ewa zon 3
Skulle ha sått ulltistelfröerna - Onopordum acanthium i början av januari och ställt ut men påsen glömdes bort.
Provade att behandla med växthormonet GA-3 och sådde i "stjärtlapp" (stjärtlappsmetoden) som stoppades i påse och förvarades i rumstemperatur. I går, efter ca 14 dagar så hade alla fröerna grott och fick flytta till kruka idag. smile.gif

[attachment=14831:Onopordu...canthium.JPG]

/Ewa
Gåsis
Så kul! Finns det ingen såanvisning som hänvisar till GA-3 kanske firman skulle informeras. Och bra för oss andra att veta. Fast egentligen, efter dictamnusen borde det inte gro så bra för dig devil.gif

/Åsa
ewa zon 3
Än kan jag inte ropa hej när det gäller Dictamnussådderna
Har precis flyttat över de första med ordentlig grodd från kylen till kruka och hoppas att de tar sig där unsure.gif

GA-3 rådet för ulltistel hittade jag på den hemsidan ONTARIO ROCK GARDEN & HARDY PLANT SOCIETY

/Ewa
Heda
Var får man tag i GA-3?
ewa zon 3
Själv köpte jag förra året av en privatperson på AoT:s forum.
Det enda stället jag vet om är den canadensiska fröfirman Gardens North
Men det här är inget undermedel som man kan behandla ALLA fröer som trilskas utan man får läsa på lite och se till vilka frö det skulle kunna passa.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon