Lars-Olof Arvids
Nu har jag hittat en trevlig länk där man kan beställa holkar för fåglar, fladdermöss, ekorrar och insekter, igelkottsbon, foderblandningar för nämnda djur, fågelbad, fjärilsblomfrön och mycket annat: http://www.vivara.se/

Olle
Gunilla T
Vilket trevligt företag !

Tack för tipset Olle!
Monarda
Jag har skickat efter några holkar från Vivara och dom verkar vara riktigt välgjorda. Bl a en speciell holk för rödhaken som jag hoppas kan locka den att häcka i min trädgård.

P3220040a.jpg

sanakan
Jag har själv tänkt beställa holkar från Vivara nån gång i framtiden. Säg gärna hur det går med din holk! Den är verkligen jättefin. Jag tycker inte att deras priser är så farliga heller. Oftast håller ju en holk många år också. Nu måste jag bara komma på fler ställen att sätta upp holkar i min familjs sommarstugeträdgård i hälsingland... Men jag ser att du satt denna på en ganska tunn trädstam, jag kanske borde prova något sådant själv smile.gif

En liten parantes:
Om du är lika besatt av holkar som jag så kanske du vill slänga ett öga på min nystartade holk-blogg som bara kommer handla om holkar wub.gif
http;//fagelholkar.blogg.se
Monarda
Kul idé med en holk-blogg! smile.gif Säker blir någon pippi lycklig över din makeover holk.

Här är en till Vivaraholk som är avsedd för mesar.

P3220042c.jpg

Läste en slags test i en kvällstidning att fåglar inte gillar ljusa holkar, men jag tror inte riktigt på det påståendet. I somras hade jag i alla fall nöjet att få ett flugsnapparpar i den här gula holken.

P1010625a.jpg

Nästa projekt blir en starholk, men nu börjar träden på att tryta så den får sitta på en regel i ett jordankare i stället.
Danishblue
CITAT (Monarda @ 22-03-2008, 18:25) *
Jag har skickat efter några holkar från Vivara och dom verkar vara riktigt välgjorda. Bl a en speciell holk för rödhaken som jag hoppas kan locka den att häcka i min trädgård.

P3220040a.jpg

Hej Monarda,

Hoppas att du kan läse dansk.
Fågelholkan for Rödhäken skal hänge gemt (i en busk, klätrarose) och inte hoger dan 1 meter, ellers får du ingen rödhäka i fågelholkan.

Hvis du inte kan forstå vad jeg har skrevet, sig til da jeg så kan skrive det på engelsk.

Mvh
Jan
Gossen Ruda
CITAT (Danishblue @ 25-02-2009, 11:56) *
Hej Monarda,

Hoppas att du kan läse dansk.
Fågelholkan for Rödhäken skal hänge gemt (i en busk, klätrarose) och inte hoger dan 1 meter, ellers får du ingen rödhäka i fågelholkan.

Hvis du inte kan forstå vad jeg har skrevet, sig til da jeg så kan skrive det på engelsk.

Mvh
Jan

Annars kan jag fylla i. Jag håller med Jan, rödhaken bygger lågt och undanskymt. Ingångshålet skall helst inte synas från omgivningen.

Annars brukar man inte rekommendera att taket ligger så lågt vid ingångshålet eftersom ungarna kan ha svårt att ta ut då, dom får inte plats för vingarna. Gäller dock inte rödhakar och en del andra fåglar för dom är bra på att hoppa. Formodligen inte heller för denna holktypen med ganska flackt tak.
Monarda
Tack för tipsen Jan och Ruda. Dansk går bra, jag har dagligen dejlige kontakter med Danmark via mitt arbete.

Inte undra på då att jag inte fick någon hake i holken. Någon klätterros har jag tyvärr inte men det kanske duger med en tuja?
Spelar det någon roll åt vilket håll ingången hamnar? Har också en tät humle, men då kommer ingången mot söder.
Jag skulle verkligen bli överlycklig om jag fick dom att häcka i min trädgård. Fågelbadet gillar dom i alla fall.

P1010248a.jpg

Gossen Ruda
Riktningen eller platsen har ingen betydelse. Det är inte otänkbart att du redan har haft häckande rödhakar i trädgården, dom kan bygga på dom mest märlkiga ställen. Jag har haft ett rödhakebo i en hopknölad pressenning som låg slängd i ett hörn. Ett annat i en hopringlad förlängningssladd som hängde inne i ett förråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon