. Allt blev brunt (gräs, gatkamomill, maskrosor etc. etc.) efter ett tag men sedan började det växa i slutet av sommaren igen.
Idag är det lika grönt som innan på gårdsplanen... rolleyes.gif så frågan är hur effektivt det är...
Jan Lindgren
Hej!
Glyfosat är effektivt men det dödar inte frön. Det gör inte plast heller. Jag täcker med plast under alla mina upphöjda bäddar annars växer det in diverse rötter. Eftersom jag gräver upp plantor varje år så finns det stor risk att jag skadar plasten vilket har skett så en bädd är invaderad av hallon och björkrötter. Det är bara att göra om alltihop.
MVH
Jan Lindgren
Elanor
Presenningar!

Jag förvandlade ett gammalt potatisland till äng för några år sedan. Fick tag på gamla presenningar som jag täckte med i två år innan jag fräste bort kvickroten (ja, jag vet att det egentligen inte ska gå, man fräser sönder rötterna och så blir det mer kvickrot - men det fungerade).

Presenningar är kanske inte så vackra, men de täcker effektivt. Jag fick tag på presenningar som kasserats för att det var hål i dem. Så det blev ingen kostnad alls för min del.

Hälsningar,

Elanor
*Ulrica*
CITAT (Elanor @ 14-03-2008, 11:53) *
Presenningar!
Vad var det för sorts presseningar? Såna där billiga gröna eller "riktiga" lastbilspressenningar?
annagranq
gröna stora presenningar använde vi för att få bort ett ogräsland, 2 år, sen är ogräset borta, lägg sten och sånt på så det ligger tätt.
Elanor
Riktiga presenningar ska det vara! Jag "fuskade" lite med lätt-presenningar, men de fungerade som drivhus!! Släppte igenom solljus, blåste upp som tält - ogräset frodades som bara den. Nej, tunga doningar måste man använda.

Elanor
*Ulrica*
CITAT (Elanor @ 17-03-2008, 09:20) *
Riktiga presenningar ska det vara! Jag "fuskade" lite med lätt-presenningar, men de fungerade som drivhus!!
Tänkte nog det, de är ju ganska genomskinliga... jag får nog köpa svart plast...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon