ottolina
Hej jag undrar om någon kan ge mig ett recept på en påsktårta eller påskbakelse? Inte den gamla vanliga med rulltårta vispgrädde och persikor. Ska baka till ca 75 personer .Så det får vara något som är lätt att göra .
Boxer
Succetårta

Tårtbottnar:
100 g mandel
4 äggvitor
125g (ca 1½ dl) strösocker

Skålla och mal mandeln.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vänd i mandel och socker.
Fördela smeten på två smorda och mjölade bakplåtspapper. (bred ut till två tunna bottnar)

Grädda i 175 gr i ca 20 minuter.

Smörkräm:
100 g (1,2 dl) strösocker
1 dl mjölk (röd eller fetare)
4 äggulor
150 g äkta smör (normalsaltat)

Ställ fram smöret- så att det får rumstemperatur.
Sjud (koka inte!!!!) äggulor, socker och mjölk tills den tjocknar.
När cremen kallnat och har samma temperatur som smöret blandas dessa ihop.
Börja med att röra smöret och sedan i med äggsmeten lite i taget!
Lägg cremen mellan bottnarna och spritsa lite tjusigt ovanpå!!!!
Garnera med rostad hel mandel och gärna lite vindruvor!
Eva i Höga
Boxer, nu blev jag påmind om tårtan jag gjorde ofta förr. Det är verkligen en succétårta! Ska göra den till påsk iår.
MariaÖrebro
Oj vad det börjar vattnas i munnen nu! Jag brukar göra egna tårtbottnar och dela så jag får tre lager. Mellan två av dem lägger jag ordentligtmed chokladpudding. Mellan botten två och tre lägger jag grädde blandat med hackade persikor. På toppen blir det grädde, skivade persikor och liven blockchoklad. Helst ska det stå och dra och gotta sig i kylen ett dygn så det blir riktigt saftigt och smaskigt.

Eller klassikern med marängbottnar som man lägger grädde och hallon och björnbär mellan och toppar med grädde och hallon och björnbär. Är bären frysta blir dt bara saftigare!
Mollis
CITAT (Eva i Höga @ 12-03-2008, 09:40) *
Boxer, nu blev jag påmind om tårtan jag gjorde ofta förr. Det är verkligen en succétårta! Ska göra den till påsk iår.

Jag gjorde den men kan inte säga att det blev nån succé precis, www.recept.nu har recept på den och det var det jag följde till punkt och pricka, bottnarna blev en katastrof och smörkrämen var allt annat än medgörlig, nu tyckte mina sockergrisar till gäster ändå att den var god men herregud hur den såg ut blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon