MaryJo
Hej!
Fick min första lilla trädgård förra sommarn och möttes av denna fina ros, längtar tills den blommar igen!
Men hjälp, vad är det för sort?? Den blommar hela sommaren och bildar nypon.
Tacksam för era kunskaper![attachment=14867:Flytten_...GBG__30_.jpg]
Kajsa
Är det en buskros, rabattros, hur hög ? Doftar rosen ? Vad bor du i för zon ?

Välkommen till oss på Odla rose.gif
MaryJo
Tack!

Jo, jag bor i zon 2 och det är en buskros. Den är ca två meter hög. Den doftar inte så jättemkt. Blommar hela sommaren. Någon idé om vilken sort det är?

Kajsa
Förstorade din bild över hela skärmen och bladen var mörka, blanka. ev en Myskros eller Modern buskros finns en hel del vita, kika i Roslistan på dom som finns där och så klickar du på raden " sök inom rosart " och skriver Modern Buskros/vita och där finns också många, då den blommar hela sommaren.
Roslistan
MaryJo
[attachment=15275:ros.JPG]Tack för hjälpen!

Här kommer en till bild på rosen.
Kajsa
Jag gissar, titta på bilderna, klicka för större bilder
Frau Karl Druschki
kan bli ca 2 m, doftlös, zon 3, blommar hela sommaren, Remontantros. Blomman ser lös ut som din ?

Purity
Purity, svag doft, kan bli högre än 2 m, zon 3, blommar om.

Pax
Myskrosen Pax kan bli 2 m, zon 3, doftar, blommar hela sommaren

Moonlight
Myskrosen Moonlight, kan bli mer än 2 m, doftar, blommar hela sommaren, zon 3

Anna och svennis bor i din zon, kanske kan dom också komma med div. förslag.
Rosen var mycket vacker
svennis
Tror jag kan. Visst är det Iceberg, Kordes 1958.
Den blommar hela sommaren. Kände igen den på de blanka bladen.
Iceberg behöver mycket näring för att blomma.

svennis smile.gif
Kajsa
Men kan den bli 2 m där nere hos er i Skåne, rabattros här.

Kanske svennis, jag letade på Help me find där skrev man 1.50 m
Iceberg
svennis

Men kan den bli 2 m där nere hos er i Skåne, rabattros här.
Jag har sett i Lund längs en södervägg.

Det finns en Clinming också.

MaryJo
Tack för alla svar!

Ja, min ros liknar iceberg. Men min får nypon när blomman år sitta kvar, läste att iceberg inte får det... Mysteriet lever vidare!
Kajsa
Jag har gått och klurat på denna ros Diamond Border som får nypon, ganska stora gick ut och kikade i trädgården, men minns inte färgen. Rosen blir 1.5 m här, blommar väldigt mycket, mörka blanka blad, det är en Poulsenros från 1997. Den är buskig och tät, frisk, jag har flera st som jag blandar emellan. Frågan är dock, kan den bli 2 m i Skåne ? Finns inga massor av bilder att hitta på rosen. Rosen doftar inte mycket

Diamond Border

Här en egen bild, rosen får nypon, buskig med många grenar, har växtkraft och fryser aldrig ner här.

Första året
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon