Hur är det egentligen, hur djupt skall rosor planteras? Jag läser att de skall planteras med förädlingsstället under jorden 8-10 cm, stämmer det och gäller det ALLA rosor??? Även gammaldags rosor, klätterrosor etc? Vad händer om man planterat en ros för grunt, räcker det med att kupa upp jord eller måste man gräva upp och ner den igen? Jag har hittills planterat de få rosor jag har så att jorden i krukan är i samma höjd med jorden jag planterar i om ni förstår, detta är då fel? Dock har mina rosor mått bra och klarat vintern???
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2003, 10:07
Man bör plantera så okuleringsstället är en bra bit ner i jorden, tyvärr så brukar ofta okuleringsstället vara en bra bit ovan jord när det gäller krukodlade rosor så man måste gräva ner dem ganska djupt. Själv brukar jag gräva ner så okuleringsstället är 15-20cm under marken på ALLA rosor då brukar de klara kylan + jag brukar inte få vildskott från grundstammen. De rosor som finns på allmänningen här är grunt planterade med okuleringsstället strax under markytan och ett par år efter plantering satte grundstammen igång att växa så nu är det nästan mera vildskott än ädelskott på rosorna.
En granne planterade krukodlade rosor i samma höjd som de satt i krukan i rabatten, tyvärr hade plantskolan planterat rosorna i krukorna så okuleringsstället var 7-8cm ovanför jorden och alla de rosorna dog under vintern.
Tack!
Var ute och kollade och det är faktiskt bara den senast köpta rosen som har okuleringsstället högt ovan jord, den skall jag ändå flytta då platsen som valdes ej var så bra, så det ordnar sig ändå. De andra rosorna var faktiskt under jord tillräckligt väl visade det sig då jag krafsade runt i jorden lite!
Hannele
09-08-2003, 10:26
Har du möjlighet att plantera rosorna djupt; ca 15-20 cm under förädlingsstället,
har de lättare att klara vintern.
Men jag har planterat små vresrosplantor rakt på berget i ca 5 cm djup jord...
Adri-Anne
09-08-2003, 18:53
Hannele! Då täcker du väl med löv och annat krafs?
Hannele
10-08-2003, 11:32
Nej, jag täcker inte vresrosorna - och inte
Finlands vita ros heller.
Växterna hos mej har det tufft!
Men min dyra
gröna ros har jag planterat ganska djupt - och den klarade denna tuffa vinter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.