Full version: Weibulls blomjord
mamamaggan
Har läst här om blomjord och förstått att många rekommenderar Weibulls jord. Har köpt säckvis på Granngården. Nu när jag skolar om mina plantor så blir jag inte så lite förvånad över jorden.

Det finns pinnar i den , c:a 3 cm långa och någon cm i omkrets , även något som är som ett nät av trådar , c:a 5 cm långa och 2 - 3 cm breda . Där är också klumpar som är 2 - 3 cm i diameter.

Ska det vara så ? Kan inte påstå att jag är någon " jordexpert " men jag tycker det verkar konstigt att jorden är så här.
mamamaggan
Ingen som har något att säga om blomjorden ?
Ramred
Dom säckar jag köpt har också varit sådana, men inte så mycket att det varit något problem tycker jag. Några enstaka småpinnar i hela säcken, så dom har jag plockat bort. Fast man kan ju undra varför dom är där.....
mamamaggan
Jag använde knappt 10 liter av en 50 liters säck och plockade nog bort 6 - 7 pinnar , lika många " nät " och klämde sönder minst 5 klumpar.

Är bara förvånad, har inte hittat så här mycket " skräp" i andra blomjordar.
Lady Hamilton
OBS! Såg inte förrens jag postat inlägget att jag läst fel.........tråden handlade om Weibulls o inte om Hasselfors duh.gif ber om ursäkt för det. (Men jag låter inlägget ligga kvar istället för att radera)

Jag hade i fjol problem med Hasselfors plant jord (Blå säckar med Älg på) Det var fullt med kvistar och massor med torvklumpar. Jag mailade företaget och frågade om de bytt 'recept' på jorden Svaret jag fick var att de hade haft vissa produktions problem under en tid och beklagade det. *Receptet' skulle vara det samma som förut, men om jag mailade in produktions nummret på säckarna så skulle jag få kompensation lovade VD:n för företaget Men ännu har jag inget fått. Körde faktiskt föbi företaget när jag åkte hem från Gillan i fjol sommras och funderade på om jag skulle "knalla in" och fråga hur det gick med min 'kompensation' och låtsasa att jag kört enkom devil.gif bara för det rotfl.gif Men jag körde bara förbi.

Så i år...........köpte i höstas på mig ett tiotal säckar med så o planterings jord för att ha när det var dax. Såjorden har varit bra (som vanligt)Men planterings jorden är jag INTE nöjd med no.gif Jag brukar alltid sålla jorden och göra en egen 'special blandning' som jag skolar plantorna i. Men eftersom jag lärt mig att många av er andra inte håller på med sådant "trams" utan skolar direkt i jorden så testade även jag det. Vilket nu resulterat i att över en 1/3 del av mina Bergvallmo har dött. Jag upptäckte att ytan i krukorna bestod av en HÅRD tjock 'skorpa' Och jag har nu sållat jorden och gjort min egna 'blandning' och skolat om alla plantor för att förgoppningsvis klara dem som är kvar. Men jag har inte mailat företaget eftersom det verkar ändå inte vara lönt. Jag har tidigare år varit MYCKET nöjd med Hasselfors jord men nu börjar jag att börja bli lite tveksam till debn samma g.gif
theseraphim
överlag så är ju det så att jorden kan variera kraftigt i blanding eftersom allt ligger i stora högar innan det blandas för att få fram önskad jord(det är inte så att den billiga jorden är bottenskrapet och den dyra är toppen utan man blandar specifikt för den jordtyp man skall tillverka). problemet ligger i att ibland tex när man tar längst ner i högarna med en stor frontlastad skopa med en kapacitet på ex antal tusen liter så kan lite oönskat följa med som gör att slutresultatet inte alltid blir samma. Alla större producenter försöker ju alltid hålla så jämn kvalitet som möjligt men det är organiskt material vi pratat om inget som har tillverkats i fabrik så det är svårt att få exakt samma hela tiden.
Angående Hasselfors så anser jag de vara lite överhypade ibland, de blev ju stämda för ett antal år sedan av ett antal svenska odlare då deras lösjord hade innehållit gifter i för hög grad(tror det var arsenik rester)beroende på slarv i tillverkningen i danmark. man skall nog hålla fast vid den jord man själv anser vara bäst och den man är nöjd med och inte alltid lita blint på alla veta bästare.
mamamaggan
OK kan alltså vara olycksfall i arbetet att jorden är så här. Får väl se när jag öppnar nästa säck om den är likadan men då tror jag nog jag reklamerar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon