Full version: Provado
Veganvarg
Hej!

Jag har problem med nånting som äter på grukor (eller snarare på gurkornas blad). Jag har även förut fått spinn på Basilikan, och befarar att jag kommer få det igen. sad.gif

Kan man använda Provado-pinnar till såna växter man sen ska äta?
Eller innehåller de gifter som man ej bör få i sig? Kan de påverkar hur växten smakar för människor? unsure.gif

mvh
/Ylva
Ingrid på Västkusten
Provado är i Sverige ej tillåtet att använda på matplantor.
I hela europa samt Norge används det p matplantor med iakktagande av karenstid. Provado är ett systematiskt gift(pinnarna n inte sprayen) som tas upp av växten, det tar m a o nästan en månad innan giftet blir verksamt - så Du kan ju fundera på vad som hinner använda på en månad :-)))
koncentrationen av imidacloprid 8aktiva substansen i Provado9 är hemskt svag i just den sorten vi har i sverige - det är liknande som används på matplantor ute i europa.

Personligen hade jag hoppat över. provadon är bätre att använda på annat ställe. Pyrex / pyrethris som man köper på garden centers ( och som man inte heler får använda till matplantor i Sverige) verkar mycket snabbt och klingar av på en dag, dessutom tas det inte upp av växten utan fungerar som ett kontaktgift. Annars är en bra start att spruta med såpvatten först å se vad som hnder. Kan vara en gräshoppa som gnager på gurkan.

När det gälelr spinn så biter itne provadopinnarna eller pyrex på det. Enga medlet mot det är Provado plus men å är det dilemmat med matplantorna igen.(Ardap som diskuterats innan tar visst lite på spinn - fast det hade jag inte använt till mat ALLS)
Spinn förekommer där det finns bra förutsättningar för det - torrt å varmt. man komemr långt med regelbundna duschningar faktiskt :-)) med spinn.

Hälsar ingrid
Veganvarg
Oki!
Tack för informationen!

*springer ut i köket och gör i ordningen en sprayflaska med såpvatten*
tongue.gif

Ha en bra dag!
/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon