Jag skulle vilja ge mig på att fröså vitsippor för utplantering i min trädgård.
Någon som provat? Resultat?
Jag skulle helst inte vilja ha den vanliga vitsippan utan en av de vackra framodlade varianterna.
Någon som vet var jag finner sådana frön?
Jag vet inte hur man frösår vitsippor men det är ju mycket lätt att få dem att växa om man får tag på en rotbit. Jag har en dubbel sort som jag har "spridit" på detta sätt.
Eva 33c
12-03-2008, 20:35
Jag tror faktiskt inte att det finns frö till de olika varianterna. (Men jag år inte hundra... )De förökas nog enbart med delning. Man kan kanske så fröer och hoppas på att någon blir annorlunda, alla varianter lär väl ha kommit från ett frö någongång i tiden. En del sorter har man hittat i vilda bestånd och sedan förökat med delning. Dubbla varianter är ofta sterila och ger inga fröer.
Vitsippan är ju också ganska lätt att dela. Jag fick en lite dubbelblommandeplanta av en bekant förra året. hoppas jag hittar på den nu i vår...
Aha

Då är jag på jakt efter små delade kompisar då
När är det läge att dela på vitsippor (och gulsippor)? Jag har ett stånd med gulsippor som jag gärna skulle vilja sprida över ett lite större område. Just nu står de i blom. Ska jag vänta till i höst med att dela på dem?
Christer i Falköping
09-05-2008, 14:57
Problemet med att vänta är ju att du inte riktigt vet vad du får upp eftersom de inte syns längre. Jag skulle dela i slutet på enna månaden eller strax innan bladen vissnar ned.
Nej det går inte att fröföröka udda sippor, inte om man vill ha samma sort. Då går det bara med rotförökning.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.