Full version: Passiflora
Tosan
HAr satt några olika passiflorafrön tidigare, men ingen har gett resultat (än iaf, det ska visst kunna ta 30-365 dagar)
Nu har jag emellertid beställt några fler och skulle ju gärna vilja lyckas, så nu vill jag ha alla era idiotsäkra tips smile.gif
Knytt
Jag har dragit upp p. edulis, p. suberosa och p. coerulea från frö med gott resultat.
De frön som tagit sig har blivit kraftiga plantor, men det var inte mer än ca hälften som tog sig.

Jag sådde dem på hösten och lät dem växa långsamt under växtlampa så satte de ordentlig fart under vårvintern och först då skolade jag om dem.
Annars ägnade jag mig inte åt några konstigheter. Satte dem i såjord blandad med vermaculite (stavning?) i miniväxthus smile.gif
Tosan
Ja, jag testade p.edulis i höstas (risk att de är uppätna dock) lite senare p. quadrangularis och för ett tag sen p. coerulea. Ingen av dem har grott, några har tyvärr haft påhälsning av kryp så det kan förklara en del. Därför sådde jag p. edulis direkt från frukt och p. coerulea efter filning och blötläggning för några dar sen, de står i rumstemperatur. De första har jag testat rumstemp, kyl och sedan svalt med lysrör...

Vilken temp ger du dina?
ZaraP
Jag har sått Passiflora subpeltata (Granadina) för en månad sedan,
ännu inget hänt här heller....
Mvh Zara P

Knytt
Jag har dem i söderfönster utan undervärme. Ca 18-20 grader (rumstemp, ingen kylning)

Du får gärna några sticklingar av edulis och suberosa om du vill, PM:a i så fall smile.gif
Tosan
CITAT (Knytt @ 13-03-2008, 12:02) *
Jag har dem i söderfönster utan undervärme. Ca 18-20 grader.

Du får gärna några sticklingar av edulis och suberosa om du vill, PM:a i så fall smile.gif

Tack! Det är väldigt frestande biggrin.gif Men jag vill nog gärna försöka med fröna först...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon