Jag har nu låtit mig besegras inför faktumet att murgrönan inte trivs inomhus. Det visste jag iofs redan från början, men jag ville testa ändå och den kostade ju inte så mycket så det var värt ett försök. Den har hängt i ampel i badrumet som vätter mot söder hela vintern och jag tänkte att det relativt ljusa förhållanden i kombination med den högre luftfuktigheten där inne skulle få den att trivas någotsånär bra iaf. Men jag inser att den inte trivs.
Så frågan lyder, kan jag helt sonika bara ställa ut den på balkongen idag? Bor i sthlm och tror inte det kommer vara ngn mer vinter den här säsongen. Balkongen vätter också mot söder.
Powerowic
13-03-2008, 14:53
om du bor i stockholm kan du förmodligen plantera ut den, speciellt med dessa vintrar, hos mig (zon 3-4) överlever de åtmisntone en mild vinter
Jag gjorde så, behövde ampeln den stod i så den fick komma ut på den ännu oinredda balkongen, så får vi se hur det går...
Vad är det för en murgröna du har? Köpte två små varianter för ett tag sedan och dom trivs jätte bra inne. Men det beror kanske på vad det är för sorter.
Min är en brokbladig variant vet inte om den heter ngt särskilt, men har annars det klassiska utseendet man förknippar med "murgröna" vad form och växtsätt beträffar.
Enligt ständig predikan här på forumet avrådes varje gång från att odla murgröna inomhus men du kanske har haft tur eller har ngn hybrid? Vad vet jag...
En sån här har jag
[attachment=14983:P2130106.JPG]
Vet inte heller vad det är för något. Är det något liknande du har?
CITAT (Tovan @ 14-03-2008, 12:04)

En sån här har jag
[attachment=14983:P2130106.JPG]
Vet inte heller vad det är för något. Är det något liknande du har?
Vilka fina blad! Jag har en liknande fast din har finare blad.
Ja den är jätte söt

Fynd från ICA för halva priset
Min är snarlik fast med djupare flikar på varje blad. Ser definitivt inte sådär frodig ut efter denna vinter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.