Regina
Förra årets sådd åts effektivt upp av mördarsniglarna så det känns inte meningsfullt att så sallad i trädårdslandet i år. Därför funderar jag på att odla i balkonglådor som hänger på räcket till kökstrappan. Vi har ett 20-talshus med hög grund som gör att första våningen ligger en halv trappa upp. Men vi hittade sniglar på husväggen och på uterumsfönsterna 1,5 meter upp förra året.

Så vad tror ni, hittar sniglarna dit?

Jag tänkte så sallad, morötter, rädisor, persilja och dill, finns det fler saker som skulle fungera i en balkonglåda?

Regina, zon 1 i Skåne mellan Malmö och Lund
Monaxe
CITAT (Regina @ 12-03-2008, 10:57) *
Förra årets sådd åts effektivt upp av mördarsniglarna så det känns inte meningsfullt att så sallad i trädårdslandet i år. Därför funderar jag på att odla i balkonglådor som hänger på räcket till kökstrappan. Vi har ett 20-talshus med hög grund som gör att första våningen ligger en halv trappa upp. Men vi hittade sniglar på husväggen och på uterumsfönsterna 1,5 meter upp förra året.

Så vad tror ni, hittar sniglarna dit?

Jag tänkte så sallad, morötter, rädisor, persilja och dill, finns det fler saker som skulle fungera i en balkonglåda?
Regina, zon 1 i Skåne mellan Malmö och Lund

Tror tyvärr inte att du kommer undan sniglarna genom att odla högre upp. Jag hittar sniglar långt upp på husväggarna här. DOm tar sej fram överallt, det gäller att plocka bort varenda snigel man ser, och det är ett digert jobb. Man kanske skulle flytta till höghus, typ 20:e våningen? Undrar om man kom undan dom då?
Solstorm
Jodå, de hittar allt dit. Här klättrar de upp på väggen och in genom fönstret. Det gäller att tända ljuset så man inte trampar på dem inne. ÄCKLIGT!
makro
Reser ni ibland till Tyskland, eller har bekanta som gör, köp medel därifrån. Den är förbjuden i Sverige, men jag har hört av bekanta med trädgårdar att den är mycket effektiv - efter det sog man inga sniglar under resten av sommaren. yahoo.gif
Carl
Hi!
Har du inte hört talas om den portugisiska peptus sekius (den flygande mördar snigeln). Den finns nu i norra Tyskland och är på väg till sverige. Så sätt ett fin maskiskt så är du på säkra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon