|
Blåbärsblad
13-03-2008, 17:25
Hejsan  Nu börjar det våras och jag planerar trädgården inför i sommar. Tyvärr har jag ett stort problem. Hela min trädgård ligger i skugga, i alla fall halvskugga. Och hur jag än försöker så vill inga blommor växa i mina rabatter  . Nu undrar jag om det finns några fina sommarblommor, och blommor överhuvudtaget som gillar skugga/halvskugga (och grund jord, berget finns 30 cm ned).Vore jätteglad för lite tips om växter som jag kan köpa till min trädgård utan att behöva bli besviken igen och igen! Snälla ge mig tips
marskattan
13-03-2008, 21:44
Jag puttar gärna upp denna tråd lite för jag ska hjälpa en kompis med en trädgård som har precis dessa förutsättningarna...
Går olika Hosta/Funkia att odla på dessa premisser?
Krolliljan
13-03-2008, 21:55
Fänrikshjärtan och blekgul nunneört stormtrivs i skuggan hos mig och dessutom blommar det nästan hela sommaren.  Även funkia och t o m strandiris går bra i skuggan.
ewa zon 3
13-03-2008, 22:30
Nävorna - Geranium finns det en hel del som klarar skugga bra Lungört - Pulmonaria, Sockblomma - Epimedium , Funkia - Hosta, Spetsmössa - Tiarella och många fler....... Berätta lite mer om var i landet du bor och vad för jord du har tex fuktigt, sandigt mm så är det lättare att ge förslag.
/Ewa
sommarblommor som trivs i skugga/halvskugga är flitiga lisa hängfuchsia perenner sockblomma epimedium revsuga ajuga reptans jättedaggkåpa alchemilla mollis primula spetsmössa tiarella cordifolia bergenia myskmadra galium odoratum astilbe convallaria majalis liljekonvalj Phlox höstanemon primula
Lemonne
14-03-2008, 10:01
Löjtnanshjärtat trivs också i halvskugga!
Blåbärsblad
14-03-2008, 15:40
Jag bor i Nacka utanför Stockholm. Jorden är en blandning mellan lerjord och moränjord, alltså lerjord med en del sten i, som jag för den delen nästan har lyckats rensa bort ur rabatterna. Jag är inte säker på vilken ph jorden har men jag skulle tro att det drar lite år det sura. Berget, strax under, lutar lite så rabatterna är extremt väldränerade medan lerjorden håller kvar vattnet lite. Rabatterna ligger ganska vindskyddat på sommaren. Jag har upptäckt att rabarbern och murklockan trivs, samt sömntuta i den "soligaste" delen (konstigt nog). Plus en massa kirschkål, som jag inte vill ha där.  Jag prövade med att så lupiner, som ska tåla så så mycket, men inte en enda kom upp
Växter för skuggiga lägen:
Rhododendron och azaleor: Rhododendron, alla städesgröna
Barrväxter: Taxus i sorter, idegran (ej gulbarriga) Thuja i sorter, thuja (ej gulbarriga) Tsuga i sorter, hemlock
Klängväxter: Clematis alpina i sorter, alpklematis Aristolochia pipranka Euonymus fortunei radicans klätterbenved Hedera i sorter, murgröna Humulus lupulus humle Hydrangea petitolaris klätterhortensia Lonicera periclymenum i sorter, vildkaprifol Parthenocissus i sorter, vildvin
Perenner: Aruncus dioicus plymspirea Asarum europaeum europeisk hasselört Astilboides tabularis parasollblad Bergenia cordifolia hjärtbergenia Brunnera macrophylla kaukasisk förgätmigej Cortusa matthioli klockviva Corydalis lutea gul nunneört Dicentra formosa fänrikshjärta - spectabilis löjtnantshjärta Epimedium i sorter, sockblomma Galium odoratum myskmadra Geranium macrorrhizum flocknäva Helleborus julros Hepatica nobilis blåsippa Hosta i sorter, funkia Lilium martagon kroll-lilja Lysimachia nummularia penningblad Omphalodes verna ormöga Pachysandra terminalis skuggröna Pulmonaria saccharata brokbladig lungört Rodgersia aesculifolia skuggblad Saxifraga urbium skuggbräcka Tiarella cordifolia spetsmössa Tradescantia i sorter, tremastarblomma Trillium grandiflorum treblad Vinca minior vintergröna Waldsteinia ternata gullgröna
Gräs: Carex grayi spikklubbestarr - morrowii 'Variegata' japansk starr Luzula sylvativa storfryle
Växter för torra lägen (en hel del av dem klarar skugga eller vandrande skugga bra med):
Perenner: Achillea filipendulina praktröllika - millefolium röllika Alyssum saxatile stenört Anaphalis triplinervis ulleternell Antennaria dioica kattfot Anthemis tinctoria 'Kelwayi' färgkulla Arenaria montana bergnarv Armeria maritima strandtrift Artemisia schmidtiana 'Nana' japansk malört Aster alpinus i sorter, alpaster Campanula poscharskyana stjärnklocka - portenschlagiana murklocka Cerastium tomentosum silverarv Cymbalaria pallida murreva Dianthus caesius bergnejlika - deltoides backnejlika - plumarius fjädernejlika Echinops ritro blå bolltistel Eryngium alpinum alpmartorn Euphorbia polychroma gulltörel Filipendula vulgaris 'Plena' brudbröd Geranium cinereum jordnäva - dalmaticum dvärgnäva - macrorrhizum flocknäva - sanguineum blodnäva Gypsophila paniculata brudslöja Helianthemum i sorter, solvända Inula ensifolia svärdkrissla Lavandula i sorter, lavendel Leontopodium alpinum edelweiss Lewisia cotyledon bitterrot Linum perenne berglin Nepeta faassenii kantnepeta Oenothera missouriensis storblommigt nattljus Perovskia atriplicifolia perovskia Phlox douglasii kuddflox - subulata mossflox Pulsatilla vulgaris backsippa Salvia i sorter, stäppsalvia Saponaria ocymoides liten såpnejlika Sedum i sorter, fetblad, kärleksört Sempervivum i sorter, taklök Stachys byzantina lammöron Thymus i sorter, timjan Verbascum i sorter, kungsljus Veronica spicata axveronika
Mvh Fenja
Lotta i Gbg
14-03-2008, 17:04
Väldigt många växter fungerar bra i halvskugga. Har du haft svårigheter med att få perenner att växa så kanske du måste gräva ur rabatterna och fylla på med bra ny jord, eller i allafall en rejäl komplettering. Att lupiner inte kommer upp från frön som man sår ut är inte ett dugg konstigt, de vill ha det riktigt uselt.
Blåbärsblad
14-03-2008, 18:13
Hahah, riktigt uselt?  Att gräva ut är inte att tänka på eftersom berget är ivägen, i så fall måste det sprängas och hålla på. Så det blir att fylla på uppåt, gödsel och bra planteringsjord. Jag ska fortsätta och leta runt, med det verkar som om det finns gott om hopp för min trädgård i alla fall. Kom gärna med fler tips! Jag blir jätteglad för all hjälp!! / Lovisa
Fågelvägen
14-03-2008, 19:40
Hej Blåbärsblad! Du har fått härliga listor över allt möjligt som växer i skugga. Eftersom du också bor i Nacka har du troligen rådjur på besök ibland? Eller hjortar (i Älta t.ex.)? Så om du inte vill mata dem med deras älsklingsväxter (t.ex. Aster, Armeria, Bergenia, daggkåpa, lupin) kanske listorna borde kollas mot listor över "rådjurssäkra" plantor. Inte för att det ens finns 100% rådjurssäkra, men för att man blir så hemskt besviken när ens planteringar stympas. Också växter som är giftiga för människor äts upp: Helleborus, rabarberblad! Jag har nu i ca 4-5 år planterat olika växter på prov, för att se vad man får ha i fred. De flesta starkt aromatiska växter tycks gå bra: oregano, lavendel, citronmeliss, salvia, timjan, Calamintha. Epimedium har rådjuren inte rört, inte heller ormbunkar och Primula. Alla dehär växer hos oss i vandrande skugga (på nordöstra sidan av huset). Lavendeln (nämnd ovan i Fenjas lista) är inte helt lycklig i skugga. Lupinen är verkligen knepig! Jag har flera gånger försökt både så och plantera utan resultat. Men om du plockar utblommade lupiner med ordentliga fröhus, lägger dem ifrån dig på en grusgång och glömmer bort dem, så får du se att lupinplantor dyker upp på de konstigaste ställen. Jag tror myror bär omkring fröna och tappar dem både där det är riktigt uselt (i grus, sand eller stenläggning) och mitt i en rabatt som inte precis var tänkt för lupiner. Med lite tur missar rådjuren en del av dem - och färgskalan fanns inte på någon fröpåse! Jag skulle ju i ditt ställe faktiskt gräva fram en del av berget och samla ihop den jord du har så du får djupare jordlager där du vill ha rabatter. Men jag är erkänt berg- och stengalen, så du får ursäkta, jag tycker berg är vackra! Glad vår! Vad du än väljer kommer du att ha roligt med din trädgård.
Blåbärsblad
14-03-2008, 20:05
Visst är berg vackert  , men en död rabatt är inte riktigt lika härligt!  Jag ska absolut pröva ditt tips med lupinen jag har en enda lupinplanta på baksidan, den kan jag knipsa fröställningen av. Vad bra att så många kryddväxter trivs utan direkt sol, jag vill jättegärna ha en liten "kryddträdgård" mitt i skuggan  Vad tros om "Rosenplister"? Kan den trivas i skugga?
Fågelvägen
14-03-2008, 20:24
Du har kanske redan läst om rosenplister? I Zetas katalog finns också en vit - borde kunna se vacker ut i halvskugga. Liksom japanskt vitrandigt gräs (har glömt vad det heter). Som rådjuren bara smakar lite på ibland. Undrar om det faktiskt är skuggan som gör att det inte vill växa. Är trädgården nyanlagd kring ett nytt hus, så kanske det bara är näringsfattig fyllnadsjord där du planterat. Har du prövat att blanda in kogödsel i jorden? Det brukar sätta sprätt på rabatterna.
Blåbärsblad
14-03-2008, 20:32
Rosenplister verkar vara en perfekt växt till min trädgård  . Huset är byggt 1979 och det är mycket möjligt att jorden som finns i trädgården är fyllnadsjord som lagts dit ovanpå berget. Jag har gödslat med hönsgödsel och fyllt på med jord gödslad med stallgödsel (kogödsel?). Kan det vara Japansk starr du menar, som Fenja föreslog? Den verkar också fin! Det är mest fröna till sommarblommor som har vägrat komma upp, jag tror att jag ska köra mer på perenner i stället. Köpta, för jag är inte så haj på att förkultivera och dra upp egna plantor.
Jag bor åt ditt håll och har MASSOR av rådjur, det som får vara ifred i mina skuggrabatter i norrläge är främst Astilbe, Jättedaggkåpa och Löjtnantshjärta. Hostorna, Alunroten, Bergenian och lite annat mumsar dom glatt i sig....
//Mollis
Fågelvägen
15-03-2008, 11:32
Bor också, som sagt, åt samma håll. Rådjuren verkar så oförutsägbara. Var och en måste tydligen pröva själv vad som går att odla. Hos grannen åts samtliga Bergenior upp - rubbet! - under en enda natt. Hos oss är de orörda, fast vi gärna skulle avstå från Bergenia om de ville lämna Chionodoxan i fred. Som en del grannar har stora fält av! Och hur får rådjuren plötsligt ett år för sig att käka upp alla rabarberblad?
Det randiga gräset kollade jag på Google - det är inte samma som Fenja nämnde, men det finns flera randiga, av olika höjd också.
Gräva ur för berget - jag tänkte på Ulla Molins "solgrop" och förstås på egna roliga höjdskillnader på tomten. Men sånt är smaksak.
Det verkar ju som om du hade skött väl om jorden med flera sorters gödsel. Kan det vara sniglar som tar kål på dina fröplantor? I så fall är tanken att köpa plantor en bra idé - mera tuggmotstånd för sniglarna.
(rättade tryckfel)
Blåbärsblad
15-03-2008, 12:55
Jag bor i vid Skurusundet i Nacka och vi har inte speciellt mycket rådjur (vilket jag är jätteglad för!!  ), snarare är det harar som kommer och hälsar på ibland men de gör ingen större skada. Det är inte omöjligt att det är sniglar som äter upp skotten, vi har mycket sådant, men de äter väl inte frön rakt av? Jag har något som liknar Astilbe längs bak i trädgården med som har gröna "blommor", undrar vad det kan vara... Löjtnanshjärta verkar gullig, men jag har fått för mig att den är ganska kinkig, är det så? //Lovisa
Passerar Skurusundet dagligen...Jag vet inte vilken Astilbe det kan vara...jag har vit och rosa bara, Löjtnanthjärta är jättegullig och inte alls kinkig tycker jag, den finns också i vitt, jättefin..sen kan man prova med det låga Fänrikshjärtat eller det jättefina Sjömanshjärtat...
//Mollis
Fågelvägen
15-03-2008, 13:58
Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba!  Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön. Mollis, du tycks ha alla sorters hjärtan! Har du bilder? Det finns en artikel med lite bilder om Dicentra i forumet, men det är bara enstaka plantor.
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 13:58)  Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba!  Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön. Mollis, du tycks ha alla sorters hjärtan! Har du bilder? Det finns en artikel med lite bilder om Dicentra i forumet, men det är bara enstaka plantor. Önskar att jag hade Sjömanshjärta, ska absolut fösöka få tag i den, kan tänka mig att den trivs med de andra "Hjärtorna", ska leta bilder på dem jag har dock! //Mollis
Blåbärsblad
15-03-2008, 14:23
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 13:58)  Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba!  Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön. Ajajaj... då är det nog sniglarna som åt upp mina nejlika, praktmalva och förgetmigej-frön.  Konstigt att sömntutorna och den grekiska lövkojan klarade sig, men tur för mig  Nu blev jag plötsligt sugen på att skaffa Sjömanshjärta och Löjnantshjärta när ni nämnde det. Kanske ska våga försöka...
CITAT (Blåbärsblad @ 15-03-2008, 14:23)  Ajajaj... då är det nog sniglarna som åt upp mina nejlika, praktmalva och förgetmigej-frön.  Konstigt att sömntutorna och den grekiska lövkojan klarade sig, men tur för mig  Nu blev jag plötsligt sugen på att skaffa Sjömanshjärta och Löjnantshjärta när ni nämnde det. Kanske ska våga försöka... Har ni mördarsniglar hos er? Jag har massor av sniglar men inga mördarsniglar och har "bara" rådjuren att slåss emot och därför har väl mina nejlikor, förgätmigej och en massa annat få leva, när jag tänker efter har jag en massa växter som går säkra...jag kan göra en lista om du vill och lista dom som de senaste 15 åren funkat och vad som direkt misslyckats...med tanke på läget öster om Stockholm/kustnära läge och rådjur etc... Här kommer några bilder från min trädgård mitt ute i skärgårn Mvh Mollis
Fågelvägen
15-03-2008, 14:45
Kollade i husbibeln från Zetas (2007). De hade sjömanshjärta Dicentra cucullaria vit-blekrosa och RÅ-märkt, 68 kr! Enligt Zetas hemsida kommer perennerna fr.o.m. vecka 14.
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 14:45)  Kollade i husbibeln från Zetas (2007). De hade sjömanshjärta Dicentra cucullaria vit-blekrosa och RÅ-märkt, 68 kr! Enligt Zetas hemsida kommer perennerna fr.o.m. vecka 14. Tack för tipset! //Mollis
Fågelvägen
15-03-2008, 14:54
Mollis, så vackert med växterna på berget! Vi har alla sorters sniglar och snäckor, men på något sätt kan man ändå GÖRA NÅGOT mot dem, åtminstone hämnas... Mot rådjuren är man försvarslös,  bl.a. för att de verkar ha individuella vanor, olika på olika orter. Men gärna en lista  alltid är det väl något som stämmer.
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 14:54)  Mollis, så vackert med växterna på berget! Vi har alla sorters sniglar och snäckor, men på något sätt kan man ändå GÖRA NÅGOT mot dem, åtminstone hämnas... Mot rådjuren är man försvarslös,  bl.a. för att de verkar ha individuella vanor, olika på olika orter. Men gärna en lista  alltid är det väl något som stämmer. Tack! Växterna som trivs att vara i berg- o stenpartierna och är absolut rådjurssäkra är bl a Pärletrenell, Japansk malört, Praktveronika, Lammöron, Olika sedumarter, Akleja, Silvergräs, Strandiris, Lavendel, Salvia (som blommar överdådågt varje år), Trädgårdsnejlika, Silverarv, Porslinsklocka (en underbar växt som luktar skunk och får vara ifred), Dagliljor och förstås en massa Akleja och en massa annat som jag inte kommer på just nu... Så här fint blommar min Salvia varje år (och den är garanterat fri från inkräktare..)
Fågelvägen
15-03-2008, 15:26
Tack för listan! Den stämmer ungefär med mina erfarenheter av rådjurens matvanor. Den otroligt vackra lysande blå salvian på dina bilder, vad heter den? Jag har aldrig sett en så veronica-blå salvia!
Aklejorna blir lite avbitna ibland. Och höstanemonernas knoppar försvinner vissa år (fanns inte på din lista). Ett ganska säkert kort här är olika Geranium-sorter, fast lite blommor går åt ibland.
Hur klarar sig kungsljus?
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 15:26)  Tack för listan! Den stämmer ungefär med mina erfarenheter av rådjurens matvanor. Den otroligt vackra lysande blå salvian på dina bilder, vad heter den? Jag har aldrig sett en så veronica-blå salvia!
Aklejorna blir lite avbitna ibland. Och höstanemonernas knoppar försvinner vissa år (fanns inte på din lista). Ett ganska säkert kort här är olika Geranium-sorter, fast lite blommor går åt ibland.
Hur klarar sig kungsljus? Jag vet ärligen inte vilken sort min Salvia är men den är häftig, men jag ska säga att Praktveronikan är helt fantastisk om man gillat blått, den accentuerar verkligen sin plats mellan mindre färgstarka kompisar..(du ser två praktveronikor i förgrunden och Salvian lite längre tillbaka)..
Blåbärsblad
15-03-2008, 18:29
Nu blev jag nyfiken... Vad är RÅ-märkt för något? Vilken underbar Salvia Mollis! Jag har aldrig sett en så fin!!  Jag har en del mördarsniglar men mest "vanliga" sniglar med skal (vet inte vad sådana kallas)... Jag har hört att rådjur inte äter gula blommor, stämmer det verkligen... låter lite galet  tänkte ladda upp några bilder från min trädgård men bilderna var för stora  Ska försöka lägga upp dem på mitt album...
Alla mina gula blommor har fått vara ifred, antagligen för att de är giftiga eller inte smakar gott för vare sig rådjur eller sniglar.. nu har jag inte så mycket gult men en fröjd varje vår/försommar är den maffiga Gulltöreln som blir som en stor sol...
Blåbärsblad
15-03-2008, 20:10
Gud vilken underbart exemplar!!  Man blir glad av gult!! Man kanske skulle satsa på en helt gul/rådjursfri rabatt  Det lyser nog upp min annars skuggiga trädgård!! Snart kommer mina gula krokusar att slå ut, det ser jag fram emot!!
Fågelvägen
15-03-2008, 20:22
Dedär man hör om att rådjur inte äter gula blommor stämmer ju bara ibland. I en del trädgårdar äter de t.ex. krokusar av ALLA färger. Att gulltöreln (Euphorbia? snygg planta, Mollis!) är giftig är kanske inte orsaken till att rådjuren ratar den, eftersom giftiga Helleborus och rabarberblad tycks gå att äta. Kanske de äter små mängder av giftiga växter som fästingrepellent, huvudvärks- eller maskmedicin?
Vi vet förstås inte hur rådjurens smaksinne fungerar, så vår inlevelseförmåga är klart begränsad.
RÅ-märkningen "rådjursresistent" finns i Zetas katalog, men det är ingen 100% garanti för att en växt får vara i fred för rådjuren. En riktlinje i alla fall, som oftast stämmer. Men fejningsskador kan man få i alla fall, t.ex. på Taxus eller vanlig pelar-en, som rådjuren normalt inte äter.
Ingrid i Zon 2/3
17-03-2008, 20:12
Oj vad jag blir avundsjuk, skuggperenner finns det ju så många härliga. En hel del av plantorna som nämnts som rådjurssäkra är definitivt solälskande. Min första trädgård var ett sommarställe i Åkersberga som stått övergivet i fyra år. Tomten sluttade mot norr. Det som överlevt både bristen på skötsel och viltlivets härjningar var bl.a. "bonnlupiner", oregano, gula dagliljor, luktpioner, pimpinellrosor, akleja, hosta, bergenia, plister, ormbunkar (träjon och strutbräken), löjtnantshjärtan, gulltörel  . Någon enstaka gullviva och massor med blå- och vitsippor. Och åren efter att jag flyttat dit kom det en massa fingerborgsblommor. "Smålökar" (snödroppar, krokus, porslinshyacint, scilla, vårstjärna...) men också några tulpaner och narcisser. En rabatt var helt igenvuxen med liljekonvaljer, det gick inte att få ner ett finger mellan plantorna. Kaprifol och humle klättrade överallt. Syréner och piminellrosor frodades, för att inte tala om hallonen (hallondjungeln var oerhört populär bland barnen, fast kanske inte nån stor skönhetsupplevelse). Och rabarbern täckte ca 20 kvm! Och hade jag skuggiga klippskrevor på tomten skulle jag anlägga surjordsrabatter med buskar i åtminstone en av dem. Det finns ju såna ljuvliga buskar och perenner att välja på då. Vill också tipsa om boken Trädgården på ön av Torsten Wallin. Den är med på en del bokreor. Bästa trädgårdsboken!! och suverän när det gäller klippskrevor och sånt.
Fågelvägen
17-03-2008, 22:27
@ Ingrid, du har alldeles rätt - jag rörde till den ursprungliga diskussionen med att försöka kombinera listor över växter som trivs i skugga med växter som lämnas i fred av rådjuren. Det kanske inte hjälpte Blåbärsblad, som startade tråden. Men visst finns det massor av växter att välja på!
Blåbärsblad
27-04-2008, 16:26
Hej! Nu har ingen skrivit på tråden på jättelänge. Tänkte att det var dags... Anlägga surjordsrabatt säger du? Skulle en Rhododendron trivas där eller vill de ha djup jord? Och sedan undrar jag (det hör väl egentligen inte hemma här på prydnadsväxt-avdelningen) om det finns grönsaker som trivs i skugga. Hur är det med lökar t.ex.? Och diverse rotfrukter? Skulle vara roligt att ha ett egen liten köksträdgård mitt bland allt det fina...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|