Full version: "Barnvänliga" rosor?
Mill
Har tagit bort växthuset och satt dit en lekstuga till barnen. Då blev det så att vi fick en ganska bred rabatt "över" längs ena väggen till lekstugan (sydväst-läge) som jag skulle vilja plantera något fint i. En rosrabatt står högst på önskelistan, men finns det rosor som kan passa till det ändamålet, eller ska jag välja något helt annat att sätta där och göra en rosrabatt någon annan stans?

Hjälp mig, jag är så rådvill!
Kajsa
Du menar om ungarna står på huvudet i rabatten ska dom inte få taggar i sig. Ser att du bor i Halland, snäll zon då.

Köpte en Bourbonros förra sommaren som helt saknar taggar, denna

Kathleen Harrop, stark doft en zon 3 ros, blir ca 1.20 m hög, inga taggar alls

Annars rosor som har mycket lite taggar, här lite förslag

Katharina Zeimet, en gammal ros från 1911, doftar, blir ca 80 - 1 m, zon 5, älsklingsros hos mig, frisk.

Goldmarie 82, Floribunda ros ca 80 cm, svag doft.

Belle de Crécy, Gallica ros, blommar 1 ggn, gammaldags ros, doftar starkt, ca 1.20 m. Mustigt lila.

Andra inte så höga rabattrosor, Schneewittchen, Yvonne rabier, Pascali, Kronprinsessan Victoria, Iceberg.

Lite högre rosor, nästan utan taggar

Austinrosen Leander, stark doft, blir ca 2 m hög

Alba rosen Mme Plantier, blommar 1 ggn, doftar starkt, blir ca 2 m, gammaldags ros.

Myskrosen, Ghislaine de Feligonde, doftar gott, underbara färger, bör kunna bli 1.5 - 2 m i din zon.
Här blir den aldrig mer än en buskros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon