Full version: Labruska Vitis
makro
Har en blå Vitis på min inglasad balkong. Den trivs utmärkt där den står i solen, men har den senaste veckan fått "vattendroppar" i grenen - inget klet, bara som vatten. Vad kan det vara och varför kom det?

För övrigt är plantan fin-fin. Jag köpte den före sommaren på Lidel i Burg, där den stod vissen och nästan bladlös. Misstänker, p.g.a. beskäringen, att plantan är 3 år gammal och har hittills aldrig burit frukt. Men jag saknar tidigare erfarenheter av vinodling och är tacksan för alla bra tips.

Det står i Odla att labruska vill ha sur jord. Kan man gödsla den med lite koskit i botten som t.ex. cymbidium?
Per-Erik
Vindruvor brukar beskäras i november och senast i december, för att förhindra att plantan "blöder". D.v.s. det är sav som börjar droppa från de icke torkade snitten.
makro

Jag har inte beskurit vinet än för den är, enligt min uppfattning, fortfarande för liten.

Dock har jag nu fått genomskinliga äff i grenen. Är det vinlus som börjar komma? Vad ska jag göra åt fanskapet? Har sprejat den med Provado och stuckit även några Provado-pinnar i krukan - räcker det eller ska jag göra något mer? Vad i så fall?

Tacksam för alla goda råd...
RibesRubusVitis
Någon vinlus finns veterligen (ännu) inte i Sverige, men yrkesodlarna räknar med att den kan komma om några år när härdigare sorter utvecklats, precis som hände med mördarsniglarna. Om det genomskinliga inte springer omkring och förökar sig, är det troligare intorkat socker från ett överskott av sav som pressats ut genom växtens klyvöppningar.
Provado torde ta död på det mesta, om det verkligen är skadedjur. Det största hotet är nog mjöldagg, som bekämpas med andra medel.

Vinrankor beskärs varje år, oavsett storlek, så att stammen blir kraftig nertill. Druvorna kommer alltid på det gröna som vuxit fram under året. Föregående års tillväxt tas bort så bara en eller två knoppar återstår per gren.

Gödsel brukar inte behövas; vinodlingar brukar ligga på mager, eländig mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon