Full version: Mynta
irenea
jag har sett så många matlagningsprogram nu i sommar och i många av dem använder de mynta i huvudrätter. Vet någon vilken sort av mynta de har?
Ulf i Östergötland
Det måste väl vara Mentha piperita eller Mynta piperita?

Den har jag själv gjort te av. Försiktig bara! Dels är den ganska stark, dels växer den utav bara attan.

Själv har jag satt den som en solitär i gräsmattan - där ser gräsklipparen till att den håller sig i herrans tukt och förmaning. Doftar helt underbart när gräsklipparen nafsat den i kanten.

/Ulf
Lena N
Jag tror att det vanligtvis är grönmynta i matlagning och pepparmynta till te. wink.gif wink.gif

Hoppas att någon kunnigare reder ut begreppen. rolleyes.gif
Lisa
det är grönmynta till maten.

i te är jag inte säker på att det är pepparmynta, det är det i alla fall inte i det marockanska teet. det görs genom att brygga grönt te och sedan hälla det över färska grönmyntablad, sedan en himla massa socker i. himla gott när det är varmt som sjutton. det är möjligt att papparmynta används i torkade örtteer.

jag undrar om inte pepparmynta mera används som smaksättare på godis. den har ju en lite skarpare smak än grönmyntan. själv brukar jag ibland äta ett par blad om jag har ett litet lindrigare anfall av magkatarr, pepparmynta hämmar syraproduktionen i magen (och även godis med pepparmynta kan lugna lindriga fall av magkatarr).

krusmyntan ska kunna användas som en god ersättning av grönmynta men används också i potpurrier och doftkuddar i linneskåpen.

/lisa
irenea
rolleyes.gif

Tack för svaren. Det verkar som om det är grönmynta jag ska inhandla till mina nya mat recept. Jag gör ett försök!!!
Susanna
CITAT (Lisa @ 10-08-2003, 19:05)
jag undrar om inte pepparmynta mera används som smaksättare på godis. den har ju en lite skarpare smak än grönmyntan. själv brukar jag ibland äta ett par blad om jag har ett litet lindrigare anfall av magkatarr, pepparmynta hämmar syraproduktionen i magen (och även godis med pepparmynta kan lugna lindriga fall av magkatarr).

Wow!! Tack för ett bra tips säger en som alltför ofta känner av magkatarren!!!! Men, i vilken typ av godis ingår pepparmynta? Polkagrisar och Mariannegodis kanske? Jag har också läst att lakritsrot är bra mot magkatarr! wub.gif

Susanna
Lisa
menthos är bra, mycket pepparmynta i. ako kola mint är också bra, polkagrisar likaså. marianne innehåller chocklad vilket inte är så bra, kan ibland göra magkatarr värre.
Susanna
CITAT (Lisa @ 12-08-2003, 21:08)
marianne innehåller chocklad vilket inte är så bra, kan ibland göra magkatarr värre.

Som den store chokladätare jag är vet jag att chokladen inte är bra för magkatarren, men ibland kan man ju inte låta bli.....

Tack för tips! Kul att man kan lindra magkatarr med godis! rolleyes.gif
Lena N
Om du ska använda pepparmyntan mot magkatarr är godis nog ingen bra idé. Brygg istället te på färsk eller torkad pepparmynta. Använder du sådant te dagligen så gör ett uppehåll efter några veckor. Pepparmynta är ett verksamt medel och ska inte användas kontinuerligt under lång tid.

Ett mycket gott pepparmyntate får man av en färsk kvist i en kanna där man sedan häller över kokande vatten. Låt stå 2-3 minuter för att dra.
Nina H
Nä, den pepparmyntan som är i godis har nog inte växt någonstans. Jag har odlat och druckit pepparmyntste i ett par år nu - det är gruvligt gott och man dricker MYCKET.
Nu har jag fått lära mig att det får man inte göra, så här står jag med något kilo torkad prima pepparmynta. Och vad göra med alla mina plantor som jag varit så stolt över?
Kan tillägga att jag sover mycket bättre sedan jag slutade med pepparmyntstéet, och mina ilningar i tänderna har försvunnit.
Susanna
CITAT (Lena N @ 12-08-2003, 23:16)
Om du ska använda pepparmyntan mot magkatarr är godis nog ingen bra idé. Brygg istället te på färsk eller torkad pepparmynta.

Tyvärr har jag inga plantor av pepparmynta men får se till att skaffa mig det så att jag kan testa att göra te. Men många säger också att te är lika dåligt för magkatarr som kaffe, men det gäller kanske inte te på pepparmynta. Men jag testar nog godiset också! rolleyes.gif wub.gif Innehåller det artificiell pepparmynta tro? Undrar en novis!
Cilla
Jag reste runt i Skåne i somras och besökte örtagårdar. Inriktade mig på att samla sticklingar av så många myntasorter som möjligt.

Det finns många fler än peppar-, krus- och grönmyntan. Rosenmynta, äppelmynta, marockansk mynta, ingefäramynta, citron- och apelsinmynta, kostermynta... och flera myntor finns i brokbladig och grön version.

Blomningen är uppseendeväckande. Äppelmyntan hos mig är nu 1,5 meter hög och har vita långa blomstnglar som fjärilarna verkar sova på.
Rosenmyntan har starkt rosa blommor medan andra har blå och lila blom.

Jag använder ofta mynta i örtkryddblandningar och tycker bäst om när man blandar örtkryddor med varandra. De blankbladiga tycker jag är bäst. Den brokbladiga pepparmyntan har mindre beska än den gröna och den använder jag såväl till pasta som sill. Ingefäramyntan är också mycket användbar, liksom apelsin- och citronmyntan. Grönmyntan är jag inte lika förtjust i, tycker den lätt blir besk.

Nu har jag vissa sticklingar på uppväxt i krukor, men sedan gäller att de placeras så långt bort från varandra som mökjligt så att inte allt blandas och blir samma...
Eva i Skåne
Wauu, något kilo torkad mynta smile.gif wub.gif Du måste ha väldigt många plantor laugh.gif

Cilla. Det låter härligt med dina blommande myntor. Äppelmynta låter gott. Jag får nog också göra ett besök i någon örtagård.
nina L
Jag köpte två olika myntor. En Marocansk mynta, HElt Juuuvlig att göra te på. Och en Choklad mynta, fast den smakade inte så mycket, mesig .
Vet du Cilla eller någon annan hur djupt rötterna går. Jag vill inte ha mynta i hela rabatten så jag tänkte skilja av en bit, men vet inte hur pass djup hink( utan botten) jag behöver.
Vad Kan man göra med chokladmyntan? rolleyes.gif
Lisa
CITAT (Lena N @ 12-08-2003, 23:16)
Om du ska använda pepparmyntan mot magkatarr är godis nog ingen bra idé. Brygg istället te på färsk eller torkad pepparmynta.

-----------------------------
den pepparmyntan som är i godis har nog inte växt någonstans.

jag ska nog förtydliga mig, man botar inte någon magkatarr med pepparmynta, varken i färsk form, te eller godis. däremot kan man få en tillfällig lindring, pepparmyntan har en viss hämmande effekt på syraproduktionen. orsaken till magkatarren kvarstår. godis har ibland varit det enda tillgängliga (glömt ta med tabletter, apotek stängt eller långt borta, kiosken är runt hörnet).

däremot är jag rätt så säker på att mintgodis oftast innehåller pepparmyntsolja, inte någon artificiell smaksättning. eftersom pepparmyntsolja är så pass smakrik så krävs ju så lite för att få ordentlig smak, till skillnad ifrån många andra smaksättare. så det är inte så mycket man kan tjäna på att göra det artificiellt... och även om så vore, så blir magen märkbart lugnare inom tio minuter, så om det är artificiellt så kan det också vara så att man inte bara lyckats kopiera smaken utan också fått med substansen som är syrahämmande på köpet...
Lisa
CITAT (Susanna @ 13-08-2003, 21:13)
Men många säger också att te är lika dåligt för magkatarr som kaffe, men det gäller kanske inte te på pepparmynta

nu känner jag mig mer som en medicinsk uppslagsbok, men här kommer lite mer information...

det som är dåligt i kaffe för magkatarren är garvsyrorna. de får man när det stått ett tag på värmen (räcker med bara ett par minuter). i en del tesorter blir det så också, men det gäller inte örtte eller sk grönt te.

så, ett precis nybryggt te eller kaffe behöver inte vara dåligt för magkatarr.

jag har också hört ett rykte om att en espresso som är precis nybryggd t.o.m. är lite basisk. vet inte om det är sant, men jag har kunnat dricka espresso även när jag har haft jobbigare perioder (känn efter själv om det funkar). själv har jag slutat med kaffe, dricker inte gärna te (bara det goda marockanska mintteét). men ibland om jag blir sugen på kaffe så dricker jag en god kopp espresso, ingen vits att slösa det på dåligt kaffe (som jag drack rätt ofta när jag var koffeinberoende).
Susanna
Hej Lisa!!

Vi två tycks dela samma besvär av magkatarr....! Jag tror inte heller att man botar magkatarr med någonting annat än goda matvanor, avslappning, en bra livssituation etc. Däremot är det precis som du säger att man ibland behöver lindra tillfälliga besvär och då står där utan tabletter, då är det bra att känna till alternativa lösningar såsom t ex godis. Dessutom kan det vara skönt att få äta godis ibland och veta att det inte förvärrar saker och ting! rolleyes.gif

Kaffe har jag aldrig tyckt om så det känns inte som någon större förlust, inte är jag någon stor tedrickare heller. Choklad är min stora passion, men den tar jag det numera försiktigt med. sad.gif

Nu har vi tagit den här diskussion långt ifrån köksträdgården men visst är det fascinerande vad mycket man kan lära sig här!

Hälsningar från Susanna (som faktiskt inte känt av katarren på 6 veckor!)

wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Det är äkta pepparmyntsolja som växt nånstans i det mesta faktiskt som har pepparmytnssmak.

tack å lov ;-)

Hälsar ingrid
sanna
Vet någon vad grönmyntan heter på latin?
Så jag köper rätt sort...

Hälsningar Sanna
Lisa
Mentha spicata L.

en bra sida för att hitta blommor på bild och latin är den virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/

/lisa
Ingrid på Västkusten
Min senaste mynta-favvis heter Kärntner Minze :-)

Och jag hittade en ganska god frösådd en i mitt trädgårdsland häromdagen ;-)

Hälsar Ingrid
MadeleineB
Hej!
Det finns mängder av olika myntasorter. Många av dem är goda i mat. Du kan nästan alltid prova!

Allra vanligast i mat är nog grönmynta. Om du tex såg Nigellas program med mynta för en tid sedan, så var det grönmynta hon använde. Men det kan gå bra med andra myntor också, som sagt, det blir bara litet annorlunda smak.

När det gäller te, så går det tex utmärkt att göra te på grönmynta också, liksom väldigt många andra myntor. Men det marockanska teet är oftast gjort på temynta, eller marockansk mynta. Det blir utsökt gott!

Hälsningar

Madeleine B
emas
Köksträdgård och magkatarr smile.gif
Istället för godis rekommenderar jag banan. Brukar vara lika lättillgängligt och därtill nyttigare. Tror det är fosforlipider eller dylikgt i bananen som lindrar. Och, bananen är väl en ört om jag inte minns fel ... kanske dock lite svår att odla i köksträdgården. Eller finns det bananvarianter för odling hemma?

Emma
MadeleineB
Tråkigt nog går det väl inte så bra att odla bananer här i vårt klimat.

Men jag har hört att Island är självförsörjande på bananer. De skulle odlas i växthus som värms upp av de heta källorna. Jag vet inte om det faktiskt är sant, eller om det är en vandringslegend???

Någon som vet?
MadeleineB
Ingrid på Västkusten
Jomen jag ahr hört det också - men jag tror itne d eäter så mkt banans som vi - åsså är de färre i antal ;-)
men faktum är att de odlar hemskt mycket hydroponiskt i växthus!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon