amaira
Vet ni vilken det här är?

Krakan
Jag tycker att det ser ut som en Gulröd blombock, Leptura rubra.
Hannen är gulbrun och honan rödbrun.
HelenN
Är det inte en Ängs blombock, Stenurella melanura ?? Det tror jag !
Piccante
Jag fattar inte? heter den inte Leptura melanura i böckerna, när började de heta Stenurella ? Känner att jag måste lära mig skalbaggssystematiken bättre för jag ar ingen koll på släktnamnen alls....
amaira
Tack för förslagen! Det är dock inte den gulröda, den har jag koll på. Är inte alls säker på ängsblombock heller.
Det finns ju några att välja mellan, och jag tycker att den jag har fotat har så oerhört avsmalnande bakdel. Fler gissningar, gärna med motiveringar. Jag kan inte.
Gossen Ruda
Jag vill också ha det till en Ängsblombock, Stenurella melanura, men det var en märklig teckning i så fall. Jag får nog kasta in den imaginära handduken.
amaira
Tack för alla svar och tankar och förslag. Med (bl.a.) er hjälp har jag bestämt mig wink.gif . Det är en Ängsblombock (Stenurella melanura).

Jag har Nationalnyckeln om långhorningar, men med denna bagge blev jag inte klok. Men nog måste det ändå vara ängsblombocken.

Markus! Enligt Nationalnyckeln har den hetat Stenurella sedan 1974. Som synonym: Leptura Linnaeus, 1758.
De olika blombockssläktena skiljs från varandra på bl.a. halssköldens form. Står det. Fråga inte mig. blush.gif

Till Leptura hör Leptura quadrifasciata, Fyrbandad blombock , och Leptura aethiops, Svart blombock. Står det. Så nu vet jag det. Tackar så mycket *lyfter på hatten*. smile.gif

Gossen Ruda
Jag har förmedlat bilden vidare till en som kan mer så jag återkommer om han återkommer.
amaira
Tack Ruda, du är samma klippa som vanligt.

Här är fler blombockar som jag bestämt (utan att tvivla denna gång wink.gif ).

Smalblombocken, Alosterna tabacicolor, är väldigt lik den jag fotat/frågar efter, men Smalblombocken har ljusa ben och antenner (i början) samt ljus behåring på halsskölden. Den jag frågar efter har tydligt svarta ben, och Ängsblombock verkar troligt.

Gossen Ruda
Jag har nu fått svar från hr fd museichefen och det ÄR en hane av Stenurella melanura.
amaira

Ja, och även tack till förre museichefen! Det var snabbt svarat! Tusen tack.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon