ms Bråten
Har tänkt mig Euro -Serre Maxi 4, 11,7 m2 med 8 mm isolerplast, från villab Garden. Men känner mig lite osäker... ska man välja säkerhetsglas istället? Vad är egentligen bäst? Lämna gärna tips och råd.
Samt är detta växthus ett bra val?
emmapemma
Jag skulle välja glaset istället. Glas är så väldigt mycket trevligare att titta in och ut genom!

växthuset är säkert ett jättebra val. Har själv motsvarande fast från Classicum, i glas. Jag är nöjd i alla fall.
rosita
Jag hade också valt glas, man har mer direktkontakt med trädgården! flirting.gif
salikons
Har ett likadant fast större modell. Vi har glas i väggarna och plast i taket. Vårt förra växthus ramlade taker ner på en vinter med mycket snö och jag vill aldrig mer behöva plocka glas i växthus, så efter det skaffade vi detta växthus med plasttak.
Det fungerar helt underbart och jag är helnöjd.
ms Bråten
Jo, du har rätt! Det får man inte glömma. Man stirrar sig lite blind på vad säljarna tycker: Man ska absolut välja isolerplast enligt dem thumbdown.gif
Digger
CITAT (ms Bråten @ 13-03-2008, 12:43) *
Har tänkt mig Euro -Serre Maxi 4, 11,7 m2 med 8 mm isolerplast, från villab Garden. Men känner mig lite osäker... ska man välja säkerhetsglas istället? Vad är egentligen bäst?

Jag har precis beställt ett likadant men med glas! Jag var helt inne på plast men sen när jag tittade på husen i verkligheten så märkte jag att plasten verkligen inte är genomskinlig. Det blir väldigt plastigt och faktiskt inte så snyggt. Jag ville ha plast från början för att få bra isolering när det är kallt ute, jag ville ju prioritera odlandet men tänkte om, med bubbelplast kan man få bra isolering med glas, i värsta fall får man väl köra med två lager bubbel. Glas är överlägset snyggast. Jag valde en kompromiss, glas i väggarna och plast i taket. Tyvärr blir det samma pris som med allt i plast, ingen rabatt för att man tog glas i väggarna och plast bara i taket.

Tjoho, nu ska jag börja gräva! Jättebra med alla tips här, det har vekligen hjälpt till så nu är jag på gång, verkligen spännande! a0a.gif
frugb
Jag kan verkligen rekommendera glas! Håller med om att det är mycket finare och att man kan isolera med bubbelplast. Jag kan rekommendera att också isolera med frigolit under golvet för att få det lite varmare tidigt på våren. Jag har beskrivit ganska detaljerat hur vi byggde vårt växthus förra sommaren på min blogg, se länk nedan och kategori "växthus". Vi köpte ett 14,2 kvadratmeter stort från Willab, EuroSerre, och jag är totalt toknöjd!

En sak som jag vet att andra har missat men som är jätteviktig: när ni monterar sockeln, alltså den del av aluminium som står på marken och som allt annat byggs ovanpå, se till att diagonalmäta (från hörn till hörn på diagonalen) - det ska vara exakt samma avstånd över båda diagonalerna! Annars kan det bli jätteproblem att få in fönstrena.

Lycka till, det är underbart med växthus, jag är inne i det varje dag nu!
:-)
Evalina21
CITAT (frugb @ 14-03-2008, 08:37) *
Jag kan verkligen rekommendera glas! Håller med om att det är mycket finare och att man kan isolera med bubbelplast. Jag kan rekommendera att också isolera med frigolit under golvet för att få det lite varmare tidigt på våren. Jag har beskrivit ganska detaljerat hur vi byggde vårt växthus förra sommaren på min blogg, se länk nedan och kategori "växthus". Vi köpte ett 14,2 kvadratmeter stort från Willab, EuroSerre, och jag är totalt toknöjd!

En sak som jag vet att andra har missat men som är jätteviktig: när ni monterar sockeln, alltså den del av aluminium som står på marken och som allt annat byggs ovanpå, se till att diagonalmäta (från hörn till hörn på diagonalen) - det ska vara exakt samma avstånd över båda diagonalerna! Annars kan det bli jätteproblem att få in fönstrena.

Lycka till, det är underbart med växthus, jag är inne i det varje dag nu!
:-)

Hej! Vill bara skriva en liten kommentar till "Frugb". Har varit inne på din blogg och tittat på ditt växthus, det gav verkligen inspiration. Har köpt ett likadant fast bara 11,7 kvm med säkerhetsglas. Det är inte inte byggt än, vi (jag och sambon) håller på och förebereder marken.
Hoppas på en fin växthussommar.

/Evalina
Lady Hamilton
Jag ser att ni skriver om bubbelplast g.gif Jag har ett litet växthus ca 6,5m² med glas Och är inne på 4:e året med 'bubbel'
Första året lät jag 'bubblorna' sitta kvar men det blev inte så bra med skörden på Gurka o Tomaterna Bubblorna tar ju bort en hel del solljus och jag fick dålig skörd (jämförde med grannen som hade "o-bubblat")
Andra året tog jag bort bubblorna i o m att jag planterade ut i växthuset (alltså tog ut planten som stått där under våren och planterade i växtbäddarna o i odlings hinkarna)
Och det kan jag säga att ta bort plasten gör en bara "halvt vansinnig" Det ser ju så enkelt ut men det krånglar en hel del sweatingbullets.gif Och sedan skall man rulla i hop eländet och förvara det också. Sedan att montera upp plasten igen devil.gif Då blir man helt vansinnig, jag lovar. Och då har jag ändå markerat eller märkt upp vart "allt" skall sitta Sedan bör vädrings luckorna även de isoleras på ett sätt så att de även fungerar som de är avsedda till.
Allt detta extra jobb har gjort att jag helt enkelt överväger att köpa ett växthus med isolerplast så jag slipper eländet vår o höst duh.gif Man bör även tänka på att bubbelplasten inte är billig i inköp heller och den behöver bytas med några års mellanrum (lite beroende på) Och JA jag har testat de "billigare" varianterna av bubbelplast små bubblor m.m. men det är bara att konstatera att de är en enorm skillnad på bubbelplast som är till för växthus isolering o annan bubbelplast Därför har jag numera bara den sort som är avsedd för ändamålet
emmapemma
Tänkte bara kommentera rekommendationerna att ha isolerplast i taket:

jag skulle inte välja plast i taket heller, för en njutning med växthus är ändå att kunna sitta därinne och se himlen och stjärnorna... och om man nu har säkerhetsglas borde det ju i princip vara så att man kan sopa ihop glaset om det nu skulle gå sönder. Med de allt snöfattigare vintrarna torde ju snötyngden också bli mindre och mindre för vart år som går. Men jag förstår att man inte gärna vill handha spruckna vanliga glas.

Salikons, var det möjligen 3 mm glas ni hade då? För det går ju sönder stup i kvarten.
Digger
Om man ska ha plast någonstans är det antagligen lönsamt att ha det i taket för att slippa att värmen sipprar ut så mycket där. Jag beslöt att stjärnorna får jag titta på utanför, dessutom är det så mycket annat ljus från vägar osv som stör så vill man se stjärnorna får man knalla ut till någon mörkare plats. Jag förstår dock stjärnargumentet och funderade på det men valde plast i taket ändå.

Men jag har en annan fråga om sockeln för Euro-Serre! Om man bygger en grund av lecablock, ställer man då sockeln mitt på blocken eller ska sockeln vila så nära innerkanten som möjligt eller ska den stå på ytterkanten? Bra att veta om man törs mura upp grunden INNAN man har fått sockeln och ser exakta måtten. Om man kan ställa den mitt på lecablocken blir ju inte det så himla viktigt att få måtten i sidled helt exakta, några centimeter hit eller dit borde inte spela någon roll och man kan börja mura redan nu.
rosita
Man ställer sockeln i mitten.
Kamilla z 7
Jag har ett Euroserre 4 16,4 kvm & har plast,såhär i efterhand har jag ångest över att jag inte tog glas,men bor man på antarktis så gör man flirting.gif
rallan
hej, ang. plast eller glas när man köper växthus, så är det mycket en smaksak. jag köpte plast- mitt första, och jag struntar fullständigt i om man ser ut eller ej! Huvudsaken att det funkar att odla och fika i, vilket det gör. Sopar man av taket varje gång det snöat, är inte det heller några problem och med åren, när plasten börjar gulna? som jag läst någonstans, kan man ju byta ut plastrutorna mot glas, om måtten är desamma. Sedan behöver inte mina nyfikna grannar se allt jag gör där inne.mvh rallan
salikons
Det var 4 mm och säkerhetsglas.
Tro mig, det är INTE bara att sopa ihop ett helt växthus tak.
Vi hade småsplitter flera år efteråt och gå barfota i växthuset eller ha katterna där vågade vi itne lägre. Därför aldrig mer glastak för min del! vill jag se stjärnor går jag helldre ut och tittar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon