dallepistolen
Vi ska nu köpa växthus på 10kvm. Har en del frågor

1.Jag vill gärna så broccoli och blomkål för att förvälla och frysa in lite till vintern. Nu kommer en dum fråga men det e väl inte som sallad som fortsätter att växa när man plockar den?

2. Någon som kan ge fler exempel på vad man kan så och frysa in?

3. Finns ekologisk sättlök att köpa?

4. Läste om ruccola och den ska tas innan den börjar blomma. Så det e inte som med plocksallad som man bara kan plocka och låta vara?

5. Har hästar hur ska jag göra om jag vill gödsla med det?

6. Hur gör man egen jord av hästbajs vad behöver man? Jag strör med spån, det kanske inte funkar? Vi har ju typ som jord långt ner i stacken men mer leraktigt. Det kan man inte använda eller?

7. E det för övrigt komplicerat att komma in i odlarhandskarna rolleyes.gif Jag har verkligen viljan men dålig kunskap. Finns det nån bra sida jag kan ta hjälp av?

Jättesnällt om någon orkar svara flirting.gif
EKLO
Växthus och hästar har jag inga, men odlar grönsaker (ute) gör jag - så jag svarar lite grann.
Ruccola gror snabbt och lätt (fast inte så bra om man sår om mitt i sommaren, då är det för varmt). Ja, man tar dem innan de börjar blomma - sedan blir det lite träigare. Men du kan ju nypa av blomknopparna så håller det längre, och så i flera omgångar!

Det enda jag vet om hästgödsel är att ogräsfröna inte dör när det går genom en häst (men det gör de när de går genom en ko). Komposterad hästgödsel är säkert utmärkt jordförbättring, men kanske med lite ogräs då...

Blomkål och broccoli - inte som sallad, nej. Se upp för kållarverna! Själv ska jag odla kål med täckväv hela säsongen i år, eftersom kållarverna åt upp rubbet förra säsongen. Men du skulle ha dem i växthus?

Det finns en hel del väldigt trevliga böcker - "bibeln" för de flesta grönsaksodlare är Lena Israelssons stora bok Köksträdgården, där står allt och lite till... Och fler roliga böcker finns.

mvh Eklo
ZaraP
Hej å välkommen hit!
Snart hittar proffsen hit och kan svara bättre men i väntan på de...
Bönor och ärtor kan du frysa in, morötter kan man väl förvälla och
sen frysa in tror jag. Brukar frysa in persilja och dill, de "smular"
sönder sen men går bra att ha i matlagningen.. ( det mesta tror jag
är bra att förvälla först, bönor likaså..)
Plocksallad kan också börja blomma till sist, det kan ju växa upp en
nästan meter hög blomstängel på den!
Hästgödseln är som bäst när den är brunnen, dvs längst ner i en gödsel
stack som bör ha några år på nacken. Den ska nästan se ut som jord,
och inte lukta hästskit..

Jag är också en glad odlaramatör, nu får de kunniga ta vid! Lycka till!
Mvh ZaraP
shaman958
hej!
spånblandat gödsel är inga problem, tar bara längre tid att komposteras. Använd det du har längst ner i stacken, det är kanonfin jord!

själv samlar jag inn skit från hagen i en stack under året, lägger det på landet efter sesongen.

låt maskarna komma åt skiten (om du har sluten stack), det är dina bästa kompisar kompiskram.gif

det är inte svårt att odla, tålamod och regelbunden skötsel behöver planterna.

apropos böcker så är min "bibel" - din trädgård - av karin berglund.
Eva 33c
CITAT (dallepistolen @ 12-03-2008, 22:02) *
1.Jag vill gärna så broccoli och blomkål för att förvälla och frysa in lite till vintern. Nu kommer en dum fråga men det e väl inte som sallad som fortsätter att växa när man plockar den?

3. Finns ekologisk sättlök att köpa?

7. E det för övrigt komplicerat att komma in i odlarhandskarna rolleyes.gif Jag har verkligen viljan men dålig kunskap. Finns det nån bra sida jag kan ta hjälp av?

Jättesnällt om någon orkar svara flirting.gif

1. Broccolin kan du faktiskt skörda fler gånger. Först kommer ett ganska stort huvudskott som du skördar. Men om du låter plantan stå kvar och sköter om den så kommer den att bilda nya skott (den vill ju liksom blomma...) som inte är lika stora men i stället desto fler. Nu kan det vara lite olika med olika sorters broccoli hur mycket "efterskörd" de ger. Egentligen tycker jag de här mindre efterskotten är roligare än det första stora.

3. Ja, det brukar finnas KRAV-märkt sättlök.

7. Kunskap kan man alltid skaffa sig, och man lär genom erfarenhet. Du kommer att lyckas med en del och misslyckas med annat. Så sätt igång, läs gärna böcker. Du har redan fått några bra tips. Ett annat tips är Runåbergs hemsida och katalog De ger utförliga odlingsanvisningar till alla frön de säljer. Beställ gärna deras katalog så får du mycket intressant läsning.
Sen kan du alltid ställa frågor under resans gång här. Det är roligt att odla tummenupp.gif
dallepistolen
Tack snälla för era svar. Ser jorden ut som vanlig jord den som varit i stack? I vår gödselstack ser det ut som liknande jord längst ut med sidorna men det ser ut som spånet inte e helt förmultnat. Kan jag använda det då? En hel del e mer som lera det kan jag väl inte använda?
Eva i Västerås
Det som är mer som lera är nog mest förmultnat och alldeles utmärkt att använda.
Jag har nästan bara gödselblandning i min kompost och i mina grönsakssängar (spånblandat, fast marsvin, inte häst...). Det växer som bara attan.
Ta ren jord eller sand och lägg i såraderna bara, så växer det jättebra även om spånet/gödseln inte är helt förmultnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon