Full version: Hjortar på rymmen ?
mamamaggan
I eftermiddags när vi åkte ut till stugan såg vi två grupper med hjortar ganska nära varandra. Det var 4 st i varje grupp. Den som var närmast oss hade två djur med horn , den ena hade enormt ståtliga horn säkert 1 m höga.

Vi antar att de är på rymmen från ett hjorthägn c:a 6 - 7 km från stugan. Har försökt få kontakt med ägaren men inte lyckats.

För att ta sig dit där de var måste de ha vandrat på en väg i minst 4 - 5 km. Först på en ganska smal bro över ån , sedan uppför en brant backe med stängsel på sidorna och slutligen över ännu en bro över järnväg och motorväg. Visst förstår jag att de klarar det men undrar vad som hänt om de mött någon bil när de befann sig på vägen och inte kunde komma undan.

Ståtliga och vackra djur var det iaf och inte speciellt skygga.
rahmat2
Tog ni inga bilder på dem?
mamamaggan
Tyvärr inte , hade ingen kamera. Visserligen har jag kamera i mobilen men det var nog för mörkt , så grått väder att det nästan var lite skymning.
Chamomille
Hos oss finns det i alla fall fullt med hjort. rolleyes.gif
KURT
Är det dovhjortar de har i hägnet?
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 12-03-2008, 05:24) *

Japp, fina smile.gif
mamamaggan
CITAT (KURT @ 12-03-2008, 06:15) *
Är det dovhjortar de har i hägnet?

Har ingen aning. HUr ser man om det är dovhjortar? Det här är hjortar som är nästan lika stora som älgar och är gråbruna.
*Ulrica*
I Sverige finns det både Kronvilt och Dovvilt. Min sambo tror att det bara är Dovviltet som är inplanterat men att Kronviltet hör hemma här "naturligt". Båda sorter kan förekomma i hägn för tex. avel eller uppfödning. Båda sorter kan även förekomma vilt.

Vi bor nära Livered (Koberg) som har Sveriges största koncentration av Dovvilt. Gissa om vi har hjortar i trädgården... ranting.gif wub.gif ser en grupp varje dag på min hundpromenad. De vi har här är en variant som är nästan helt svarta, annars brukar de vara mer rödbruna! Dom är både fina och smakar gott.

Dovhjort = en hane av Dovvilt (dovhind, dovkalv)
Kronhjort = en hane av Kronvilt (kronhind, kronkalv)

Edit: Dovvilt är den mindra av dessa, större än ett rådjur men bra mycket mindra än en älg. Kronvilt är den största hjorten, nästan som småälgar.
Bettis
Här finns det en hel del att läsa
Jägarförbundet
rahmat2
CITAT (Chamomille @ 12-03-2008, 05:24) *

Vilken tur ni har. Det är alltid så sagolikt med djur runtomkring sig!
Gossen Ruda
Vilda/förvildade kronhjortar finns mest i Skåne men förekommer fläckvis i östra Sverige upp till åtminstone Uppland men har även setts i Jämtland och Ångermanland enligt uppgift.

Huruvida det är trevligt med en massa djur kan diskuteras, så länge dom håller sig utanför trädgården och undviker vägarna håller jag dock med.
Lady Hamilton
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2008, 14:07) *
.............har även setts i Jämtland och Ångermanland enligt uppgift..............

Vilket i o f s inte är konstigt eftersom det har funnits Hjorthängnar här om kring som blev saboterade många gånger Med den påföljden att ett fler tal Hjortar rymde o förvildades under långtid
Gossen Ruda
CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2008, 18:00) *
Vilket i o f s inte är konstigt eftersom det har funnits Hjorthängnar här om kring som blev saboterade många gånger Med den påföljden att ett fler tal Hjortar rymde o förvildades under långtid

Inte bara det, det finns en stor stam på ca 20000 djur i Norge ungefär mellan Bergen och Trondheim och en bit in i landet mot svenska gränsen.
embees
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2008, 14:07) *
Vilda/förvildade kronhjortar finns mest i Skåne men förekommer fläckvis i östra Sverige upp till åtminstone Uppland men har även setts i Jämtland och Ångermanland enligt uppgift.

Huruvida det är trevligt med en massa djur kan diskuteras, så länge dom håller sig utanför trädgården och undviker vägarna håller jag dock med.

Det finns mängder med både dovhjort och kronhjort runt Övedskloster strax väster om Sjöbo. Ser ofta stora grupper med båda sorterna när jag kör på väg 104. Vad som framförallt är märkligt att se är mängden vita dovhjortar som finns här.
Sen har vi ju förstås även rådjur och inte att förglömma den nya pesten.....vildsvin.
mamamaggan
Har fått tag på ägaren till hjorthägnet och det var inte hans hjortar eftersom han gjort dig av med hjortarna. Då undrar jag var de kommer ifrån . Har aldrig sett hjortar där förut och jag förstod rätt så är det inga hjortar som finns naturligt i våra marker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon