Full version: Växtzon 4
Niangi

Hej!

Jag har förälskat mig ordentligt i några växter då jag nu tillfälligt bor i Skåne som jag hemskt gärna vill ha med mig hem och odla i trädgården sedan...
Problemet är att hem är i växtzon 4 och vissa av dessa växter har sin gräns i och med zon 3.
Till frågan så undrar jag om man i vissa fall ändå kan odla dessa växter, om det till exempel är i anslutning till husvägg eller annat lite varmare ställe... Eller är det bara växthus som gäller?

Växterna det handlar om är:

Murgröna
Frilandshibiskus
Stockros

Hängpil (har ingen aning om växtzon här)

Tacksam för svar!
Anders Roslagen
Murgröna går bra så länge den växer på marken, när den växer upp på vägg eller trädstam lever den farligt om det blir lång vinter. Jag har själv gränsen till zon IV och vissa murgrönsplantor klarar inte det, andra med bättre gener klättrar högt utan att torka in på vintern. Så ursprunget och ärftligheten spelar stor roll.
Frilandshibiskus borde gå bra men det finns risk att den inte hinner blomma, den börjar sent. Min blommar normalt först i september. Om du brukar ha tidig höstfrost så kanske det inte blir så mycket av blomningen?

Hängpilar finns det många olika namnsorter av med olika härdighet.
Fenja
Jag bor i zon 4 och här övervintrar stockrosorna fint.
Mvh
Fenja
Betty
Murgröna är härdig till zon II, sorten 'Baltica' är härdigare än den vilda arten och klarar zon III. Jag skulle nog prova den i skyddat läge mot en solfattig vägg om jag var så förtjust i den som du.

Frilandshibiskus får du lov att ha i kruka och ta in på frostfri plats över vintern.

Stockros funkar utmärkt även här uppe hos mig i zon 6.

Så vitt jag vet så ska hängpil funka i zon 4.

Alexander-VG-zon3
ja frilands hibiskus går utmärkt i zon 4 ,, soligt läge för att den ska blomma bra . göda den inte efter midsommar . kan frysa i topparna en väldigt hård vinter men snön skyddar plus den blommar på ettåriga skott så det gör inget om den fryser lite .

Niangi

Tack så mkt för era svar! smile.gif Det var ju lite posetiva nyheter i alla fall. Jag har gått runt och samlat lite skott från olika murgrönsarter här nere, samt skördat frön från stockrosorna i massor av färger. Vet någon förresten hur länge fröna håller sig, just nu ligger de i en lufttät påse i en mörk garderob...

CITAT (flaxss @ 12-03-2008, 00:15) *
ja frilands hibiskus går utmärkt i zon 4 ,, soligt läge för att den ska blomma bra . göda den inte efter midsommar . kan frysa i topparna en väldigt hård vinter men snön skyddar plus den blommar på ettåriga skott så det gör inget om den fryser lite .

Har du alltså din utomhus hela vintern, eller enligt ovan angivna modell - i kruka?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Niangi @ 12-03-2008, 11:15) *
Tack så mkt för era svar! smile.gif Det var ju lite posetiva nyheter i alla fall. Jag har gått runt och samlat lite skott från olika murgrönsarter här nere, samt skördat frön från stockrosorna i massor av färger. Vet någon förresten hur länge fröna håller sig, just nu ligger de i en lufttät påse i en mörk garderob...
Har du alltså din utomhus hela vintern, eller enligt ovan angivna modell - i kruka?

ja mina är ute hela vintern i zon 1-2 ,, men den säljs som en trädgårdsväxt i är härdig i zon 0-4 i soligt läge . den trivs inte lika bra i kruka som i marken . dock finns det dom här på odla som odlar den i kruka vilket funkar ett plus är att i kruka hinner den blomma alla år men å andra sidan trivs den bättre av att vara ute åretrunt .

ska du nu ha den i kruka måste du utsätta den för frost ner till -5c -10c . sedan övervintra den svalt 0c +5c .
Noak
Stockrosorna är som ett ogräs hos mig, i allafall vissa sorter. Så nog övervintrar de.
Maria82a
ja du kan ju alltid prova, det skiljer ju bara en zon. Om du har dom vindskyddat, soligt och upphöjda bäddar. Stora stenar på sidan om värmer bra också och hindrar att frosten går så djupt i backen. Då borde det kanske gå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maria82a @ 12-03-2008, 15:26) *
ja du kan ju alltid prova, det skiljer ju bara en zon. Om du har dom vindskyddat, soligt och upphöjda bäddar. Stora stenar på sidan om värmer bra också och hindrar att frosten går så djupt i backen. Då borde det kanske gå.

vet inte vilken växt du skriver om !? men är det frilands hibiskusen så behöver den inte så skyddat som många kan tro .

det räcker med att läget är soligt och skyddat om man bor i en kall zon 3-4 . plus blir vintern varmare så borde det gå bra .

har sett frilands hibiskus både på bild och i verkligheten i zon 3-4 och några av dom stod inte alls skyddat och även som har växt där ett tag . hos mig blir dom ju stora och vackra ex med åren .
flower
Murgrönan Hedera helix ”Woerner” är härdig i zon 4.
Niangi
CITAT (flaxss @ 12-03-2008, 13:33) *
ska du nu ha den i kruka måste du utsätta den för frost ner till -5c -10c . sedan övervintra den svalt 0c +5c .

Den vill alltså ha lite vinterfrost då?

CITAT (NIKEN @ 12-03-2008, 14:05) *
Stockrosorna är som ett ogräs hos mig, i allafall vissa sorter. Så nog övervintrar de.

Super, jag älskar stockrosor! smile.gif

CITAT (flaxss @ 12-03-2008, 15:46) *
vet inte vilken växt du skriver om !? men är det frilands hibiskusen så behöver den inte så skyddat som många kan tro .

det räcker med att läget är soligt och skyddat om man bor i en kall zon 3-4 . plus blir vintern varmare så borde det gå bra .

har sett frilands hibiskus både på bild och i verkligheten i zon 3-4 och några av dom stod inte alls skyddat och även som har växt där ett tag . hos mig blir dom ju stora och vackra ex med åren .

Det låter ju bra för mig! Tack för era svar!

CITAT (flower @ 12-03-2008, 21:43) *
Murgrönan Hedera helix ”Woerner” är härdig i zon 4.

Vart någonstans hittar man den? Bilder?
Alexander-VG-zon3
ja den behöver frost ner till ca -5c -10c sedan ska den övervintra svalt , eller har man den ute i zon 3-4 i soligt läge å varmt läge .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon