Full version: Popuplåda
Sidor: 1, 2
Frideborg
Hej!
tänkte köpa ännu en Popuplåda.men eftersom mässan är sen i år och då blir det väl nån affär istället.
Önkskar ett bra pris.Någon ide var?
Stockholms området.södra sidan. rolleyes.gif för svar
mvh Birgitta W
Iza
Jag köpte min på Granngården för 149:-
ingrid fuxwall
Hur ser en sådan ut?

ingrid
Iza
Det är sådan liiiten plastlåda för 49 popup-plantor.
De brukar göra reklam för dem i alla trädgårdstidningar. bla Nelson har dem.
Första gången jag så en blev jag bara så besviken för den var så liten, nu har jag vant mig.
Heda
Jag "gick på det" häromdagen..blev också jättebesviken första gången jag såg den, men nu känns det faktiskt som en praktisk storlek. Hade bestämt att ALDRIG att jag går på att köpa en sån dyr när man kan så i ungefär vad som helst...men men..vi får väl se om den lever upp till reklamen annars får jag väl sälja den för en hundring.

Har kollat runt endel och köpte min oxå på Granngården 149:-, var det lägsta priset jag sett på den.
Frideborg
Hej!
Tack för tipset om Granngården!
Jag kan tala om att jag sådde Rosenskära den 6 tummenupp.gif mars.
Igår såg jag 8st pigga små plantor i den.På fröpåsen står det 14-21 dagar.
så lådan är bra.därför vill jag köpa en till.den kallas också Pluggbox.
mvhBirgitta W
DragonLady
Tycker den är jättebra för att den är så liten.. 49 plantor på minimal plats tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Birgitta W @ 11-03-2008, 22:16) *
Hej!
Tack för tipset om Granngården!
Jag kan tala om att jag sådde Rosenskära den 6 tummenupp.gif mars.
Igår såg jag 8st pigga små plantor i den.På fröpåsen står det 14-21 dagar.
så lådan är bra.därför vill jag köpa en till.den kallas också Pluggbox.
mvhBirgitta W

Vad en pluggbox är för något vet jag - har en själv.
Det var billigt! Där jag sett den har den kostat strax under 200 kronor, måste nog köpa en till blush.gif
MariaÖrebro
JAg tycker bara att det känns lite trist att man inte kan så olika saker i varje fack. Vill inte ha 49 plantor av samma växt. Eftersom det jag planterar har olika grotider måste jag kunna plantera om dem allt eftersom de kommer upp. Har köpt Rootrainers på mässan i Örebro förra året. Då är det 20 plantor i varje låda, 4 lådor totalt. Kostade runt 200 kronor, tror jag. Då är det i alla fall lite lättare att hantera det som kommer upp. Tycker jag i alla fall whistling.gif
DragonLady
Var köper man rootrainer?
Heda
Rootrainer funderade jag på också, håller med dig Maria, det blir väl svårt att omskola/sänka temp allteftersom. Jag sådde olika men med ungefär samma groningstid...men såg i morse att Stockrosorna redan grott!! Herregud jag sådde ju i måndags, har aldrig varit med om att de grott så fort! Måste nog köpa några rootrainers oxå. Men Pluggboxen fanns där och då...ville ju ha direkt smile.gif
Lillja
Har också köpt rootrainers tänker förodla grönsaker i dem,
tänker också pröva att sätta tagetes om man fyller först med
vanlig jord och sen med såjord, då kanske man inte behöver
skola om dem, är det nån som har prövat, vore ju suveränt
man har ju knappt nån plats framöver.
Lady Hamilton
Jag har köpt rootrainers (Impectas) men jag gillar dem inte thumbdown.gif Jag tycker att facken är för stora. Och man har ingen koll på hur fuktigt det är i jorden. Möjligtvis att jag kan ha dem till att så Solrosor i eller annat som växer mycket snabbt. Har även testat att rota växter i dem med det går inge bra det heller pga att det blir för blött. Nä jag håller mig nog till Popup-boxen i stället
Wilmer
Jag har haft pluggbox i flera år, tycker den är toppen. Jag sätter små plaststickor i varje plugg om det är så att jag vill plantera olika sorter. Kommer de upp olika fort är det bara att ploppa upp dem underifrån individuellt, med en penna eller liknande. Sedan sår jag något nytt i den tomma pluggen. Har köpt på Odal för 149 kr i år, på Sollentuna mässan var de lite billigare för tre st.
Heda
Jaaa duh.gif man kan ju "poppa" upp dom med tex en penna!!! Tänkte inte på det... duh.gif
då tror jag nog mer på popup, men det vill ju till att man passar så att det inte torkar ut...
Lady Hamilton
Torkar ut i poppupp? Jag brukar bara se till at det finns vatten i karet under då brukar det inte vara något problem dunno.gif
Wilmer
tummenupp.gif Det är ju visserligen inte tanken med popuppen att man ska poppa upp dem individuellt, men det funkar bra!

De kan ju givetvis torka ut, men med locket på håller de sig bra om de inte står i direkt sol.
VeraCB
Jag gjorde som så att jag tejpade fast små lappar numrerade 1-7
och så har jag en lista på kylskåpet med nummer och namnet som jag sått i den raden.
Så gjorde jag för att jag bara ville så få frön, jag har sått mest tvååringar,
och tänkte därför förodla några få och direktså resten på plats!
Wilmer
Så kan man numrera pluggarna 1 - 7 och a - f blir det väl? Jag har markerat med spritpenna på pluggarna. Så kan man göra en lista;

1-a = Blåklint
1-b = vallmo

osv...
ingrid fuxwall
CITAT (Wilmer @ 14-03-2008, 11:15) *
Så kan man numrera pluggarna 1 - 7 och a - f blir det väl? Jag har markerat med spritpenna på pluggarna. Så kan man göra en lista;

1-a = Blåklint
1-b = vallmo

osv...

Har gjort på samma sätt och för mig fungerar det bra.

ingrid
Frideborg
Hej!
Trevligt att höra att så många gillar popuplådan.
Jag gör så här för att hålla reda på vad som är i den.
Har 2 st låddor.med permamentbläckpenna skriver jag nr 1.tex.på lådan
skriver upp vad jag sått numrerar och tejpar fast lappen i en kalenderbok som Ica har gett ut.
så gjorde jag förra året.Tack för alla tips!
mvhBirgitta W rose.gif
marskattan
Jag tycker oxå lådan är suverän. Enda nackdelen som jag ser det är att det är så lätt att så 49 små plantor men när dom växt upp så inser man att 49 lite större plantor tar en del plats. Och har man då några lådor så konstaterar man snabbt att 147 plantor tar plats *ler* Men det är ju snarare fel på min rumsuppfatting än en smart lådas fel...
MariaÖrebro
Det vore väl själva f*n om jag inte kommer att åka på att köpa en pluggbox jag med! Ni har övertygat mig! Din Trädgård går av stapeln i helgen så jag får väl passa på då! Det där med att "ploppa" ut dem med en penna var droppen! bravo.gif Det känns som att det kanske är smidigare än en Rootrainer, till och med! Måste ju prova båda för att verklgen kunna avgöra vilken som är bäst, eller hur?!?!
Frideborg
Hej!
Du kommer att gilla den!
liten smidig.men som marskattan skrev det blir mkt växter.
Å andra sidan det är så härligt med växterna.går ju och kollar minst en gång
om dagen.OBS jag har inte aktier i företaget.
mvh en rolleyes.gif Birgitta W
Rihane
Försök att plantera växter som du vet växer ungefär lika fort i samma box.
Förra året var det Rosenkära som rände iväg, i år är det Blomman för dagen som växer så det knakar, dvs lock av, medan "Heliotropen" nog skulle må bra av att växa under locket. sweatingbullets.gif
Blomman för dagen är förresten helt sanslös w00t.gif , växer så det knakar och gror i massor. ohmy.gif .
Den är värre än Rosenskäran förra året

I min andra box har jag lyckats samsa växterna under locket än så länge.
Det finns en till sort som heter Rootriot, den har jag planterat Rosenskäran i iår, samt Penséer , flamvial,muskmalva och pelargon(som den sägs vara extra lämplig för).

Selma
Jag tycker att Impectas roottrainer är bäst, därför att "facken" är större och man slipper omplantera. Sådde petunior, lobelia, blomstertobak,mm förra året. Det gick jättebra. Popuplådan har ju så små fack att man måste omplantera. Jag sår numera endast tagetes i popuplåda, för dem omplanterar jag ändå aldrig.
Lady Hamilton
Tyvärr Selma no.gif kan jag inte hålla med dig. Jag har köpt och testat Impectas rootrainer........ thumbdown.gif
Eller så är det helt enkelt fel på mig dunno.gif Men så här upplever i allafall jag rootrainern
*För det första är de väldigt besvärliga att fylla med jord, jorden far ner i facket/skålen under och vill man ta bort den jorden måste man dra upp "fackena" som då går i sär och jorden ramlar ut............tillbaka där jag börkade
*Sedan är det på tok för mycket jord i "facken" så det är mycket svårt att hålla kolla på hur fuktig igentligen jorden är? Detta är även ett problem vid vattningen anser jag
*Sedan hade jag problem när jag sådde 1 årig Vallmo Plant bebisarna växte för mycket "ovan jord" (Ok det var mitt fel som gett dem för dåligt med ljus) men när jag då skulle "skola ner dem" i den befintkliga jorden var det inte lätt att 'få upp' o 'plantera ner' små plantorna igen

Nä jag föredrar Pluggboxen (man kan klippa av långa rottrådar och få exakt samma effekt som med "trainern") Då har man koll på vattningen och man kan lätt skola om plantorna i ny fräsch jord (som många plant bebisar också mår bra av) Och hinner man inte "skola i tid" kan man enkelt tillsätta lite näring i vattnet och låta de växa ett tag till.

Jag odlade upp ca 150 Luktärtor på det viset i fjol tummenupp.gif klippte av långa rottrådar så de inte trasslade in sig i varandra och kunde enkelt toppa alla plantor så de blev buskiga o fina. Gav näring i vattnet och när det var dax för transport så fick de enkelt plats i en liten kartong och kunde levereras så till planteringen
160kvm stort hus
CITAT (marskattan @ 24-03-2008, 22:52) *
Jag tycker oxå lådan är suverän. Enda nackdelen som jag ser det är att det är så lätt att så 49 små plantor men när dom växt upp så inser man att 49 lite större plantor tar en del plats. Och har man då några lådor så konstaterar man snabbt att 147 plantor tar plats *ler* Men det är ju snarare fel på min rumsuppfatting än en smart lådas fel...

Håller helt med där.

Skulle vilja köpa några fler men det är ju inte billigt direkt... Man får väl tösta sig med att dom håller längre än vanliga plastväxhus.

Om man kanske skulle gå på mässan och fynda lite ändå... Hmmm.
Heda
Ja det sämsta är väl dels som Marskattan säger att en pluggbox tar ingen plats...49 omskolade ta massor med plats. Det finns en sak till...den tar så liten plats att man vill ha MER, MER, MER... crazy.gif
Wilmer
CITAT
Håller helt med där.

Skulle vilja köpa några fler men det är ju inte billigt direkt... Man får väl tösta sig med att dom håller längre än vanliga plastväxhus.

Om man kanske skulle gå på mässan och fynda lite ändå... Hmmm.

Granngården 149 kr. Inte mycket pengar uppdelat på dagarna på ett år. 0.407 kr/dag, för i år är det ju skottår! Nästa år blir det dyrare, 0.408 kr/dag, så skynda dig och köp i år!!!!!!!!!!!!!!
Anki V
CITAT (Heda @ 26-03-2008, 13:33) *
Ja det sämsta är väl dels som Marskattan säger att en pluggbox tar ingen plats...49 omskolade ta massor med plats. Det finns en sak till...den tar så liten plats att man vill ha MER, MER, MER... crazy.gif

Men skulle man inte kunna skola ut ex. silverek eller små tagetes i pluggboxen och sedan göra som Ladyn med gödning när de har vuxit till? De här växterna växer ju fort när man sätter ut pluggplantan i rabatten.

Jag funderade på att göra så ......rätt eller fel? Annars tjänar jag ju inget...... confused.gif Jag får plats med minst lika många plantor i ett köttfärstråg.

Skratta inte ihjäl er nu om jag missuppfattat hela grejen coolgleam.gif

/Anki
Frideborg
Helt rätt tänkt Wilmer!
Det är ju så här man skall räkna såklart!
mvh Birgitta W tummenupp.gif
Christina i Småland
Så här skrev Monica i Nässjö 2008-01-05. Hon hade med en bild på den demolerade pluggboxen. Jag lyckades inte få med den.

