Full version: Ugnslagad mat!
Tobb
Funderar på vad man kan laga för mat i ugnen, bara ställa in lite saker i ett foliepaket.

Lite nyckelord: Billligt(studentpris), gott, minimalt med disk tongue.gif

Gärna så att man får en färdig maträtt i ett paket eller så.
Med lite kött, grönsaker och goda kryddor.
Piccante
Nakne kocken (Jamie oliver) brukar ha en förkärlek till att tillaga mat i foliepaket i ugnen. Har du kollat hans kokböcker? Några finns säkert på bokrean.
Tosan
JAg har ett bra, dock inte foliepaket.

Moas frestelse

Lägg rå köttfärs i botten på en form och krydda. Ovanpå råriven potatis, eller strips om man är lat, krydda. Vispa ihop grädde och ketchup lite snabbt och häll över. Grädda i 225 grader 45-60 minuter.
Kryddor är nog rätt valfritt, men jag använder salt, svartpeppar och allkrydda, och brukar göra med 300-400 g köttfärs, ca 600-800 g potatis och 3-5 dl grädde. Det blir minst en rejäl middag för 3 och 2 matlådor.
Tobb
Har faktiskt itne alls tänkt på några kokböcker då jag bara letat på nätet efter recept blush.gif

Ska försöka komma ihåg att köpa ingredienserna till det du tipsar om Tosan smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Andra varianter kan vara.

Fräst och kryddad köttfärs enligt egen smak som läggs i gratängform. Ha på potatismos (helst hemgjort, men färdigt funkar det med) blandat med ost över köttfärsen, gratinera i ugn. Alt. kan man byta ut potatismoset mot polenta med ost och örtkryddor i.

Vill man göra ett vegetariskt alternativ vilket är billigare kan man byta ut köttfärsen mot ex. fint skurna el. rivna grönsaker som man fräst och kryddat. Exempelvis olika rotsaker är ju ofta billigt + man kan även blanda ner lite linser el. bönor i de frästa grönsakerna även det är billigt och mättar bra..

En annan sak som är lätt är att koka pasta och blanda med ex. kokt broccoli (går bra att använda tinad broccoli från frysen), ha ner i gratängform. Öppna burkar med fiskbullar av önskad smak (alt köp fiskbullar i buljong och gör egen sås det brukar bli godast, man kan ladda upp med fiskbulleburkar då butikerna har erbjudanden), skopa ut fiskbullarna ovanpå pastan, strössla på ost och gratinera.

Ytterligare ett alternativ är: Stycka upp en kyckling i mindre bitar och lägg i smord stor ugnsform el långpanna. Lägg dit rotsaker i lämpliga bitar (ex. potatis, morötter, gulbetor, palsternacka etc)= ju större bitar kyckling desto större bitar av rotsakerna, även lök brukar vara gott att trycka mer i ugnsformen. Ha på lite flytande margarin + kryddor. Och tillaga i ugn tills kyckling + rotsaker är färdiga. Vill man kan man pilla dit grönsaker som inte behöver vara i ugnen så länge mot slutet ex. paprika, tomat, skivor av squash/zucchini.
bear
CITAT (Markus_H @ 11-03-2008, 18:43) *
Nakne kocken (Jamie oliver) brukar ha en förkärlek till att tillaga mat i foliepaket i ugnen. Har du kollat hans kokböcker? Några finns säkert på bokrean.

Ett köptips kanske 6 dvd skivor med Jamie Oliver sammanlagt 12 timmar till bra pris 203 kr inkl frakt eller 29kr/st

från 2003.

Min beställning är på väg hit till köket......

https://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902

1
DVD Den nakna kocken - Volym 1 2003-10-15 29 kr
DVD Den nakna kocken - Vol. 2 2003-10-15 29 kr
DVD Den nakna kocken - Volym 3 2003-10-15 29 kr
DVD Den nakna kocken - Volym 4 2003-10-15 29 kr
DVD Den nakna kocken - Volym 5 2003-10-15 29 kr
DVD Den nakna kocken - Volym 6 2003-10-15 29 kr

gunvor
kyckling - hel eller bitar.
Långpanna
salt o peppar lite paprikapulver eller ngt annat kryddigt o lite smörklickar/alt margarin.
massor av grönsaker - potatis, morötter,lök, palsternacka, kålrot är jättegott - man tager vad man haver
jag brukar rulla runt grönsakerna i lite olja/salt o peppar inan jag lägger in dom i ugnen.
har man lite grönt - persilja elelr basilika eller vad som helst så strör man över det när det är klart
disk-blir intemycket.

de flesta rotsakerna är ju billiga och kyckling kan man ofta hitta billiga bitar i frysdisken , påsar med lår etc. Vingarna brukar oxå vara billiga - men det är så lite mat på dom att jaf tycker inte dom är värda att lägga energi på,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon