Hej!
Jag har ett litet projekt för i vår/sommar, att fota lite orkidéer. Anledningen var att jag såg norna och kom tillbaka dagen efter för att fota dem, men då satt en "glad" liten gnagare där och mumsade. Den hoppade iväg när jag kom, och blommorna var puts väck. Nu vet jag inte om det var haren som ätit upp dem eller någon annan, men borta var de. Där började intresset för att fota blommor.
Jag tänkte åka till Gotland i vår. Men jag är inte så helt hemma på lokaler. Jag har letat lite på nätet och hittat en del. Kommer att leta mer. Men nu tänkte jag fråga om ni kloka odla-vänner har några tips. Var och när är det bra att titta?
Lars-Olof Arvids
12-03-2008, 09:31
Om du beställer den nya boken "Gotlands flora - en guide" av Jörgen Peterson och Gun Ingmansson (Gotlands botaniska förening) hittar du hur många tips på lokaler som helst!

Den kan bl a beställas från
http://www.naturbokhandeln.se/Olle
Superduper- Tack!
Det ska jag göra.
Tänkte även kolla runt på lite andra lokaler. Men ibland har jag varit för sent ute som här vid Storklinten (Nära Boden) Dessutom regnande det, dålig kvalite och blixt:

eller i Lia på Lofoten:

Fast på Kallax vägen:

Och i närheten av Abmoälven:

Lite varierande bildkvalité
Anki på Öland
12-03-2008, 14:25
Lite information om
orkideerna på ÖlandAnki
skogstroll
12-03-2008, 16:21
Åva (Haninge) har jag sett massa orkidéer!
Gossen Ruda
12-03-2008, 16:30
Vet inte hur det ser ut på Gotland men på Öland tyckte jag att dom planterat ut orkidéerna överallt, även i dikena utefter vägarna. En bok som jag köpte för ett bra tag sen var den som säljs ut på länken, den kanske mer tar upp vilka växter det finns.
Länk
Runt Abisko finns en hel del orkidéer - har ju fin flora i övrigt också! (Och fin utsikt!!)
Ja, Abisko är fantatsiskt

var där en helg i februari och spanande in norrskenet. Men passerade även förra sensommaren påväg till Lofoten. När vi stannande började sniffa runt för att se vad som växte. Just nu pågår ett vackert snöfall, men det känns konstigt, trots att det är helt "vanligt" så här års. Tror jag ökade mina förhoppningar när det var så varmt och milt jan till nu. Hur som helst är det ett vackert skådespel. Hörde på T-banan igår hur en människa snabbt tittade ut och sedan sa "Vilken brusig bild" - kanske för mycket fyrkantiga ögon
Lilla Birka
22-03-2008, 20:46
I Jämtland utanför Hammerdal finns ett eldorado för orkidéälskare! Se bara till att du har ordentlig vägbeskrivning.... vi höll på att åka bort oss och kom ut flera mil bortom den punkt vi tänkt oss!
Vackermyren
Datum/tid
10 jun 2008-15 aug 2008 Blomningstid
Naturskyddat hänsynsområde, orkidémyrar. Håkansmyren, Rödflon, Surmyren och Vackermyren. På myrarna kan man finna guckusko samt ett 15-tal andra orkidéarter som flugblomster, blodnycklar, grönkulla och korallrot. För vidare info se broschyren Vackermyren. Handikappanpassade gångbanor samt rastplatser med eldstad.
Vägbeskrivning
Ca 15 km S om Hammerdal mot Fyrås.
Piccante
22-03-2008, 21:37
I västergötland rekomenderar jag Skogatorpskärret, jättefin lokal och Kinnekulle så klart.
160kvm stort hus
25-03-2008, 09:41
Hemma på min tomt i ett skogsområde finns det vita orkidéer.
Bor i eskilstuna, nu är det väl lite tidigt, men jag kan se om jag lyckas ta en bild i sommar....
Nu börjar det dra i orkidéetarmen och önskan att beskåda dem

från i fjol:
mamamaggan
15-05-2010, 12:51
Utanför Grythyttan finns ett jättestort bestånd av guckusko . Gå förresten in på www.t.lst.se så hittar du flera ställen i Örebro län med orkidéer .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.