|
Mina favoriter Greenpeace ger sig ut i landet nu för att rensa upp i fiskträsket i inte fullt så uppmärksamma butiker. Kan göra annat än bara älska dem? De har varit mina superhjältar sedan jag var tonåring... Greenpeace pressmeddelande
theseraphim
13-03-2008, 17:23
ena stunden skall man äta fisk, sedan blir man jagad för det, sen får man inte äta kött för det är plågeri, sedan blir alla vegetarianer och vi odlar upp marken ännu mer o göder upp haven då blir ingen nöjd heller plus att inget blir över till biobränsle då blir heller ingen nöjd, hur fasiken skall man göra alla nöjda!!!
CITAT (theseraphim @ 13-03-2008, 17:23)  ena stunden skall man äta fisk, sedan blir man jagad för det, sen får man inte äta kött för det är plågeri, sedan blir alla vegetarianer och vi odlar upp marken ännu mer o göder upp haven då blir ingen nöjd heller plus att inget blir över till biobränsle då blir heller ingen nöjd, hur fasiken skall man göra alla nöjda!!!  Kanske genom att inte göra en industri av allting? Äts verkligen all fisk som fiskas upp, eller bränns det? Blir det utfyllnad i djurfoder? Varför har vi en fiskeindustri och varför är den så stor? Och varför hävdar Japaner och Norrmän sin idoga rätt till att fiska val, trots att alla vet att den är nästan utrotad? Om människan bara använde just det hon behöver av naturresurserna skulle det inte bli någon större brist, men i och med att vi verkligen måste köpa och sälja allt vi ser måste vi också ransonera mer än vi har lust med. Alltså äta fisk när det finns fisk, och äta kött när det finns kött och låta bli när det är nästan utrotat.
theseraphim
13-03-2008, 18:08
personligen anser jag att fiskeflottan i sverige i stort sett bör läggas ner då det bidraget vi ger till de få fiskare skulle ge dem ca 1 miljon kronor i fickan för att inte fiska. Rätt o rätt att fiska val, det är en moralisk fråga och vad som är god eller dålig moral är upp till var och en och bestämma. Det är alltså svårt av omvärlden att kräva att Japan tex slutar då det konsumeras inom Japan så andra länder kan ju inte tex införa importförbud på valkött från japan och ett importförbud på andra varor är högst osannolikt att det skulle göras för den delen heller. Tyvärr så måste det nog vara en viss industri bakom det för att också kunna hålla bättre koll på det. Det positiva är faktiskt att en stor del av fisken idag är uppfödd förutom vissa arter men det förs mer och mer experiment på att odla även en hel del andra arter och då kan vi äta fisk året runt igen. Kött är det ju alltid gott om, det är ju bara att föda upp och slakta plus att även den branschen blir mer och mer miljövänlig.
CITAT (theseraphim @ 13-03-2008, 18:08)  Det är alltså svårt av omvärlden att kräva att Japan tex slutar då det konsumeras inom Japan Rätt i allt du skriver, men jag kan ändå inte sluta att undra vad Japanerna ska äta när de ätit upp den sista valen. Någongång måste de ju ändå sluta.
theseraphim
13-03-2008, 18:20
ja då blir det väl blåsfisk för hela slanten...I love suuushi, INDEED!
CITAT (theseraphim @ 13-03-2008, 18:20)  ja då blir det väl blåsfisk för hela slanten...I love suuushi, INDEED! Och jag äter det nästan enbart för wasabin *slurrrp*
theseraphim
13-03-2008, 18:28
wasabin är ju i alla fall inget hot mot miljön, pepparrot är väl okej, de är ju som ogräs ändå, röjde ett land med förvuxna sådana en gång, såg ut som ett granatregn hade fallit ner på landet efteråt och jag gillar ju inte ens p-rot
Piccante
13-03-2008, 19:50
Ang valfångst så finsn det ju internationella överenskommelser att INTE fiska val. Fast Japan bryter konsekvent mot förbudet de själva skrivit under med hänvisningen att det inte är komersiellt utan i "forskningssyfte", ändå hamnar valköttet i frysdisken....
Så mycket svammel det är nu ang fiskfångst. Är det vettigt att kassera 60-70 ton torsk t.ex istf att äta upp den!? Det är som med "miljöhot"... en industri där många får sin sysselsättning och de som är av avvikande åsikt tigs ihjäl i möjligaste mån. Torsk slängs i havet att ruttna.Indierna tycker att vi är otäcka som äter kossor ... vi tycker asiater är otäcka för de äter hundar ... våra bästa vänner. Jag äter numera efter att ha sett Debatt .. torsk med gott samvete.
CITAT (Netha @ 13-03-2008, 22:17)  Så mycket svammel det är nu ang fiskfångst. Är det vettigt att kassera 60-70 ton torsk t.ex istf att äta upp den!?
Jag äter numera efter att ha sett Debatt .. torsk med gott samvete. Och bidrar till ökad efterfrågan, hipp hurra....
Piccante
13-03-2008, 23:20
CITAT (Netha @ 13-03-2008, 22:17)  Så mycket svammel det är nu ang fiskfångst. Är det vettigt att kassera 60-70 ton torsk t.ex istf att äta upp den!? Det är som med "miljöhot"... en industri där många får sin sysselsättning och de som är av avvikande åsikt tigs ihjäl i möjligaste mån. Torsk slängs i havet att ruttna.Indierna tycker att vi är otäcka som äter kossor ... vi tycker asiater är otäcka för de äter hundar ... våra bästa vänner. Jag äter numera efter att ha sett Debatt .. torsk med gott samvete. Jag ser inte hur man motverkar ett felaktigt kvotsystem genom att utfiska torsken ännu mer??? Problemet är att fisket är en het potatis i EU, istället för att skära ned på de gigantiska fiskeflottor som finns som dammsuger haven så laborerar man med kvoter så att "alla ska få fiska lite i ala fall...". Det vore bättre att man endast gav kvoter till små fiskare från skärgårdssamhällen, de som lever av fisket och tgör en del av näringslivet och slutar helt att subventionera de stora fiskeflottorna och inte låter portugiser och japaner och alla andra fiska rent i nordsjön. Men det är klart slutar vi inte äta torsk så är torskfisket snart inget problem längre .....
mamamaggan
14-03-2008, 00:19
Hur länge bör vi hålla upp med att fiska t ex torsk för att vi ska få ett bestånd som vi kan ta av igen ?
Varför skulle jag inte köpa lagligt fångad torsk? Samtidigt som det bara i Sverige slängs 60 ton el mer i havet att ruttna.
Det var som sagt efter jag sett Debatt som jag ändrade mig. Där sade fiskare att de aldrig fått så mycket torsk som nu... Vem ska man tro på?
Jag väljer att tro på dem som lever med och av fisket hellre än dessa forskare som iaf jag inte uppfattade som riktigt trovärdiga.
CITAT (Netha @ 14-03-2008, 07:26)  Där sade fiskare att de aldrig fått så mycket torsk som nu... Talade de om hur ofta de fiskar för att få så mycket torsk, hur länge har det varit gott om torsk, har det varit konstant över en längre period? Hur många sa samma sak? Precis som ialla. Kan man ju vränga fakta och påstå vad man vill, bara man ändrar parametrarna... OBS Jag säger inget om att fiskarna har fel, eftersom jag inte är insatt i ämnet, bara att man kan påstå mycket med fakta i ryggen, utan att det är hela sanningen eller lögn.
... och jag bara undrar varför det är så ofantligt viktigt att äta just torsk? Är det på samma premisser som med valen? I forskningssyfte? Traditioner?
Eller är det ren trots, för att miljömuppar har sagt attd en håller på att utrotas?
Netha, även lagligt fångad torsk ökar efterfrågan på något som håller på att försvinna. Ska du börja äta annan fisk först efter att torsken är borta då, eller ska du envisas med att äta torsk och därmed börja tugga värpfoder?
Jag äter Ishavssej sedan mer än 20 år tillbaka. En alldeles utmärkt torskalternativ. Hittade denna text på faktabanken.nu:
Ibland står det "sej" på fiskpinnepaketet. Är sej torsk? Nej, sej är en annan art än torsk. De har dock ett ganska nära släktskap, båda tillhör familjen torskfiskar, familjen Gadidae.
Torsk, Gadus morhua, finns i två varianter, eller underarter: Gadus morhua morhua som förekommer i norra Atlanten, och Gadus morhua callarias som är vår vanliga Östersjö-torsk. Det finns också ett par mycket nära släktingar, bland annat den så kallade stillahavstorsken, men de är andra arter.
När det står sej på paketet i affären rör det sig oftast om gråsej, Pollachius virens. Gråsej finns bland annat längs västkusten och längs andra kuster i norra Atlanten. Den är lite mindre än torsken, upp till drygt en meter lång, och är en mycket vanlig matfisk. Den saluförs ibland även under namnet havslax.
Även en tredje fiskart används ibland till fiskpinnar, Alaska Pollock, Theragra chalcogramma. Alaska Pollock har en smak som ligger nära torskens.
ängsvädd
14-03-2008, 09:57
CITAT (Netha @ 14-03-2008, 07:26)  Det var som sagt efter jag sett Debatt som jag ändrade mig. Där sade fiskare att de aldrig fått så mycket torsk som nu... Vem ska man tro på? Jag hörde på vetenskapsradion att utrotningshotad fisk, när det är ont om fisken, brukar försöka "klumpa ihop sig", därför kan man på vissa ställen uppleva att det är gott om fisk.
Piccante
14-03-2008, 10:19
CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 09:57)  Jag hörde på vetenskapsradion att utrotningshotad fisk, när det är ont om fisken, brukar försöka "klumpa ihop sig", därför kan man på vissa ställen uppleva att det är gott om fisk. Det är sant, dessutom finns det ett "metodfel" nr man jämför forskarnas och fiskarnas uppskattning av hur mkt torsk det finns. Torsken finns ofta "ihop klumpad" som Mimmi säger. Om torsk vore lika vanlig i tex hela Östersjön då borde sannolikheten att fånga torsk vara lika stor över hela, eller hur? Därför gör man vid provfiske slumpvisa urval och trålar efter fisk på slumpvis valda platser för att se hur mkt där finns, då får man ett o beroende stickprov. Fiskarna däremot brukar inte åka runt slumpvis och fiska utan de har ekolod som de letar efter fisk med. Alltså fiskarna trålar efter fisk där det finns fisk och får då fångst. De trålar ju inte där det inte finns eftersom de aktivt söker efter fisken. Då kan man få intrycket av att dte finns mycket men de områdena med torsk blir färre och färre....
Jan Lindgren
14-03-2008, 14:59
Hej! Det är väl inte märvärdigare att jaga val än det är att jaga älg. Det är inte alla valarter som är hotade. Jag skulle bli mycket upprörd om någon jagade blåval men att skjuta några vikvalar betyder inget. Det finns alla möjligheter att öka jakten av vikval utan någonsom helst risk för utrotning. Varför äta vildfångad fisk när det finns så god odlad. Jag rekommenderar Tilapia (Oreochromis). Den äter gärna vegetabiliskt foder. En av de få fiskarna som kan leva av svävalger vilket gör att man kan gödsla dammarna med nästan vad som helst. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 14-03-2008, 14:59)  Hej! Det är väl inte märvärdigare att jaga val än det är att jaga älg. Mmmm..! Men i just Japans och Norges fall så är det blåval som gäller.
CITAT (Jan Lindgren @ 14-03-2008, 14:59)  Varför äta vildfångad fisk när det finns så god odlad. Jag rekommenderar Tilapia (Oreochromis). Den äter gärna vegetabiliskt foder. I så fall kan man låta bli att äta fisk alls. Vitsen med att äta fisk är att den är nyttig och rik på Omega 3. Odlad fisk har inte dom halterna den naturliga har just pga fodret.
Solstorm
14-03-2008, 17:21
CITAT Jag rekommenderar Tilapia (Oreochromis). Den äter gärna vegetabiliskt foder. En av de få fiskarna som kan leva av svävalger vilket gör att man kan gödsla dammarna med nästan vad som helst. Hjälp! Jag tycker ju om Tilapia men nu börjar jag fundera på vad de har gödslat dammarna med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|