ewa zon 3
2 år gamla bambufrön har jag försökt få sprutt på med GA-3 och "stjärtlappsmetoden" (som jag skrev om i ett tidigare inlägg om försök med Ulltistelfröer) Hade kanske ett 40-tal fröer och på bilden nedanför ser ni hur det gick med dom, urk sick.gif

[attachment=14920:Bambufrön_mögliga.JPG]
Mögel, mögel och åter mögel trots att jag bytt stjärtlapp och försökt att inte ha för fuktigt.

Sen när jag häromdagen skulle kasta hela mögelodlingen så upptäckte jag att det kommit ut en grodd på två av fröerna.
Ett hade till och med sänt ut ett grönt litet skott. Det sådde jag i kruka snabbt.

[attachment=14921:Bambugrodd.JPG] [attachment=14924:Bambuskott.JPG]

Så om de tar sig så får jag vara rätt nöjd ändå med mitt mögelexperiment
Men det är ingen groningsmetod jag rekommenderar.
Måste finnas bättre sätt.

/Ewa
Wilmer
rotfl.gif Ja, men du kanske har kommit på knepet? Lite mögel luckrar upp fröet så, vips gror det!
marskattan
Jo men det kanske är så att mögel inte behöver vara något negtivt i naturens "ögon"?

*Agge spekulerar hej vilt*
ewa zon 3
Hm, i det här fallet tror jag inte att möglet har haft någon positiv inverkan g.gif
De två fröerna som spruckit upp och grott hade inget mögel på sig alls.

Nu verkar det inte vara helt lätt att få gamla fröer, ej färska, att gro. Men det är vad jag läst mig till.
Någon som har annan erfarenhet eller metod att få fröerna att gro utan mögelangrepp? dunno.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon