Full version: Kapa den här växten
Webfarbror
Hej hopp

Vi har en palm/fikus som har växt sig alldeles för hög och vi måste kapa ner den (finns säkert ett fint ord för det). Den har två grenar, en längre och en lite kortare och vi vill gärna att den kortare ska vara kvar, utan att blomman totalkolar när vi tar bort den längre grenen. Är det någon som vet hur vi ska gå tillväga och kan komma med tips? Jag har bifogat två bilder, en på hela växten och en som visar grenklykan.
Tack på förhand.
embees
CITAT (Webfarbror @ 13-03-2008, 09:38) *
Hej hopp

Vi har en palm/fikus som har växt sig alldeles för hög och vi måste kapa ner den (finns säkert ett fint ord för det). Den har två grenar, en längre och en lite kortare och vi vill gärna att den kortare ska vara kvar, utan att blomman totalkolar när vi tar bort den längre grenen. Är det någon som vet hur vi ska gå tillväga och kan komma med tips? Jag har bifogat två bilder, en på hela växten och en som visar grenklykan.
Tack på förhand.

Detta är ingen palm eller fikus. Det är en doftracena. Den har doftande blommor, därav namnet.

Föryngringen gör du genom att skära av de båda stammarna nästan nere vid huvudstammen. Lämna ca 10cm. Låt nu den här krukan vara som den är. Det kommer att växa ut nya skott från båda stumparna som blev kvarlämnade. OBS! Det här kan ta lång tid, så ha tålamod! När det har börjat växa ut nytt så plantera om i ny jord.

Det som du har fått kvar kan du skära av långt upp på stammen där du tycker dom ser hyfsade ut, ställ dom i vatten och låt dom få rötter. Det brukar gå ganska fort, sen är det bara att plantera även dem.

De ev bitar av stammen som du får kvar kan du sätta direkt i fuktig jord. Men först sedan de har fått torka på snittytorna i några dagar. Glöm bara inte bort vilket som är upp och ner på dem!

Lycka till!
Webfarbror
Hej

Tack för ett informativt och bra svar. Måste/bör man såg aav båda stammarna samtidigt? Den ena är nämligen lagom lång så den skulle det vara ok för oss att lämna och låta växa vidare.

Goa hälsningar
Adam
embees
CITAT (Webfarbror @ 13-03-2008, 20:27) *
Hej

Tack för ett informativt och bra svar. Måste/bör man såg aav båda stammarna samtidigt? Den ena är nämligen lagom lång så den skulle det vara ok för oss att lämna och låta växa vidare.

Goa hälsningar
Adam

Nä, det var bara ett förslag. Du gör naturligtvis som du själv vill. Men tillväxten blir mer 'liksidig' om båda toppas samtidigt.
Jag har gjort så här med mina olika dracenor i många år. Den äldsta plantan är ursprungligen 30 år gammal och 'still going strong'. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon