jannika
Undrar nu lite om potatis:

Tänkte sätta tidig potatis redan nu och hålla i ca 18 graders värme i hink, inomhus. vad tros om det? behövs ljus?

Hur stor hink behövs?

Hur sent kan man sätta tidiga sorter? D.v.s. kan man sätta potatis i omgångar? (har begränsat med hinkar)

Hur vet man när tidiga sorter är klara, eftersom de inte alltid blommar?

Lagrar man tidiga sorter också, eller bara höst/vinter potatisarna?

När sätter man sena sorter?

Hur sent kan man ta upp sena sorter?

Kan man sätta hinkarna i semi-skugga, eller behövs hel sol?

jag har även satt ett par potatis som grott till sig i skåpet... köpta som mat-potatis, kan det gå? okänd sort...

och en lite dum fråga... blir alla potatis-sorter först "nypotatis" och sen till "vanlig" efter lagring??
TACK!!!
PS. länka gärna eller tipsa om läsning...
Tosan
Min erfarenhet är att potatis är svår att misslyckas med, bara att testa, jag lovar att de växer...

Här uppe odlar vi ju bara lagringsbar potatis, men även den är ju nypotatis när man tar upp den. Vissa sorter går lagra bättre än andra.

Ca 60 dagar brukar man säga att de flesta potatisar behöver, men det skadar inte att de sitter i längre och växer till sig. Du kan försöka känna efter med handen hur stora de blir.

Här brukar vi sätta potatis nån gång i maj-juni eller så, och plocka upp dem i augusti-september ungefär Så sätter du nu så bör du ju hinna några omgångar iaf.
Knytt
Å, de här frågorna vill jag också ha svar på.
Får man månne tidigare skörd om man har hinken i växthuset? Funkar vanliga 10 liters hinkar?
Eva i Västerås
Potatis i hink hade jag förra sommaren. 3 potatisar i en 20-liters murarhink med hål i botten.
Man kan ju inte avstå från färskpotatisen även om man inte hunnit få till något land!
Det gick alldeles utmärkt, bortsett från ett himla passande med vatten. Det är ju fördelen med att odla i "riktig" jord.
Färskpotatis är omogen. Den innehåller mer socker som sen blir till stärkelse för övervintring i den mogna potatisen. Oavsett sort.
Mina potatisar fick full sol, men sommaren var ju inte den varmaste.
Tidiga potatisar få men känna försiktigt i jorden efter. Hittar man någon kula stor som en valnöt brukar det vara värt att ta upp.
När potatisen har kommit upp behöver den definitivt ljus. Däremot behövs inte så mycket värme som 18 grader. Det går med mycket mindre.
Matpotatis går alldeles utmärkt att sätta. Problemet är att dom kan ha sjukdomar eller parasiter som hållits tillbaka men inte helt försvunnit med hjälp av bekämpningsmedel. Då kan dom trivas jättebra. Men oftast funkar det.
jannika
tack och tack!!
mycket bra och utförliga svar. ser ut som vi ska fixa detta, eller hur "knytt"! wink.gif

men jag kommer klart på fler! biggrin.gif

hur länge kan man lagra tidiga vs. sena sorter? tar man t.ex upp tidiga sorter under sommaren håller väl inte de ända fram till jul. verkar som man ska sätta ett par spänner av var sort.

jo, och hur sent sätter man "sena" sorter? sätter man de samtidigt, men de tar längre tid? eller man bara låter de sitta i längre för att bilda tjockare skal?

läste att tidiga sorter ska förgro, men sena ska sättas direkt, annars kommer de för tidigt?? är detta er erfarenhet också??

de tidiga sorterna, får de inte tjocka skal och kan de itne lagras då?

tack igen!!!
Knytt
Jättespännande, här ska inhandlas hinkar! biggrin.gif
Hans i Värmland
Varför odla i hink när ni kan sätta direkt i en jord eller mullsäck.Skär ett kryss och sätt ner 3 potatisar per säck
eller 1 plugg per 15 l hink. Det viktiga är att hinken är djup
Knytt
Hinkar verkar lättare att flytta. Jag tänkte jag kunde skydda dem mot sniglar och annat äckel genom att flytta undan dem på kvällen ...
jannika
ja, att flytta dem är bekvämt och vi ska ev. flytta och vill då ha med oss potäterna. Plus att jag inte orkar plöja upp jorden. whist.gif Jag har annars bara pallkragar och det känns trist att använda de till potatis.

Hur djup måste den vara? jag har en 20 liters, som är aningens grundare än standard-hinken, men lite bredare. Är eg. till för utfodring av hästar. kunde inte undvika när Rusta hade de för 10:- de är dessutom svarta och håller ljuset ute bra! tummenupp.gif
Bettis
Idag råkade jag titta ner i mina spänner och potatisblast hade börjat komma -fear-.gif snabbt iväg och fyllde på mer jord giggle.gif
jannika
CITAT (Bettis @ 14-03-2008, 15:34) *
Idag råkade jag titta ner i mina spänner och potatisblast hade börjat komma -fear-.gif snabbt iväg och fyllde på mer jord giggle.gif

Oh! vad kul!! längtar tills jag ser ngt!! smile.gif men ska man inte vänta till blasten är över 15 cm innan man kupar?
läste HÄR att: När blasten blivit 15 – 20 cm hög är det dags att kupa, dvs. att
lägga upp en sträng jord på ömse sidor om raderna....

eller?? som nybörjar har jag läst innantill och är pedantiskt rädd att göra fel!!

tips emottages!! smile.gif
Bettis
Nja, det kanske man ska, men jag har ju hällt i en del jord i spannen och sedan la jag potatisen och hällde över lite mer jord. Problemet nu var att potatisen var nästan synlig, inte bra därför hällde jag på mer jord. Det fixar sig säker, jag är inte så noga giggle.gif
Lady Hamilton
Och jag brukar odla i ICA-korgar som jag täcker sidorna med tidnings papper. Lägger sand i botten ca 8-10cm, placerar potatisen ovan på det och täcker med jord ca 5 cm över potatisen. Sedan fyller jag på med gräsklipp eftersom blasten växer fungerar perfekt för mig
Bettis
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2008, 17:32) *
. Sedan fyller jag på med gräsklipp eftersom blasten växer fungerar perfekt för mig

Gräsklipp NU -fear-.gif
jannika
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2008, 17:32) *
Och jag brukar odla i ICA-korgar

vaddå? kundkorgar?? var får du tag på dem?

fyller du inte på med jord efterhand som blasten växer? hur många potatisar i varje korg?

Tack!
-jannika
jannika
jag har varit och köpt sättisar nu, och udnrar: ska alla förgro, tidiga OCH sena sorter? ska de sättas samtidigt, eller väntar man med de sena sorterna?

hur långa ska groddarna vara? viss potäter har redan utgrodda "ögon" som är gröna, men andra har groddar på upp till ett par cm långa och de börjar bli mörka, typ lila, i färgen...

Tosan
Jag har aldrig förgrott potatis, det klarar de så bra själva i bingen. Om jorden är för kall när man sätter ner potatisen så ramlar ålarna av ändå och börjar om från början.
Men i ditt fall skulle jag nog ta de som börjat växa, är de för långa kan man nypa av dem åxå.
jannika
två potatisblast kikade upp idag!! va' roligt!! men står de för varmt?? ca 20 grader, i gäststugan. men ute är det snö/sol omvartannat, så jag vågar inte riktigt...

va' gör jag nu??
Tosan
CITAT (jannika @ 17-03-2008, 22:10) *
två potatisblast kikade upp idag!! va' roligt!! men står de för varmt?? ca 20 grader, i gäststugan. men ute är det snö/sol omvartannat, så jag vågar inte riktigt...

va' gör jag nu??

Ja, har de inget lyse så är det nog för varmt, annars borde det va alldeles utmärkt. Nu är det bara att vänta, när blasten blir några decimeter hög är det dags att fylla på med jord. Se bara till att den får lite lagom med vatten, hyfsat mycket vill de ha, men inte slaskblött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon