lenak
Ska sätta en thuja häck runt tomten, totalt 200 plantor.

Nu undrar jag om det är så stor skillnad på den rena arten thuja som man kan få för en billig penning och "Brabant"?? Växer som väldig olika och behöver dom olika mycket jobb med klippning och dyl??

Jag hoppas verkligen att någon snäll själ vill hjälpa mig att klara ut begreppen lite!
Styrax
'Brabant' är en selektion med smalt, kolumnalt växtsätt. Den blir inte lika vid men med tiden lika hög. Att den inte blir lika vid innebär att den inte heller blir vid åt sidorna och man får ett resultat som ofta ses i villakvarter, en rad med kolonner som aldrig växer samman. Givetvis kan man plantera tätare, men fortfarande kommer häcken att gå i vågor för att selektionen har sitt naturliga växtsätt som kolonn. Eftersom den är smal, kommer man inte heller att lockas av att beskära den på sidorna, och raden med kolonner kvarstår.

Den rena arten blir däremot vidare och därmed ger den mycket mer att beskära, du kan få den tät ganska snabbt. Jag råder alltid att plantera den rena arten och inte de kolonnformade sorterna (Fastigiata, Smaragd och Brabant).

Tänk på att thujan har genomgående stam och därmed inte skall beskäras på höjden förrän den har fått sin slutliga höjd. Klipper man toppskottet tidigare stannar häcken på den nivå där man råkade klippa den!

Thujan växer i snarast sumpiga miljöer i Nordamerika, något som vi ofta glömmer i odling. Vattna därför din häck rikligt de första åren, annars får den de typiska brända och döda partierna som också karakteriserar våra villakvarters thujahäckar. Mitt råd är att lägga ut en svettslang i häckens planteringsyta, så är problemet löst.
lenak
CITAT (Styrax @ 12-03-2008, 15:32) *
'Brabant' är en selektion med smalt, kolumnalt växtsätt. Den blir inte lika vid men med tiden lika hög. Att den inte blir lika vid innebär att den inte heller blir vid åt sidorna och man får ett resultat som ofta ses i villakvarter, en rad med kolonner som aldrig växer samman. Givetvis kan man plantera tätare, men fortfarande kommer häcken att gå i vågor för att selektionen har sitt naturliga växtsätt som kolonn. Eftersom den är smal, kommer man inte heller att lockas av att beskära den på sidorna, och raden med kolonner kvarstår.

Den rena arten blir däremot vidare och därmed ger den mycket mer att beskära, du kan få den tät ganska snabbt. Jag råder alltid att plantera den rena arten och inte de kolonnformade sorterna (Fastigiata, Smaragd och Brabant).

Tänk på att thujan har genomgående stam och därmed inte skall beskäras på höjden förrän den har fått sin slutliga höjd. Klipper man toppskottet tidigare stannar häcken på den nivå där man råkade klippa den!

Thujan växer i snarast sumpiga miljöer i Nordamerika, något som vi ofta glömmer i odling. Vattna därför din häck rikligt de första åren, annars får den de typiska brända och döda partierna som också karakteriserar våra villakvarters thujahäckar. Mitt råd är att lägga ut en svettslang i häckens planteringsyta, så är problemet löst.

Tack så jätte mycket för ditt svar!!!

Om man ska plantera den rena arten, när måste man börja klippa på sidorna för att det ska bli snyggt?? Och behöver man göra det många ggr på säsong??? Ja, jag är nybörjare yes.gif

~Lena~

Någon annan som har erfarenheter??

~Lena~
Viburnum
Men tänker inte du nu på Thuja smaragd? det där med att häcken är bullig i siorna?
O thuja brabant växer faktiskt på höjden efter en toppbeskärning, det har jag sett många gånger. Den stannar upp lite men aldrig att den skulle stanna där.
Maggan H
Vi har precis köpt Brabantplantor och säljaren sa att vi efter ca 14 dagar ska kapa topparna för att den ska bre ut sig. Vad stämmer eg?? Vi har en Smaragd på andra sidan tomten och den har vi ännu inte klippt topparna på, ska vi då avvakta med det tills vi har fått den höjd vi vill ha på den?? Vi var nästan i startgroparna med att toppa nu för den har så olika höjd på plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon