Full version: Extern hårddisk
Alba
Jag har köpt en extern hårddisk ..Maxtor One Touch 4 för att göra back up.

Ska man låta hårddisken vara på hela tiden eller endast då man vill göra back-up ?

Jag tycker det verkar som den stör lite och ibland är det svårt att starta upp datorn.
*Stintan*
Ja vad skulle det finnas för anledning att ha den på när du inte använder den? Jag skulle inte ha det utan bara koppla in den när jag ska använda den.
KURT
För utom de "vanliga" externa hårddiskarna, så kan man ha en extern hårddisk med programvara som automatisk gör backup på valda delar av hårddisken, och då måste man nog ha den inkopplad hela tiden.
Pjater
Glöm inte säker borttagning av maskinvara längst ner till höger bland de små ikonerna, tror det är så på externa oxå så du inte förlorar data på hddn, om du ska ta ut kontakten eller nåt nån gång ....
Alba
CITAT (Pjater @ 12-03-2008, 15:30) *
Glöm inte säker borttagning av maskinvara längst ner till höger bland de små ikonerna, tror det är så på externa oxå så du inte förlorar data på hddn, om du ska ta ut kontakten eller nåt nån gång ....

Aj då.....det har jag missat. Vet ju att det är så på kameran i mobilern men tänkte inte att samma sak gäller här.
Tack för tipset.

*Stintan*
Ska man använda det om man har mobilen kopplad med usb-kabel till datorn? Har ju den lilla ikonen men har inte ens hunnit fundera på vad den ska användas till.
Leran86
"Säker borttagning av maskinvara" skall alltid användas när man tar bort en USB-enhet, dvs. digitalkameror, mobiltelefoner, mp3-spelare, externa hårddiskar mm.

Dock är det i Win XP och framåt (även i Win 2000 också tror jag) inte absolut nödvändigt att använda det, dvs. det händer (oftast) inget allvarligt om man missar det. Däremot REKOMMENDERAS att göra det en till en vana att använda sig av "Säker borttagning av maskinvara".
mailman
Externa USB diskar/enheter har en tendens att göra datorn slö vid uppstart.
Av någon konstig anledning så försöker datorn starta från min USB disk, så jag drar alltid ur den vid uppstart.
Men annars så programet "Ghost" ett bra program att använda vid backup.
Alba
CITAT (mailman @ 02-04-2008, 17:29) *
Externa USB diskar/enheter har en tendens att göra datorn slö vid uppstart.
Av någon konstig anledning så försöker datorn starta från min USB disk, så jag drar alltid ur den vid uppstart.
Men annars så programet "Ghost" ett bra program att använda vid backup.

Jag gör så nu att jag drar ut den externa så snart jag använt den då slipper jag problemet när jag startar datorn igen.
Kilmister
Se bara till så att datorn inte söker efter bootbar disk på USB så skall den inte slöa ner uppstarten. Dessa inställningarna gör man i BIOS under bootmenyn.
Alba
CITAT (Kilmister @ 14-04-2008, 22:48) *
Se bara till så att datorn inte söker efter bootbar disk på USB så skall den inte slöa ner uppstarten. Dessa inställningarna gör man i BIOS under bootmenyn.

BIOS ? Bootmenyn ? Bootbar ?

så här känner jag mig confused.gif rolleyes.gif unsure.gif dunno.gif blink.gif help.gif help.gif
Kilmister
CITAT (Alba @ 15-04-2008, 14:53) *
BIOS ? Bootmenyn ? Bootbar ?

så här känner jag mig confused.gif rolleyes.gif unsure.gif dunno.gif blink.gif help.gif help.gif

OK, då var det ett bättre tips att ha den urkopplad när den inte används.
Det finns en massa saker man kan ställa till med i BIOS om man inte vet hur det funkar, och sådan
oreda vill inte jag ställa till för dig.
puskas5
När jag läser den här tråden (och andra trådar där pc-innehavare utbyter tips) blir jag så himla glad att jag har en Mac. Där kommer externa enheter upp som symboler på skrivbordet. När man vill koppla bort dem drar man bara symbolen till papperskorgen och simsalabim så är enheten bortkopplad.
vårskutt!
NU VILL JAG OCKSÅ HA EN MAC.... WOW!

Trevlig helg
freddie
CITAT (Alba @ 12-03-2008, 13:26) *
Ska man låta hårddisken vara på hela tiden eller endast då man vill göra back-up ?

Bara när du gör back-up!! Annars går den ju mest på tomgång och minskar sin egen livslängd. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon