Full version: norrefönster
Preussen
undrar vilka krukväxter som lämpar sig för odling i fönster som vätter mot norr. har 2 st sådana fönster i min lägenhet.
Malva15
Det finns många växter som trivs i ett norrfönster men på rak arm kan jag nämna dessa: zamiakalla, murgröna, , silverkalla, peperomia, begonia, s:t paulia (i ett ljust norrfönster), moses stentavla, gullranka, paraplyplanta, mor och barn, fredskalla, hemtrevnad, dracena och aspidistra. 000.gif
Betty
Och jag fyller på listan med
Orchidéer, Hoya (porslinsblomma), Svärmors tunga/Bajonettlilja, Bergpalm, Doftranka, olika sorters Aralia och Filodendron.
Kee
Är det inte så att så länge man ställer plantan "i" fönstret så är där tillräckligt ljust för de flesta plantor, dvs för alla utom dem som vill stå "i direkt solljus", eller? Att norrfönster egentligen lämpar sig bättre till de flesta plantor än söderfönster?
Betty
CITAT (Kee @ 13-03-2008, 10:46) *
Är det inte så att så länge man ställer plantan "i" fönstret så är där tillräckligt ljust för de flesta plantor, dvs för alla utom dem som vill stå "i direkt solljus", eller? Att norrfönster egentligen lämpar sig bättre till de flesta plantor än söderfönster?

Så tycker jag nog att det fungerar hemma hos mig, jag har stora ljusa norrfönster. Inte många fler än kaktus, succulenter och växter med tjocka blad trivs i stekheta solgassande söderfönster.
Loobaman
Gummiplantan, monstera, Aloe trivs mycket bra i norrfönster också,
Loobaman
CITAT (Kee @ 13-03-2008, 10:46) *

Jag kan nog inte riktigt hålla med om det faktiskt, mina hoyor växer tex fint i norrfönster men när dom ska till att blomma är det som att dom inte riktigt orkar, sen har jag skänkt bort skott av Tiny tim (körsbärstomater) samt hoya retusa till en vän som har lgh med söderläge (utan solskydd)hennes sticklingar har redan växt om mina moderplantor.

Personligen tror jag att syd/väst/öst är det ultimata för de flesta blommande växter. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker de flesta grönväxter bara bra om norrläge.
Kee
Jo men det var också vad jag menade, fast jag kanske inte formulerade mig tydligt nog. Det jag menade är, de flesta växter klarar av norrfönster (förutom de som kräver direkt sol då) men att de kanske inte trivs optimalt i det ljuset är en annan poäng. Observera att detta är en tes från en glad amatör, inget att ta för en sanning.

Förresten, är det inte skönt att slippa att hoyan blommar? Nu har jag ingen enorm erfarenhet av hoyor, men de jag stiftat bekantskap med har luktat vidrigt! Annars skulle jag gott kunna tänka mig en sådan då jag älskar rankväxter, så en ej illaluktande hoya tar jag gärna emot tips på!
Betty
Jag har inte så många olika hoyor och det är bara en av dem som blommar ofta och rikligt, fast den står i norrfönster. det är en Hoya bella, den blommar med små söta klasar som inte luktar alls. Förrut hade jag en sån där vanlig Hoya carnosa, den missade man inte när den blommade alien.gif ... luktade nästan som kattpiss...

Min spontana tanke om du vill ha hoyor men inte blomningen: knipsa bort blomklasarna! tummenupp.gif
Loobaman
Jag missförstod dig nog kee, Hoya Retusan är en hoya som doftar lite eller inget, har några sticklingar på gång och skickar dig gärna en om rotningen lyckas.
Kee
Betty: Det var nog den hoyan jag tänkte på "carnosa" kattpiss var ordet!

Loobaman: Jag tar gärna emot en stickling! Du kan dra iväg ett PM när/om det är dags. Kan sätta in en slant på ditt konto som tack också om du vill! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon