Odjuret
Halloj,
Jag har suttit och planerat trädgården i all evighet och det finns en del av den som jag inte riktigt får ett grepp om.
Jag har dragit slutsatsen att jag antagligen kommer att plattsätta hela utrymmet men sedan tar idéerna slut.
Vilka blommor jag ska ha är en liten och nästan obetydlig fråga. Jag vill veta vad jag ska använda utrymmet till!
Klarar sig björnbär i skugga tex? Jag anatar på rak arm att köksträdgården antagligen inte ska vara där. Om jag plattsätter allt kan jag förfina med blommor i krukor och självklart göra fint i rabatten MEN... Det är ett stort utrymme att bara "ha".
Har ni förslag eller idéer så är jag högst tacksam.
Jag bor i zon 2 bredvid Zetas trädgård smile.gif
UTRYMMET
fruberglund
Stora krukor med skuggtåliga växter i är snyggt på plattsatta ytor. T.ex. Hosta/Funkia med olika bladfärg och bladform. Finns ju många fina skuggtåliga växter om du har tänkt ha rabatt. Googla eller sök bland tidigare inlägg här på Odla om skuggtåliga växter.

En uteplats/sittplats i skugga är skönt när solen är för varm på sommaren så ett bord med ett par stolar att slå sig ner vid är nog inte fel.

Jättefin mur och ett utrymme som säkert kan bli väldigt mysigt tror jag. Lycka till!
Blomstertanten
Björnbär vill ha mycket sol.
Om jag har fattat det hela rätt så blir det alltså en rabatt mellan den befintliga muren och den nya muren högre upp ?
Olika sorters funkior skulle nog bli snyggt och så någon enstaka "uppstickare". Höstanemoner kanske ? unsure.gif Och naturligtvis något som kommer på våren innan funkiorna kommit igång. Julrosor och massor med vårlökar tex. snödroppar , snöklockor , våriris.
Sen en sittplats på plattorna och stora krukor med växter. Det går ju även att ha funkior i krukorna om man vill ha det lite enhetligt.
Odjuret
tack för tipsen smile.gif
Krolliljan
Vilken vacker mur du har. tummenupp.gif

Jag hade nog inte lagt plattor över det hela. Man kan ju bryta upp på några ställen, lite oregelbundet, och sätta skuggväxter där. Ett underbart ställe att ha en uteplats på tycker jag.
Odjuret
Tack för komplimangen, här är en länk där fler murbilder finns smile.gif
MUREN
Lilla Sibirien
Du skulle väl kunna låta murgrön växa ner för muren, fuschior trivs också på en skuggigare plats, årets perenn lungört, ormbunkar egentligen kan listan göras hur lång som helst. Snygg mur du har, den skulle jag också vilja ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon