Hej
JAg tycker att det vore bra med en egen klematis avdelning. Det finns så många frågor och sorter att det nog skulle fyllas. Vad anser ni alla andra?
Kanske man kunde ha en avdelning för alla klätterväxter? Om man nu skulle tycka klematis bara blir för begränsat.
Ju mer indelningar detso lättare att hitta vad man söker.
Finn Klematis
17-03-2008, 17:22
Hej!
Det finns ca. 230 Clematis arter. Över 1000 storblommiga sorter och
nästan lika många småblommiga. Kan man tycka att detta är begränsat?
Finn.
Hej.
Om du syftade på mig, så menar jag inte att det är begränsat, jag vet inget om klematis, utom att de är väldigt vackra(många iallafall). Alltså har jag ingen aning om hur stor efterfrågan är på en helt egen klematistråd är.
Jag tyckte att det var en bra idee, men hade gärna sett en tråd för andra klätterväxter också och tänkte att man kunde ha alla tillsammans.
Som jag skrev ju mer indelat detsto lättare att hitta det man söker.
Alexander-VG-zon3
17-03-2008, 20:26
att ha en egen avdelning om clematis hade inte jag haft ,, hade nog hellre haft en avdelning på alla klätter/kläng växter .
Finn Klematis
17-03-2008, 21:55
Hej!
Jag såg en möjlighet att tala om hur stort Clematis släktet är.
En Klematis avdelning är som jag ser det bäst. Men även en
avdelning för slingerväxter skulle vara en förbättring.
Men är man riktigt noga så är Klematis inte en slingerväxt.
Dom flesta klättrar med bladskaften, en del klättrar inte alls.
En del är halvbuskar.
Mvh.
Finn
Alexander-VG-zon3
17-03-2008, 22:04
CITAT (Finn Klematis @ 17-03-2008, 21:55)

Hej!
Jag såg en möjlighet att tala om hur stort Clematis släktet är.
En Klematis avdelning är som jag ser det bäst. Men även en
avdelning för slingerväxter skulle vara en förbättring.
Men är man riktigt noga så är Klematis inte en slingerväxt.
Dom flesta klättrar med bladskaften, en del klättrar inte alls.
En del är halvbuskar.
Mvh.
Finn
jo jag skrev ju klätter och kläng inte slinger ,, men att ha clematis som egen avdelning vet jag inte . såfall bättre med kläng,klätt,spalje,slinger växter sedan huruvida folk vill fylla dom med clematis frågor får väl hända gör inte mig nåt .
Finn Klematis
18-03-2008, 08:23
CITAT (flaxss @ 17-03-2008, 22:04)

jo jag skrev ju klätter och kläng inte slinger ,, men att ha clematis som egen avdelning vet jag inte . såfall bättre med kläng,klätt,spalje,slinger växter sedan huruvida folk vill fylla dom med clematis frågor får väl hända gör inte mig nåt .
Hej!
Du har helt rätt. Jag läste slarvigt i går kväll. Om man inte skall ha
enbart klematis. är nog Klätterväxter det bästa. Det kommer att bli
mest klematis och en stor förbättring mot hur det är idag.
Mvh.
Finn
*Stintan*
18-03-2008, 09:57
Om man skulle ha lika många avdelningar på Odla som det finns människor intresserade av olika sorters växter så skulle det nog bli ett ganska svåröverskådligt forum. Vi har nog alla våra favoriter. Jag har lite svårt att förstå varför just clematis inte kan rymmas under "prydnadsväxter, utomhusväxter som huvudsakligen odlas för sitt skönhetsvärde". Det går ju alldeles utmärkt att där starta trådar om clematis.
Det är bara som jag tänker men eftersom det då och då dyker upp önskemål om nya avdelningar om både det ena och det andra så är det kanske så att det måste finnas en gräns någonstans för hur många avdelningar som är rimligt att ha i forumet. Men det är ju forumansvariga som avgör förståss och önska kan man ju alltid.
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 09:57)

Om man skulle ha lika många avdelningar på Odla som det finns människor intresserade av olika sorters växter så skulle det nog bli ett ganska svåröverskådligt forum. Vi har nog alla våra favoriter. Jag har lite svårt att förstå varför just clematis inte kan rymmas under "prydnadsväxter, utomhusväxter som huvudsakligen odlas för sitt skönhetsvärde". Det går ju alldeles utmärkt att där starta trådar om clematis.
Det är bara som jag tänker men eftersom det då och då dyker upp önskemål om nya avdelningar om både det ena och det andra så är det kanske så att det måste finnas en gräns någonstans för hur många avdelningar som är rimligt att ha i forumet. Men det är ju forumansvariga som avgör förståss och önska kan man ju alltid.
Varför inte läggai hop rosforum med klematis då! och ta bort pallkrageforumet. Man odlar ju i princip likadant i pallkrage som i andra byttor och odlingsbäddar.
Finn Klematis
18-03-2008, 11:19
CITAT (nina L @ 18-03-2008, 10:33)

Varför inte läggai hop rosforum med klematis då! och ta bort pallkrageforumet. Man odlar ju i princip likadant i pallkrage som i andra byttor och odlingsbäddar.
Bra svarat. Men varför inte bara ha Växter
Mvh
Finn
jag tycker att det är lite besvärligt i bland att använda sök funktionen. det kommer upp oväsentliga inlägg ganska ofta(jag kanske gör nåt fel när jag söker).
Men med ett klematis/rosforum är det enkelt att begränsa sin sökning til denna avdelning och slippa en massa andra träffar.
CITAT (nina L @ 18-03-2008, 10:33)

Men!! 
Man kan väl inte ta bort Pallkrageklubben! Den är ju skapad här på Odla och ska alltid finnas här.
Finn Klematis
18-03-2008, 16:08
Hej!
Det är forumsansvarig som avgör. Men det bör vara behovet som styr.
Det har varit 32297 besökare på Prydnadsväxter totalt. Jag har kollat hur
många av dom som är Klematisfrågor, jag har bara räknat dom från
årsskiftet, då är det 10621. Skulle jag räkna från Forumets början skulle
det bli några tusen till. Ca. 50% är klematisfrågor.
Jag vill inte ta bort någon pallkrageklubb, men dom har haft 4164 besökare
totalt.Rosor har haft 5729 totalt.
Det skulle bli mycket bättre för alla med ett forum för Klematis eller Klätterväxter.
Forumsansvarig: Läs. Begrunda.Fatta Beslut.
Mvh
Finn
CITAT (Berith @ 18-03-2008, 12:32)

Men!! 
Man kan väl inte ta bort Pallkrageklubben! Den är ju skapad här på Odla och ska alltid finnas här.

Ja, för min del får det finnas kvar men jag vill gärna ha en klematisavdelning!
CITAT (nina L @ 18-03-2008, 17:22)

Ja, för min del får det finnas kvar men jag vill gärna ha en klematisavdelning!

Fler klängväxtavdelningar åt trädgårdsfolket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.