Full version: Orkidéer i Sverige
L8 B.
Hej!
Jag har ett litet projekt för i vår/sommar, att fota lite orkidéer. Anledningen var att jag såg norna och kom tillbaka dagen efter för att fota dem, men då satt en "glad" liten gnagare där och mumsade. Den hoppade iväg när jag kom, och blommorna var puts väck. Nu vet jag inte om det var haren som ätit upp dem eller någon annan, men borta var de. Där började intresset för att fota blommor.

Jag tänkte åka till Gotland i vår. Men jag är inte så helt hemma på lokaler. Jag har letat lite på nätet och hittat en del. Kommer att leta mer. Men nu tänkte jag fråga om ni kloka odla-vänner har några tips. Var och när är det bra att titta?
Lars-Olof Arvids
Om du beställer den nya boken "Gotlands flora - en guide" av Jörgen Peterson och Gun Ingmansson (Gotlands botaniska förening) hittar du hur många tips på lokaler som helst! smile.gif Den kan bl a beställas från http://www.naturbokhandeln.se/

Olle
L8 B.
Superduper- Tack!
Det ska jag göra.
Tänkte även kolla runt på lite andra lokaler. Men ibland har jag varit för sent ute som här vid Storklinten (Nära Boden) Dessutom regnande det, dålig kvalite och blixt:

eller i Lia på Lofoten:

Fast på Kallax vägen:

Och i närheten av Abmoälven:

Lite varierande bildkvalité flirting.gif
L8 B.
Några fler med varierande kvalité, detta var några av de första bilder jag tog, satsar på att bli lite mer händig med kameran smile.gif :

Anki på Öland
Lite information om orkideerna på Öland

Anki
L8 B.
Tack för länken!
skogstroll
Åva (Haninge) har jag sett massa orkidéer! smile.gif
Gossen Ruda
Vet inte hur det ser ut på Gotland men på Öland tyckte jag att dom planterat ut orkidéerna överallt, även i dikena utefter vägarna. En bok som jag köpte för ett bra tag sen var den som säljs ut på länken, den kanske mer tar upp vilka växter det finns. Länk
Solis
Runt Abisko finns en hel del orkidéer - har ju fin flora i övrigt också! (Och fin utsikt!!)
L8 B.
Ja, Abisko är fantatsiskt wub.gif var där en helg i februari och spanande in norrskenet. Men passerade även förra sensommaren påväg till Lofoten. När vi stannande började sniffa runt för att se vad som växte. Just nu pågår ett vackert snöfall, men det känns konstigt, trots att det är helt "vanligt" så här års. Tror jag ökade mina förhoppningar när det var så varmt och milt jan till nu. Hur som helst är det ett vackert skådespel. Hörde på T-banan igår hur en människa snabbt tittade ut och sedan sa "Vilken brusig bild" - kanske för mycket fyrkantiga ögon laugh.gif
Lilla Birka

I Jämtland utanför Hammerdal finns ett eldorado för orkidéälskare! Se bara till att du har ordentlig vägbeskrivning.... vi höll på att åka bort oss och kom ut flera mil bortom den punkt vi tänkt oss!

Vackermyren

Datum/tid
10 jun 2008-15 aug 2008 Blomningstid

Naturskyddat hänsynsområde, orkidémyrar. Håkansmyren, Rödflon, Surmyren och Vackermyren. På myrarna kan man finna guckusko samt ett 15-tal andra orkidéarter som flugblomster, blodnycklar, grönkulla och korallrot. För vidare info se broschyren Vackermyren. Handikappanpassade gångbanor samt rastplatser med eldstad.

Vägbeskrivning
Ca 15 km S om Hammerdal mot Fyrås.

Piccante
I västergötland rekomenderar jag Skogatorpskärret, jättefin lokal och Kinnekulle så klart.
160kvm stort hus
Hemma på min tomt i ett skogsområde finns det vita orkidéer.
Bor i eskilstuna, nu är det väl lite tidigt, men jag kan se om jag lyckas ta en bild i sommar....
L8 B.
Nu börjar det dra i orkidéetarmen och önskan att beskåda dem smile.gif
från i fjol:
mamamaggan
Utanför Grythyttan finns ett jättestort bestånd av guckusko . Gå förresten in på www.t.lst.se så hittar du flera ställen i Örebro län med orkidéer .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon