Jag letar efter ett bra material att täcka marken med för att kväva ogräs. Dels under nyetablerade buskar och träd och dels på större ytor (50-200 m2) som senare ska odlas på. Helst ska materialet inte behöva täckas med typ bark eller flis eller liknande.
De alternativ jag ser:
1. Plastfolie/bäddplast. Uv-stabiliserad, svart polyeten, finns dels tunnare 0,03-0,05 mm och tjockare 0,1-0,2 mm. Släpper inte genom varken luft, ljus eller vatten. Den tjockare ska hålla 3-5 år.
2. Svart fiberduk/täckväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Plastfibrer som pressats sammman, 50 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 2-4 år. Exempel: Svart Agryl P50
3. Markväv. Uv-stabiliserad, svart polypropylen. Kraftigare fibrer som vävts samman, 100-200 g/m2. Släpper genom luft och vatten. Livslängd 8-10 år. Exempel: MyPex, Lobrene
Jag har även hittat en produkt som heter Weedkiller som jag inte riktigt kan placera in i ovanstående kategorier. Den verkar användas av kommuner och väganläggare. Jag vill inte lägga ut geotextil/markduk (den där vit/gråa luddiga) eftersom den måste täckas med en massa material. Jag vill kunna ta bort täckningen efter 2 år och sedan typ gödsla och plantera.
Inköpsställen? Tips/erfarenheter/idéer? Nackdelar/fördelar? Andra alternativ, gärna i budgetvariant?
Ovanstående info har jag bland annat fått från VäxtEko-artikeln Marktäckning i trädgårdsodling och från Täckmaterial på friland 2008