Full version: kantnepeta
rissen
hejsan

Jag har sått kantnepeta som kommit upp ca 2 cm . Tunna, tunna är dom, men nu har de börjat lägga sig ner.

Vad ska jag göra? Vet inte om de är hanterbara för om skolning. Varför lägger de sig ner? Jag kan faktiskt inte tro att det är för blött så att de ruttnar, vilket jag varit med om förut.

Rissen
ewa zon 3
Vattna försiktigt med duschflaska och mera ljus.
Ingen plast över nu när de kommit upp en bit
Skola om så fort de är hanterbara i fall de står väldigt tätt nu
Står de i rumstemperatur?

/Ewa
rissen
Hej
Ingen plast över sig. Står i rumstemperatur 18-20 grader. De har även tilläggsljus i form av lysrör.

Jag tycker att jag gjort allt som jag kan ???

Rissen

ewa zon 3
Ibland verkar en del fröer ha så bråttom upp att de inte hinner "förankra " sig ordenligt och lägger sig ner istället men det brukar rätta till sig bara de inte står för tätt, blött och att de har ordenligt med ljus.
Hur nära är lysrören?

/Ewa
rissen
ca 10-12 cm. ej varma är det för nära ?
ewa zon 3
Låter bra med höjden.
Hoppas att de reser på sig snart. Om inte skulle jag försöka skola om försiktigt och sätta dom en och en.
Jag brukar strö lite tvättat halkgrus i mina såkrukor coh på toppen efter omskolning oskså bla för att hålla tillbaka algtillväxten på jordytan men också för att jag tycker smågroddarna står stadigare när de väl kommit upp.
[attachment=14913:Gräs_mm_2007.jpg]

/Ewa
rissen
Tack Ewa zon 3 för dina råd. Jag har omplanterad dom. Hoppas att det går bra. Jag gjorde som du sa och stadgade upp dom med lite tvättat grus. Det blev nog snarare 3 o 3 i krukorna men det problemet får jag ta senare.

Rissen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon