|
Anna i Åkarp
12-03-2008, 12:05
Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera två träd. Vi hittade dem i vår nyinköpta trädgård efter att ha sågat ner ett bestånd av förvuxna barrväxter från 70-talet förra våren. (Vi hittade även ett valnötsträd och en fläder - det var rena barrskogen.)
Miniträdet är ungefär 30 cm högt och bladen påminner om bok tycker jag. [attachment=14851:DSC00955_1.jpg] [attachment=14852:DSC00955_2.jpg]
Vi hittade ytterligare ett främmade träd i samma barrdunge. Det är uppåt 3 meter högt och har långa kvistar med parflikiga blad. Det växer nya blad längs stammen också, man får putsa det emellanåt om det inte ska bli helt lurvigt. Det är möjligt att det är en uppstammad buske. [attachment=14853:DSC00956_1.jpg]
Jag håller tummarna för att någon av er känner igen träden!
Hälsningar, Anna (ny här)
Jag undrar om det större trädet kan vara en robinia?
Alexander-VG-zon3
12-03-2008, 13:30
CITAT (Anna i Åkarp @ 12-03-2008, 12:05)  Miniträdet är ungefär 30 cm högt och bladen påminner om bok tycker jag. [attachment=14851:DSC00955_1.jpg] [attachment=14852:DSC00955_2.jpg] tror det är en humlebok ,, Ostrya carpinifolia CITAT (Anna i Åkarp @ 12-03-2008, 12:05)  [attachment=14853:DSC00956_1.jpg] har du en bättre bild typ som på bark,blad,knoppar,blommor ?
Anna i Åkarp
12-03-2008, 15:50
Tack för era svar!
Jag tror inte att det stora trädet är en robinia, det skulle jag antagligen ha känt igen. Men jag ska kolla upp det ändå, så tack för förslaget.
Humlebok, det ska jag också titta närmare på.
Vad jag minns så blommade inget av träden i somras, det blev bara grönt. Jag har i alla fall ingen bild på blomning och det skulle jag ha tagit en (eller tjugo) i så fall. Men det kan ju tänkas hänga ihop med att de har tillbringat hela livet i total skugga under stora barrträd utan näring.
Viburnum
12-03-2008, 22:48
Kan trädet vara ett Gleditsia triacanthos ?
Anna i Åkarp
13-03-2008, 07:39
Gleditsia triacanthos var ett bra förslag, väldigt likt i lövverket, men det stämmer inte heller. Bladen på mitt träd är ganska små, kanske 2 cm, mörkare i färgen och spetsiga.
Jag får nog återkomma med nya bilder när trädskrällena har fått lite grönska. Så dumt att jag inte hade fler bilder på det stora från i somras. *attans*
Lotta i Gbg
13-03-2008, 08:57
Den övre lilla busken tror jag är en Viburnum, kanske V farrerii, kejsarolvon den undre är ju svår att gissa eftersom man inte ser bladen, men kolla på bilder på hybridalmen Ulmus x hollandica Jacqueline Hillier, om den kan överensstämma. Det finns massor av bilder men här är en som är uppstammad hybridalm
Alexander-VG-zon3
13-03-2008, 17:56
CITAT (Lotta i Gbg @ 13-03-2008, 08:57)  Den övre lilla busken tror jag är en Viburnum, kanske V farrerii, kejsarolvon den undre är ju svår att gissa eftersom man inte ser bladen, men kolla på bilder på hybridalmen Ulmus x hollandica Jacqueline Hillier, om den kan överensstämma. Det finns massor av bilder men här är en som är uppstammad hybridalmjag är nästan säker på att den första busken är en Humlebok ,, men även jag kan ha helt fel .
Anna i Åkarp
14-03-2008, 16:12
Ulmus x hollandica 'Jacqueline Hillier' stämmer precis på det högre trädet, det måste vara detsamma. Härligt! Jag ska dubbelkolla i Botanica för säkerhets skull. Tack Lotta i Gbg! Det lilla trädet är klurigt, men kejsarolvon är det inte så vitt jag kan se. Inte en humlebok heller. Det fick vare sig blommor eller hängen eller fina höstfärger, det var faktiskt jättetråkigt.  Men det kanske blir lite finare i sommar med mer sol och bättre jord och näring.
Huggorm
14-03-2008, 16:23
Är inte det lilla trädet helt enkelt en avenbok då?
Lotta i Gbg
14-03-2008, 16:51
Nja, jag är nästan helt säker på att det är en Viburnum men det finns hur många som helst. Tyvärr är det hopplöst svårt att hitta bra bladbilder på de här vårvinterblommande olvonen. Tänkte efter lite till och kom på att jag har en inte så bra bild på en Viburnum plicatum 'Lanarth', japansk snöbollsbuske, där man kan se lite hur busken ser ut. Just nu är mitt tips någon sort V plicatum. Att du inte sett några blommor är inte ett dugg konstigt. Många träd och buskar kan ta lite tid på sig, och har den då stått helt skymd så har den inte haft så stora möjligheter. Viburnum plicatum 'Lanarth'Glömde att man kan hitta en hel del bilder på träd och buskar hos Esvelds. Här är länken till deras Träd och buskar på V
Anna i Åkarp
15-03-2008, 14:31
Lotta, du har helt rätt insåg jag efter att ha tittat i Botanica igen. Det är definitivt något slags viburnum, och den är väldigt lik den som du har på din bild. Exakt vilken det är kanske går att avgöra när den har fått blommor och frukter. Jag får hoppas att det är samma sort som den, den är ju jättefin!
Tack för tips och hjälp alla, och särskilt Lotta som hade sån stenkoll!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|