Full version: Växter med usa-zoner
Maria82a
Jag köpte växter med usa-zoner från ett svenskt företag på nätet.

Jag frågade engelska företaget som skickat växterna till Sverige...

då sa de att de inte kan garantera att de överlever...om man har möjlighet att sätta halm över så kan det gå..men de rekommenderade att man ska ha perennerna inomhus. Köpte annorlunda färgade phlox, hosta etc med usa-zon: 3-4.

Men jag tänkte...det blir så många krukor så jag la ut allt ändå och täckte med löv. Så får se hur det går.
Ciczi
Om det är USDAs zoner som använts så borde de överleva.

USDA zoner: z10 är lika med medelhavet, z1 är lika med kallt som attan

svenska zonsystemet: z1 är varmast; z8 är kallt och tufft

Man ska dock komma ihåg att zonsystemen skiljer sig åt på åtminstone en viktig punkt. Svenska systemet baseras på meterologiska observationer medan USDA är baserat på kallaste medeltempen för ett område.

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
fast det är bara utmed kusterna i medelhavet som är usda z10(där dom får +5c -1c på vintern ) resten är medelhavet ligger i usda 9-8 .

så södra skåne har usda z8 och norra har usda z7-6 då blir svensk zon 3 usda z6-5 . sedan får man då räkna uppåt .

växter från usa kräver en varm sommar för att tåla en kall vinter ,, men kan klara sig här också om man tar veck en zon .
nina L
Dessutom så är i alla fall det svenska systemet gjort för träd och buskar och inte för perenner i allmänhet.
Tosan
Nu kapar jag tråden, hoppas ingen misstycker...
Hittade en lista på hur låga medeltemperaturer varje USDA-zon hade. Om man då köper en växt som klarar en viss USDA-zon, kan man då räkna med att den klarar den lägsta temperaturen under en kort period?
Tex USDA zon 6b har -17,8 till -20,5 som lägst medeltemp...

Tänker mest på växter som man får övervintra nån annanstans än ute. Om de klarar så pass låga temperaturer behöver man ju inte ta in dem vid första frosten iaf.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 14-03-2008, 14:37) *
Nu kapar jag tråden, hoppas ingen misstycker...
Hittade en lista på hur låga medeltemperaturer varje USDA-zon hade. Om man då köper en växt som klarar en viss USDA-zon, kan man då räkna med att den klarar den lägsta temperaturen under en kort period?
Tex USDA zon 6b har -17,8 till -20,5 som lägst medeltemp...

Tänker mest på växter som man får övervintra nån annanstans än ute. Om de klarar så pass låga temperaturer behöver man ju inte ta in dem vid första frosten iaf.

allt beror på viljken växt det handlar om plus läget en del växter tål sval sommar och under vintern tål den sedan flera nätter med -20c ,, sen en annan växt tål en sval sommar men kanske bara ett par nätter med -20c en annan växt kräver minst 3månaders sommar och då ska den vara varm för att den ska tåla -20c . som i sverige tar jag veck en zon typ en växt som tål neråt -20c kanske bara tål -15c i sverige beronde på vinterlängd och sommar värme,längd . sen är vissa växter tåligare än andra . det man får gör är att vet man vad den tål i det vilda kan man testa den här förutsatt att det inte blir kallare än va den har det i det vilda . tål den samma temp under 10år i sverige som den utsätts för i det vilda då kan man säga den är härdig .

men en växt som tål -20c behöver du inte ta in även om det blir -10c .

som jag har månha krukodlade växter som inte är härdiga men som tål frost dessa har jag ju ute större delen av året men tar in visd just den kalla natten . exempel på sådna växter är oliv,lager,rosmarin,palmer,opuntia m.f
Tosan
Tack flaxss, du har bra koll på det där...
Har kollat litegrann på några rosor jag beställt, blir ju då krukrosor, och flertalet av dem tål usda-zon 6-9. Men då behöver jag ju iaf inte rycka in dem direkt det går under nollan.
Fast samtidigt stod det nåt om att de skulle skyddas när "wind chill factor" (eller liknande) gick under -7... Fast kallare än så vågar jag nog ändå inte när de står i kruka, och framförallt inte längre tid än nån timme eller så...
Huvudsaken är att man får ett litet hum iaf mellan tummen och pekfingret smile.gif
Alexander-VG-zon3
men blåser det sätter du dom vindskyddat och virar om rötterna (fiberduk ) ,, rosen kan ju lätta ta neråt -10c då och sedan övervintrar du den svalt runt 0c .
Tosan
CITAT (flaxss @ 14-03-2008, 22:34) *
men blåser det sätter du dom vindskyddat och virar om rötterna (fiberduk ) ,, rosen kan ju lätta ta neråt -10c då och sedan övervintrar du den svalt runt 0c .

Jo, det kan man ju göra... kanske låta den stå i växthuset ett tag på hösten...
Men en liten fingervisning får man iaf.
Å blir jag osäker så hojtar jag till dig smile.gif Så får vi se vad jag vågar
Alexander-VG-zon3
ha dom ute tills det blir runt -5c -10c ( ta fiberduk runt rötterna ) sedan har du dom i växthuset med fiberduk på så länge du kan sedan övervintra dom svalt 0c +5c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon