Full version: Ni som har katt
Mrs-E
på de nyuppkomna små plantorna???????????
Knytt
HAHA, mina katter älskar allt som just börjat växa. Birman har tom gnagt på mina groddade hirsfrön till fåglarna XD
Ramoth
Här finns bara ett säkert sätt.
Att hålla plantor och katter åtskilda.
Förkultivering innomhus sker i ett rum där mina sidentassarna inte får komma in, och grönsakslandet har ett staket som det är jobbigt att klättra över - finns så mycket runt om att ägna sig åt.
naemi
Jag ställer krukorna och faten väldigt väldigt tätt på fönsterbrädan, så att det inte finns nån plats för kissen att "landa" om hon skulle vilja hoppa upp. För så fort det finns en liten landningsplats så hoppar hon upp och spatserar runt och kliver i och slår puttar ner små krukorna - jättekul tycker hon den lilla sötnosen.

Om man har plantorna på ett bord kanske man kan fästa några tygbitar eller handukar på bordskanten så att de hänger ner och sen spraya på handukarna med sk "fy spray". Då kanske katten håller sig undan från bordet. Det fungerar i alla fall när vår katt får för sig att klösa på soffan. Då hänger jag en handuk där och sprayar och då slutar hon med kloandet. Handuken är ju lätt att ta bort och tvätta.
skogstroll
min kisse ger 17 i plantor... tur för den det giggle.gif hon är däremot väldigt besviken att hon inte får sitta i fönstren just nu utom en plats
hobbe 00
Som tur är låter även mina katter mina sådder vara i fred. Men kanske ni som har problem med att de smakar skulle ha lite kattgäs till hands? Katter äter ju som regel gräs för att rensa magen på hårbollar... g.gif
Mrs-E
Tack alla ni för svar.
Kisse har en liten plats hon kan vara på i ett fönster och jag har ställt en stor blomkruka för nu. Får se hur det går............
Kattgräs äter hon inte tyvärr, men gärna annat grönt. tongue.gif

Ska definitivt prova fy spray!
embees
CITAT (Mrs-E @ 18-03-2008, 22:05) *
Tack alla ni för svar.
Kisse har en liten plats hon kan vara på i ett fönster och jag har ställt en stor blomkruka för nu. Får se hur det går............
Kattgräs äter hon inte tyvärr, men gärna annat grönt. tongue.gif

Ska definitivt prova fy spray!

Mina två äldsta struntar i mina odlingar. Den minsta (ett år) tycker däremot att det är kul med tassavtryck i småkrukorna. Jag håller inte med. thumbdown.gif Men plantorna överlever och det är ju huvudsaken... naughty.gif
Miss Bateman
Det enda som håller mina fyrtassade trädgårdsvännner borta från späd grönska är att hålla den täckt så länge som möjligt. När jag driver upp inomhus så får de stå med plastpåsehuva (ja alltså inte katterna, växterna. När de växt till sig överlever de att nibblas på (även om det ser ut som skit, men, men). Ingen av mina katter är särskilt tokiga i kattgräs. De gillar att kräkas ampellilja, allehanda snittblommor, salvia, koriander, skott överhuvudtaget, dessutom tycker de om att slicka på chips, kola, knäck... Man får passa allt! Eller odla kattgräs över det kanske? wink.gif

Jag har läst om en växt som kan skrämma bort dem som heter Scardy cat, värd att prova? Hundar ska visst också tycka att den är otäck.
Anic
CITAT (embees @ 18-03-2008, 23:09) *
Mina två äldsta struntar i mina odlingar. Den minsta (ett år) tycker däremot att det är kul med tassavtryck i småkrukorna. Jag håller inte med. thumbdown.gif Men plantorna överlever och det är ju huvudsaken... naughty.gif

Exakt samma situation här, men minstingen börjar lära sig. Behändigast är att ha en vattenspruta tillhands.
Tosan
Jaa... Min kisse har smakat på mina solrosor, mina chilisar, mina tomater, mina pumpor och mina sparrisar och därtill satt fina tassavtryck i mina ros- och lökkrukor.
Jag har gett henne kattgräs, en solros, solrosgroddar, sparris och ett pumpablad. Tror ni det duger? Inte då...
skogstroll
vår kisse knaprar däremot en hel del på ek o buskar utomhus, verkar va gott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon