Full version: Frösådd
Malva15
Jag har frösått hibiscus rosa sinensis frön och vissa har kommit upp. Fröna har föräldrar som jag vet hur de ser ut och jag vet att min fröplanta kan komma att se ut hur som helst men nu undrar jag om alla frön av samma föräldrar blir likadana i utseende eller blir det som jag misstänker lite olika i utseende? confused.gif
Malva15
Har en ytterligare fråga...
Kan det bli precis vilken färg som helst på blomman oavsett färg på föräldrarna?
Ciczi
Skulle tro att det där är genetiskt så det beror på vad föräldrarna har för färger i sina gener. Olika färger har olika dominans och finns det t.ex ingen gen med vitt tror jag det blir svårt att få vita blommor.

Ciczi
smuffin
CITAT (Malva15 @ 13-03-2008, 16:32) *
Har en ytterligare fråga...
Kan det bli precis vilken färg som helst på blomman oavsett färg på föräldrarna?

malva15: rött är dominant så har båda eller den ena föräldern lite rött i sig så är risken stor att avkomman blir helröd.

och frön från amerikanska hibiscusar tror jag kan bli exakt vilken färg som helst med tanke på att de alla är hybrider och nästan alla är korsade med varandra mer eller mindre tongue.gif

Så det borde vara jättespännande med frön jag tror de hur som helst kommer bli supervackra även om man inte i förväg vet vilken färg det kommer bli!

Spännande!! Lycka till med sådden! smile.gif
yvonnef
Verkligen jättespännande!

Jag undrar lite om det inte är svårt att så hibiskus, tar det lång tid innan den blir en ordentlig stickling och den blommar?

Ser framemot att få höra hur det går!

MVH Yvonne
Malva15
Det är inte svårt men man måste ha rikligt med undervärme och knipsa bort lite av skalet samt lägga fröerna i vatten ett dygn eller så innan man frösår.
Alla mina fröer har inte kommit upp men jag har en del som gjort det...

Det tar ca ett år eller mer innan de blommar.

CITAT (smuffin @ 10-04-2008, 21:31) *
malva15: rött är dominant så har båda eller den ena föräldern lite rött i sig så är risken stor att avkomman blir helröd.

och frön från amerikanska hibiscusar tror jag kan bli exakt vilken färg som helst med tanke på att de alla är hybrider och nästan alla är korsade med varandra mer eller mindre tongue.gif

Så det borde vara jättespännande med frön jag tror de hur som helst kommer bli supervackra även om man inte i förväg vet vilken färg det kommer bli!

Spännande!! Lycka till med sådden! smile.gif

Jag undrar om du menar att regeln som alltid ger helröd avkomma om någon av föräldrarna är röda alltså inte gäller för amerikanska hybrider?
Alla mina fröer är nämligen amerikanska hybrider...
Christer i Falköping
Alla hibiskusfröer gror bäst med kraftig undervärme, även de som växer i vårat klimat ute. Jag har provsått H.syriacus flera gånger och alltid fått mycket bättre resultat med de som fått värme hela tiden.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon