Oj, Oj, vilken pärs det blev när vi tog över Marsvinen som ingen ville ha! Visst är vi glada att de hamnade hos oss, det måste vara himmelriket jämförelsevis, men min plånbok gapar tom efter veterinärbesök och annat nödvändigt.
Tack och lov fick jag en gratisbur! Nu har de äntligen golvyta att skutta runt på. Men när jag jämförde nykmlingarna med mina så kliade de sig så infernaliskt.
I lfart till veterinär och även om de inte visade något på provet så var det kala fläckar som gjorde att man bedömde skabb och vi har nu fått bahandla alla 4. Stackars våra oskyldiga...
Jag hör till den sorts människor som kliar mig tills jag blöder bara jag får lapp från skolan att det går löss. Ni kan ju gissa hur jag mår nu!! Trots att behandlingen är avslutat, de kliar sig mer normalt, burarna är virkonade och allt borde var bra. MEN jag vill duscha dom en gång! För min skull, känner hemskt obehag och jag vill kunna gosa med dem.
Vad använder jag för schampoo, är det hundschampoo, eller vanlig olivtål ?? Någon som vet??
Simone
ängsvädd
12-03-2008, 09:20
Jag tror faktiskt att såpa är bra när de har haft ohyra. Det är ett naturligt, men ändå effektivt medel, bestående av tallkottolja. Det använder man ju på växter mot löss.
Men skölj noggrant efteråt.
skogstroll
12-03-2008, 11:46
när jag hade grisar så gällde rejält utspätt hundschampo (som kan vara lite för starkt för de små liven annars).
OJ, vilken otur! Min har också haft skabb (från djuraffären), det var ett pysslande. Har du behandlat klart alla tre gångerna? Bra att du behandlat burarna också. Min veterinär sa bara att jag skulle tvätta buren noga, men jag kände på mig att det skulle vara lite extra, så jag frågade en annan veterinär. Visst, allt trä skulle slängas, textilier tvättas i 60 grader inst, etc. Och detta efter varje behandling, puh. Men nu mår hon bra. Skabben kan inte smitta oss, men är man känslig

kan det nog klia ändå

.
Söttok06
13-03-2008, 14:28
Det finns ett schampo som heter Dermocan och säljs bl a på Apoteket. Det är mot löss. Man schamponerar in i marsvinets päls och låter sitta i några minuter. Sedan sköljer man NOGA. Upprepas 2 gånger med 7 dagars intervall.
Ska de bara badas någon gång för att vara fina kan man använda milt schampo.
Jag köpte också en variant på Granngården som skulle vara bra mot parasiter och löss. Men har glömt namnet just nu. Det är för hästar och andra djur. Fick rekommenderat av någon i Svenska Marsvinsföreningen.
Dermocan är ett bra schampo mot vissa sorters ohyra. Men mot sellnic (skabb) så biter det inte, då är det sådan behandling hos veterinären som gäller (antar att det är ivomec genom spruta, eller spot-on?). Så vill du bada dem för fräschetens skull, så använd ett milt schampo för djur, typ smådjursshampo som brukar finnas i djuraffärer.
Jag har nu köpt ett schampoo, tog inget mot ohyra eftersom de har fått injektionerna de ska ha. Ett milt shampoo till katt & Hund som affären rekomenderar att man späder. Jag tvättar dem som sagt för min skull..
Såpa är uttorkande i andra samanhang så det skulle jag aldrig våga använda. Andra medel mot ohyra får vi förhoppningsvis ingen användning för. Tack för alla råd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.