frugb
Hej!
Jag köpte två Agapanthus på superrea sent i höstas, de ser ut att ha blommat båda två förra året i sina ganska små plastkrukor. Eftersom jag försökt läsa mig till en hel del info här så förstår jag att man kanske kan påverka blomningen beroende på hur/om man planterar om.

Så mina frågor är:
- ska jag behålla samma krukstorlek?
- ska jag byta ut en del av jorden?
- ska jag använda mycket eller lite näring i jorden, dvs gödsla väl eller inte?
- vanlig jord eller sandjord eller annat?
- plastkruka eller terracottakruka?
- ska man gödsla under säsongen eller inte?
- vill de torka ut mellan vattningarna eller inte?

De grönskar fin nu, har varit gröna hela sommaren. Så jag antar att det är dags att plantera om nu om jag ska göra det.

Tacksam för svar...

:-)
frugb
Alexander-VG-zon3
du kan ju även testa att ha en på friland ute åretrunt i sand-grusjord och med ett lövtäcke om vintern , där dom garanterat kommer blomma varje år i mängder . har du dom i kruka ska du ta in dom efter en lätt frost natt sedan övervintra dom mörkt oxh kaltt 0c +5c och tar du veck fröställnigarna så bildar dom fler knoppar till följande sommar .

du behöver inte byta storlek ,, men å andra sidan växer den sig större om den får rymd .

den trivs i plantjord uppblandat med grus å sand .

ge den normalt med näring fram till midsommar .

plast eller lera kvittar .

de vill torka ut lätt sedan vattnas igen .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon