CITAT (Tosan @ 14-03-2008, 14:37)

Nu kapar jag tråden, hoppas ingen misstycker...
Hittade en lista på hur låga medeltemperaturer varje USDA-zon hade. Om man då köper en växt som klarar en viss USDA-zon, kan man då räkna med att den klarar den lägsta temperaturen under en kort period?
Tex USDA zon 6b har -17,8 till -20,5 som lägst medeltemp...
Tänker mest på växter som man får övervintra nån annanstans än ute. Om de klarar så pass låga temperaturer behöver man ju inte ta in dem vid första frosten iaf.
allt beror på viljken växt det handlar om plus läget en del växter tål sval sommar och under vintern tål den sedan flera nätter med -20c ,, sen en annan växt tål en sval sommar men kanske bara ett par nätter med -20c en annan växt kräver minst 3månaders sommar och då ska den vara varm för att den ska tåla -20c . som i sverige tar jag veck en zon typ en växt som tål neråt -20c kanske bara tål -15c i sverige beronde på vinterlängd och sommar värme,längd . sen är vissa växter tåligare än andra . det man får gör är att vet man vad den tål i det vilda kan man testa den här förutsatt att det inte blir kallare än va den har det i det vilda . tål den samma temp under 10år i sverige som den utsätts för i det vilda då kan man säga den är härdig .
men en växt som tål -20c behöver du inte ta in även om det blir -10c .
som jag har månha krukodlade växter som inte är härdiga men som tål frost dessa har jag ju ute större delen av året men tar in visd just den kalla natten . exempel på sådna växter är oliv,lager,rosmarin,palmer,opuntia m.f