CITAT
Jag kommer aldrig mer att så i pluggbox. Första året fick jag efter mycket besvär isär delarna. Andra året fick jag slita, klippa och dra isär eländet. Efteråt hörde jag att det tydligen var ganska vanligt att delarna fastnade i varandra. Nä, det blir vanliga krukor hos mig. Och precis som Alba så bottnar jag med planterings- eller krukväxtjord.

Jag har också haft problem med att få isär min box men lyckats med milt våld till slut.

Tycker att pluggarna är väl små. Har också Rootrainers, en större modell. Den är utmärkt till luktärter t ex.
Lillja
Är det nån som har förodllat grönsaker i popuplådan, funderar på
det, om jag börjar i början av maj så blir det ju bara en månad
de behöver stå i lådan eller blir det för trångt, annars skulle de
va bra många planter på liten yta.
Wilmer
Rotfrukt har jag provat, rotselleri. Grönkål också. Rödbeta med när jag tänker efter. Det gick bra med allihop.
Paeonia Lactiflora
CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2008, 19:24) *
Nä jag föredrar Pluggboxen (man kan klippa av långa rottrådar och få exakt samma effekt som med "trainern") Då har man koll på vattningen och man kan lätt skola om plantorna i ny fräsch jord (som många plant bebisar också mår bra av) Och hinner man inte "skola i tid" kan man enkelt tillsätta lite näring i vattnet och låta de växa ett tag till.

Jag odlade upp ca 150 Luktärtor på det viset i fjol tummenupp.gif klippte av långa rottrådar så de inte trasslade in sig i varandra och kunde enkelt toppa alla plantor så de blev buskiga o fina. Gav näring i vattnet och när det var dax för transport så fick de enkelt plats i en liten kartong och kunde levereras så till planteringen

Det låter ju perfekt! Jag har just köpt två pluggboxar som jag ska använda till luktärtor. Är det lagom att så nu? Jag har tänkt ha boxarna i fönstret och kan ev. också ge dem extra ljus.

Det verkar så jobbigt att skola om, men du menar alltså att man kan slippa det genom att toppa plantorna innan de slår i "taket". När bör man börja tillföra näring?

/Helen
Lotta22
Det är första säsongen jag använder pluggboxen och det känns som om allt man vet om sådd (vad gäller lämplig mängd...) blivit raderat från hårddisken. Det känns ju futtigt med "bara" 49 hål, så då gäller det att fylla... och plötsligt har jag ca 90 fingerborgsblommor och 45 tagetesplantor. Det var inte jag...

Här är lite bilder ifall någon annan vill se hur denna försåtliga och förträffliga box ser ut:

pluggbox

Lillja
CITAT (Wilmer @ 02-04-2008, 21:43) *
Rotfrukt har jag provat, rotselleri. Grönkål också. Rödbeta med när jag tänker efter. Det gick bra med allihop.

Va bra, då ska jag åka till Granngården och skaffa fler låder, det ryms ju hur många planter som helst
i dem på en liten yta, ska förodla mycket iår tänkte jag.
Rihane
CITAT (Lillja @ 03-04-2008, 18:38) *
Va bra, då ska jag åka till Granngården och skaffa fler låder, det ryms ju hur många planter som helst
i dem på en liten yta, ska förodla mycket iår tänkte jag.

Tänk på omskolningen, wub.gifsweatingbullets.gif
Ingen liten yta då inte no.gif

....men du kanske inte ska omskola yes.gif
titti49zon6
Jag gillar min pluggbox, den tar liten plats och rymmer många plantor tummenupp.gif
jag numrerar avklippta persiennbitar som jag stoppar ned i hålet för att veta vad jag sått
och skriver ned på ett papper ( i en speciell bok för att inte tappa bort mina anteckningar) blush.gif
Varit till Granngården några ggr och frågat efter pluggboxar , dom skulle få hem men det visade sig att det var
vanliga sålådor dom beställt så idag var jag dit och fick visa vad jag ville ha rtfm.gif . Dom hade aldrig hört talas om dessa
och jag talade om att i övriga Sverige (på Granngården) finns dom minsann crazy.gif till det fina priset av 149:-
Killen som jag pratade med skulle omedelbar beställa hem, så förhoppningsvis finns dom att köpa när jag
kommer hem från mässan 000.gif
Lillja
CITAT (Rihane @ 03-04-2008, 19:56) *
Tänk på omskolningen, wub.gifsweatingbullets.gif
Ingen liten yta då inte no.gif

....men du kanske inte ska omskola yes.gif

Hade inte tänkt det, tänkte så i början av maj och sätta ut i
början av juni, ska bara så grönsaker i dem.
Wilmer
Jag var på sollentunamässan och köpte tre för billigare penning än på Odal! Några kronor visserligen.. Men håll korpgluggarna öppna om du ändå ska dit.
Alba
Jag har tittat på en pluggbox på Blomsterlandet idag. Jag blir förvånad att den är SÅ liten CA 20 X 20 CM.

Finns det i större storlek ?
fruberglund
CITAT (Lillja @ 03-04-2008, 20:18) *
Hade inte tänkt det, tänkte så i början av maj och sätta ut i
början av juni, ska bara så grönsaker i dem.

Det var ju jättesmart! Har aldrig tänkt på grönsaker. Jag har en del som måste frösås, det här är ju perfekt eftersom även jag har en popup-låda. Grönsaker får det bli i den. Fast idag känns trädgård väldigt långt borta eftersom det snöar som tusan här idag thumbdown.gif
bejbi
CITAT (VeraCB @ 14-03-2008, 12:05) *
Jag gjorde som så att jag tejpade fast små lappar numrerade 1-7
och så har jag en lista på kylskåpet med nummer och namnet som jag sått i den raden.

Så gjorde jag med smile.gif
Alba
CITAT (Alba @ 12-04-2008, 11:45) *
Jag har tittat på en pluggbox på Blomsterlandet idag. Jag blir förvånad att den är SÅ liten CA 20 X 20 CM.

Finns det i större storlek ?

Någon som vet om det finns olika storlekar ?
Rihane
CITAT (Alba @ 14-04-2008, 11:18) *

Tror inte det.
Aldrig sett någon. Ingen annan storlek har visats på Trädgårdsmässan ex vad jag har sett.
Tror att själva konceptet går förlorat med en större storlek. Stapelbara, lätta att transportera, liten yta mm
Fråga annars dom som säljer.

Alba
OK då vet jag. thanks.gif
A-C E
CITAT (MariaÖrebro @ 12-03-2008, 15:23) *
JAg tycker bara att det känns lite trist att man inte kan så olika saker i varje fack. Vill inte ha 49 plantor av samma växt. Eftersom det jag planterar har olika grotider måste jag kunna plantera om dem allt eftersom de kommer upp. Har köpt Rootrainers på mässan i Örebro förra året. Då är det 20 plantor i varje låda, 4 lådor totalt. Kostade runt 200 kronor, tror jag. Då är det i alla fall lite lättare att hantera det som kommer upp. Tycker jag i alla fall whistling.gif

Så här gör jag...
Ta ett vanligt a4, skriv a,c,b,d,e osv till vänster och 1,2,3, osv. ovantill fr, v-. ttill höger som ett melodikryss... Så sen så många eller få du vill av de sorter du behagar. Sen när du ska skörda kan du ju inte använda pop-up funktionen (då resten inte är klara) tar då skaftet på en trägaffel, en så du anv. i köket och puttar upp plantan med. Placerar mellan delen där den hör hemma, i med ny jord och så igen. Ellr lämna det tomt.
Köper man dyra fröer tex vill man inte chansa på alla med en gång. /Anki

CITAT (Alba @ 14-04-2008, 10:18) *

Finns bara i en storlek. Läste någonstans att uppfinnaren tänkte på ett fönsterbräde vid tillverkningen, eller vad det nu heter när uppfinaren tänker till.
De med liten plats har ju alltid ett fönsterbräde någonstans...../Anki
Lady Hamilton
Och jag använder mig av plastplanteringspinnar som jag skriver på och stoppar ner i första hålet, fyller så många celler med frön som jag behöver för just den sorten, sätter ner en ny "pinne" som jag skrivit ny sort och fortsätter så tills jag fyllt alla celler med frön. Man kan klippa planteringspinnarna på hälften om man tycker de är för breda. Tidigare använde jag mig av trä tandpetare som jag märkt med färg (ritat tusch på själva tandpetaren) men det funkade inte så bra. Träet ville gärna mögla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon