Full version: nybörjare...
sussie71
Hej!
har en liten fråga... när ska jag ställa mina plantor svalt, en del frön av tigeröga och en del frön av trumpetblomma har redan grott, men en del syns inte till. kan jag ställa ner allt svalt nu eller ska jag vänta tills allt grott? kommer dom ändå... provade båda sorterna för första gången förra året, hade dom i rumstemeratur hela tiden, vilket resulterade i väldigt höga o gängliga plantor... inte fina alls.. hur ska jag göra?
hoppas att någon kan ge en nyfiken nybörjare lite tips..
Susanne
Tosan
De flesta har jag ställt svalt direkt, kanske väntat nåt dygn i väntan på nästa. Vet du med dig att grobarheten är stor så kan du kanske vänta, är det lägre grobarhet kan det va lika bra att flytta dem... Och de flesta fröer kommer ju upp iaf, men det kan ta lite längre tid.
Lady Hamilton
CITAT (sussie71 @ 13-03-2008, 11:56) *
........vilket resulterade i väldigt höga o gängliga plantor... inte fina alls.. hur ska jag göra?......

Det berodde på ljuset, växterna söker sig mot ljuset Försök att ställ dem ljusare i år. (Detta är anledningen till att många använder sig av tilläggs belysning vid sådd före Mars/April)
Sedan kan du placera dina plantor svalare efter att du har skolat om dem Allt för små plantor av 'sommarblommor' mår inte bra av att placeras för kallt och de drabbas lätt av rothals röta pga att det blir för kallt o fuktigt
Tosan
Ja, och naturligtvis beror det ju lite på vad man menar med svalt... Det tänkte jag inte på... Jag har ett rum i källaren med 15-17 grader och belysning, det är ju naturligtvis annorlunda om man tex har ett uterum med +5 eller liknande...
sussie71
Tack för dom snabba svaren... vad ni kan.... jobbar förhögtyck för att lära mig, det är så mycke... :-)
har ordnat med en svalare plats i år ... har oxå satt upp lysrör ovanför.. funkar det?, det är ca 16 grader under lysröret..
Tosan
CITAT (sussie71 @ 13-03-2008, 12:06) *
Tack för dom snabba svaren... vad ni kan.... jobbar förhögtyck för att lära mig, det är så mycke... :-)
har ordnat med en svalare plats i år ... har oxå satt upp lysrör ovanför.. funkar det?, det är ca 16 grader under lysröret..

Det låter kanon! tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (Tosan @ 13-03-2008, 12:05) *
Ja, och naturligtvis beror det ju lite på vad man menar med svalt... Det tänkte jag inte på... Jag har ett rum i källaren med 15-17 grader och belysning, det är ju naturligtvis annorlunda om man tex har ett uterum med +5 eller liknande...

Bra skrivet tummenupp.gif Du fick med "allt" på sammagång
sussie71
En liten fråga till??? ska man alltid omskola plantorna innan man ställer dom svalt?
Tosan
CITAT (sussie71 @ 13-03-2008, 12:20) *
En liten fråga till??? ska man alltid omskola plantorna innan man ställer dom svalt?

JAg har inte gjort det... Det kan nog va en smaksak, men risken är ju att de hinner bli rangliga innan omskolning om de får stå kvar i värmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon