Maria82a
Gör inte som mej förra hösten. Jag la i finkornig sand i lerjorden. duh.gif Men bara i planteringsgroparna där jag satte blomlökarna, la i en skopa sand i botten och i med löken och fyllde på med sand så det syntes bara liten bit av toppen och skottade igen med lerjord. Nu läste jag i olika forum om att det kan bli som cement. Det blir inte mkt som överlever då kanske? Förutom pionen kanske om den är stark. Funderar om jag ska gräva upp alla plantorna till våren och skotta bort sanden och i med vanlig jord istället. Men tidigare planteringar så var det bara jord och då var blomlökarna borta när jag började gräva, ngn var kvar men det var bara skalet kvar av löken. thumbdown.gif
Betty
Jag har en ganska lerig/vattenhållande jord och jag brukar hälla ner en skopa grus i planteringsgropen. Det funkar hos mig.
nina L
CITAT (Maria82a @ 13-03-2008, 13:34) *
Gör inte som mej förra hösten. Jag la i finkornig sand i lerjorden. duh.gif Men bara i planteringsgroparna där jag satte blomlökarna, la i en skopa sand i botten och i med löken och fyllde på med sand så det syntes bara liten bit av toppen och skottade igen med lerjord. Nu läste jag i olika forum om att det kan bli som cement. Det blir inte mkt som överlever då kanske? Förutom pionen kanske om den är stark. Funderar om jag ska gräva upp alla plantorna till våren och skotta bort sanden och i med vanlig jord istället. Men tidigare planteringar så var det bara jord och då var blomlökarna borta när jag började gräva, ngn var kvar men det var bara skalet kvar av löken. thumbdown.gif

vad var det för lökar? Tulpanen ger ju bara en blomma per lök (ja det finns sorter med fler stänglar) och sätter sidolökar om den orkar och trivs.

I ler jord ska man blanda torv och kompost
Piccante
CITAT (Maria82a @ 13-03-2008, 13:34) *

Sand är det som rekomenderas för att förbättra strukturen på lerjord men; använd inte den finaste sanden utan hellre grovsand elelr fingrus. Sanden/ gruset måste blandas med lerjorden, då bryts lerans struktur. Man måste tillsätta rätt mkt för annars blir det inte bättre utan "cement".
Citrona
Ja, det misstaget har jag också gjort för länge sedan. Det rekommenderas överallt att man skall blanda sand i lerjorden. Men då menas grovkornig sand, så grov så att de flesta vanliga människor som inte är så hemma på trädgård skulle kalla det för grus. Med sand menar nog de flesta av oss ungefär sån sand som finns i barnens sandlådor... Och det blir alldeles för kompakt, lerjorden blir som cement. Grov sand/grus däremot är jättebra att blanda i lerjorden så den blir mer genomsläpplig. Och massor av kompost och gärna hästgödsel...
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, du kan förbättrar ler jord genom att blanda dem med torv och ( gödsel eller kompost )
LYCK till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon