Full version: Rika troll(eri)barn
Gossen Ruda
Läste i lördags-GP om Daniel Radcliffe(Harry Potter) och hans pengar. Han är den rikaste skådisen under 20 år med sina 170 miljoner. Emma Watson har bara tjänat 25 miljoner på Harmonie-rollen. Hittills, det är ju ett par filmer kvar. Vet inte om dom kommer att bli lyckliga med sina pengar, risken är att det går åt pipsvängen.

Fast vi skall väl inte glömma Rowlings själv, hon är väl god för en bra bit över miljarden. Stackars henne förresten, nån har gett ut en Potter-ordlista utan att fråga henne om lov. Hon kände sig bedragen. Hon får väl gå ut i kassaskåpet och ta en simtur i pengarna som Joakim von Anka brukade göra, sen känns det säkert bättre.
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2008, 17:43) *
Läste i lördags-GP om Daniel Radcliffe(Harry Potter) och hans pengar. Han är den rikaste skådisen under 20 år med sina 170 miljoner. Emma Watson har bara tjänat 25 miljoner på Harmonie-rollen. Hittills, det är ju ett par filmer kvar. Vet inte om dom kommer att bli lyckliga med sina pengar, risken är att det går åt pipsvängen.

Fast vi skall väl inte glömma Rowlings själv, hon är väl god för en bra bit över miljarden. Stackars henne förresten, nån har gett ut en Potter-ordlista utan att fråga henne om lov. Hon kände sig bedragen. Hon får väl gå ut i kassaskåpet och ta en simtur i pengarna som Joakim von Anka brukade göra, sen känns det säkert bättre.

Säkert inte frun själv,men hennes advokater.

Men du.. du kan väl göra en J.K Rowling själv? En sådan smäcker bedrift klarar du väl? Du kan få ett tips:
"Griniga gubbar som utför en massa trollerikonster i tid och otid"
Alledels gratis, det är bara att börja knacka tangenter och vänta på att pengarna ska rasa in!
Grå
Jag fortsätter tugga eftersom ingen annan gör det.

Jag ÄLSKAR J.K Rowling - BOKSTAVLIGT- och unnar henne vartenda öre! Hon har fått ungar världen över och inte minst i Sverige att vilja läsa böcker igen och det hon skriver är både roligt, spännande och rysligt otäckt.
De första böckerna läste jag för ungarna när de var små och jag skrattade så jag höll på att ramla ur soffan mellan varven - bara en sådan sak som Bertie Botts bönor i ALLA smaker, en överraskning varje gång - helt underbart roligt! a0a.gif

När ungarna sedan blev äldre började de läsa själva och böckerna följde dem åt i mognadsgrad - lite mer spännande för tonåringen.

J.K Rowling besitter en kunskap som inte alls många författare gör och långt ifrån barn- och ungdomsboks författare och den värderas med rätta högt och det är inte utan anledning som hennes Harry Potter säljer som smör!

Vem som än känner sig hågad kan försöka göra om det hon har gjort - det är bara att smäcka upp word och sätta igång. Publicera kan man göra på vulkan.se. Lycka till!!!

Så det så.
henriks
Är rädd att jag inte har så mycket att tillföra till författarbranschen - i alla fall inte i den genren, det skulle i så fall vara en torr teknisk dokumentation eller nåt! whistling.gif slap.gif
Som tur är har vi ju alla olika saker vi är bra på - jag är tex bra på att läsa romaner, inte att skriva dom!
tettan
jag som skarpt gillar allt med trolleri å häxor å övernaturligt borde ju gilla potterböckerna, tre ggr. har jag försökt läsa en bok men det går inte, dom griper inte tag i mej. vad beror det på tro?
Tesa
Hahaha...och med fyra tonåringar i familjen så är det stora Harry Potterfanset här...JAG!!
Älskar Harry Potter...och böckerna kommer att bli klassiker...de kommer att läsas av generationer.. C.S Lewis kan slänga sig i väggen...
Grå
CITAT (Tesa @ 13-03-2008, 13:41) *
Hahaha...och med fyra tonåringar i familjen så är det stora Harry Potterfanset här...JAG!!
Älskar Harry Potter...och böckerna kommer att bli klassiker...de kommer att läsas av generationer.. C.S Lewis kan slänga sig i väggen...

smile.gif

Och nog borde alla här inne på odla uppskatta hennes underbara beskrivning av de små fula Mandragororna (Alruna) som ser ut som bebisar och skriker så det skär sig i öronen när man drar upp dem ur krukan? Att man måste ha skyddsglasögon, förkläde och gummihandskar när man hanterar dem.
Enligt folktro skriker ju den vildväxande Alrunan så att den som dragit upp den dör om han eller hon gör fel. biggrin.gif
tettan
vad använder man alrunan till, medicinskt då.
Grå
CITAT (tettan @ 13-03-2008, 13:53) *
vad använder man alrunan till, medicinskt då.

Ha ihjäl folk med ninja.gif

Den är en av de giftigaste växterna i världen, men roten ser ut som en liten människa om den får växa rätt och de som är hågade torkar den och använder som skydds- och kärleksamulett

Red: Bytte smiley, för den jag hade fick mig att framstå som en galen giftmördare. (Vilket jag inte är, tro det eller ej. wink.gif)
Det finns fröer att köpa hos Impecta Handels.
Magdis
Jag älskar också Harry Potter-böckerna. J.K Rowling är genialisk anser jag.
Bettis
Jag har köpt, läst alla börckerna och tittar gärna på filmerna (och jag har inte ens några barn som bor hemma nu coolgleam.gif ) Men mitt ena barnbarn lånade alla för ett tag sedan och läste om alla böcker igen, bra att han läser.
Gossen Ruda
Det är tydligen lika förhatligt för en del anhängare till Potter-hysterin att skriva nånting som på något sätt kan tolkas som kritik som det är för en muslim att höra talas om en Muhammedkarikatyr.
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2008, 15:51) *
Det är tydligen lika förhatligt för en del anhängare till Potter-hysterin att skriva nånting som på något sätt kan tolkas som kritik som det är för en muslim att höra talas om en Muhammedkarikatyr.

Det fanns inget i det du skrev som överhuvudtaget kom i närheten av kritik, bara småaktig missunsamhet.
Jag tycker du är löjlig.

Så. nu har jag gjort ett äkta personangrepp, och jag står för varje ord.
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2008, 15:51) *

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. confused.gif Vi har ju bara skrivit att vi gillar böckerna...på vilket sätt är det hysteri?
Gossen Ruda
CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 16:15) *
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. confused.gif Vi har ju bara skrivit att vi gillar böckerna...på vilket sätt är det hysteri?

Nja, det är än så länge bara en person här som har överreagerat på nästan obefintlig kritik. Du behöver absolut inte ta åt dig.
Pirum
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 13:50) *
Och nog borde alla här inne på odla uppskatta hennes underbara beskrivning av de små fula Mandragororna (Alruna) som ser ut som bebisar och skriker så det skär sig i öronen när man drar upp dem ur krukan? Att man måste ha skyddsglasögon, förkläde och gummihandskar när man hanterar dem.
Enligt folktro skriker ju den vildväxande Alrunan så att den som dragit upp den dör om han eller hon gör fel. biggrin.gif

Det är ju lite det som Rowling fått kritik för också, att hon lånar friskt från alla håll och inte kommer med så mycket eget/själv. Rent språkligt brukar det ju dessutom hävdas att hon är en dussinförfattare och rena skämtet jämfört med exempelvis CS Lewis. Jag tycker dock att den kritiken är lite fånig. Många författare lånar friskt ur traditionella sagor och sägner, och det kan väl snarare hävdas att det är bra att hon ger gamla sagoteman lite mer publicitet.

Angående pengarna så är hon uppenbarligen underbeskattad, om än kanske inte överbetald (definitionsfråga antar jag).
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2008, 17:15) *
Nja, det är än så länge bara en person här som har överreagerat på nästan obefintlig kritik. Du behöver absolut inte ta åt dig.

Ska du snacka om att överreagera.
Det är ju inte precis du av oss två som har ett helt sinnesjukt PM sparat i brevlådan eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon