marskattan
Har äntligen haft orken att sätta mig att rensa bland mina och bästa kompisens frön. Det blir en hel del som jag överhuvudtaget inte hinner med att så (eller får plats att så) så jag delar mer än gärna med mig. Tänkte att jag skänker bort dom och är det någon som vill ge något tillbaks blir jag glad över ett frimärke.

Skriv i så fall till mig (PM) så får du adressen dit du ska skicka ditt frankerade svars-kuvert och så kan jag rensa undan på listan allt eftersom fröna hittar nya ägare.

En del av fröna är hemmaodlade, en del är hela fröpåsar. Någon hel fröpåse har bästföredatum som har gått ut, det påverkar kanske grobarheten (beroende på vad det är för frö) men jag vet inte mer än så. En del frön vet jag ingenting om eftersom det är frön jag fått ärva när min bästa vän dog vid årsskiftet. Men jag gör mitt bästa för att svara på frågor om du har några, för en del frön är ju även mina. ToM står alltså för Thompson & Morgan, och Lord Nelson och Chilterns, Hammenhögs hoppas jag ni vet vad det är vid detta laget flirting.gif

*håller tummarna att någon hittar något intressant. Det som blir över slängs*

Agastache - "Golden jubilee" oöppnad påse från ToM
Akleja pastell - hemmaodlad mix 2
Atlasblomma "Lady Albemarle" - oöppnad påse från Lord Nelson
Blomsterkrasse - passar till "hanging basket" o sorten heter "Dayglow mix" 2
Daglilja mix 4 - från odlare i usa, hennes "här lägger jag allt jag inte vet vad det är" mix
Jättebalsamin rosa - hemmaodla 1
Jättenattljus 2
Jättepalletblad "Mosaic Kong" - hemmaodlade
Kängrutass - red and green kangaroopaw. - Krukväxt i sverige 2
Kohleria spicata - 1 öppnad,
Lachenalia viridiflora
Lobelia - vet ej sort eller varifrån
Malcomia maritima 4
Mirabilis - peruansk underblomma - hemmaodlad mix 2
Monarda menthifolia 10++ frön per portion Köpta från Chiltern 1
Net bush - inköpta från Australien 7 - att ha som krukväxt här i sverige
Pinus rigda - öppnad påse från chilterns
Solros - Giant sungold 1
Solros - Giganteus 1
Spikklubba - La fleur lilac - hemmaodlad 4
Strandvallmo - från trädgårdsammatörerna 1
Zinnia - "polar bear" 1
Äkta stormhatt - köpta frön 2

PS Uppdaterat listan med och tagit bort det som är slut, samt lagt in några länkar till bilder. Nu är detta inte mina egna bilder utan jag googlade och länkade för att spara in tid istället för att sitta och leta upp mina egna bilder och lägga in dom på rätt ställe...

Edit: stavfel (dom jag såg)

Zinnia PolarBear.jpg

Äkta-stormhatt-OPTI.jpg

La-fleur-lilac.jpg

four a clock Marvel of peru.jpg

jättebalsamin2-OPTI.jpg

red-and-green-kangaroo-paw2.jpg

calothamnus_quadrifidus_2.jpg

Grå
-fear-.gif

Trodde inte att man kunde ha så mycket frön....
marskattan
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 23:06) *
-fear-.gif
Trodde inte att man kunde ha så mycket frön....

Jisses, då vågar jag väl inte avslöja hur många frön jag behåller... Kan avslöja att jag har 23 olika sorters 1-åriga vallmo. innocent.gif
Maria82a
ja fröpåsar e ju bra..har 20 påsar själv..mkt blandat...det räcker till några meter....men jag planterar gärna mer.. 000.gif ...har planterat i krukor endel..la ungefär 100 frön av riddarsporren men bara 2 har kommit fram...kanske tar lite tid...får avvakta...köpte frön från impecta... yes.gif
Lars-Olof Arvids
Jag är intresserad av följande:

Akleja pastell - hemmaodlad mix
Jättenattljus
Kohleria spicata
Malcomia maritima
Monarda menthifolia
Nemophila "Chelsea Blue"
Spikklubba La Fleur Lilac
Spikklubba troligen vit
Vallmo, någon trevlig sort

Samt diverse annat du får över, för man kan inte slänga frön! nono.gif giggle.gif

Olle
Lemonne
Jag är intresserad av följande:

Ageratum
Cosmos
Nemophilia

Lars-Olof ska ju få sina fröer först förstås, det är bara om det blir över...
marskattan
Jag e på väg in till Trädgårdsmässan i Malmö nu men jag kommer att uppdatera listan när jag kommer hem igen. Dagliljefröna är dock slut. Finns det många frön av någon sort som mer än 1 önskat sig så tar jag mig friheten att dela så ni båda får. Jag har några PM i inboxen och jag kommer "behandla" dom i turordning så att säga...

Jag håller verkligen med Olle, frön ska inte slängas så det här känns kul!
Lars-Olof Arvids
Du kan låta Lemonne få nemophilan, för jag har egentligen tillräckligt ändå. smile.gif

Olle
anx
Vilken samling med solrosor!(och fröer) jag skulle bli jätteglad om jag kunde få ett par frön av dessa blomma.gif

Solros - Giganteus 1
Solros - Indian blanket 4
Solros - red sun 3

Anki
Dilara
EDIT: Inget, jag ångrade mig! blush.gif coolgleam.gif
hobbe 00
Skulle vara intresserad av:
Dagliljefrön "Desert princess"
Dagliljefrön "Raspberry Pixie"
Vallmo - Double Raspberry blush
Vallmo - "hazy days"
Vallmo - Minors ghost
Vallmo - Rosa dbl frans
Vallmo - Scarlet Peony
Vallmo - Venus
Vallmo - vit

Sänd mig din adress så sänder jag ersättning till dig + adressen min
Knytt
Oh!
Jag är intresserad av:

Mirabilis - peruansk underblomma - hemmaodlad mix 5
Sallad - little geam pearl - från ToM
Solros - Giant sungold 3
Solros - Indian blanket 4
Solros - red sun 3
Solros - Valentine 4
Solros - Velvet queen 4
Solros Autum beauty
Spikklubba - La fleur lilac - hemmaodlad 9
Spikklubba, troligen vit - hemmaodlad glömnt namna påsen 2
Äkta stormhatt - köpta frön 5

PM:ar smile.gif
morrsken
Nämen så trevligt!
Jag intresserar mig för:

Ageratum - vet inget mer än så
Akleja pastell - hemmaodlad mix 4
Coreopsis maritima 3
Cosmos "Sensation mix" köpt 2
Dagliljefrön "Desert princess" från odlare i usa
Galtonia Regalis - öppnad påse från Chilterns
Gräslök - "common" från Lord Nelson oöppnad 2
Lonas Indora - oöppnad från chiltern
Lök. Gul "Stuttgart Giant" oöppnad förpackning
Malcomia maritima 8
Ophrys apifera - bee orchid - köpta frön från chilterns 2
Persilja - hammenhögs oöppnad
Persilja - oöppnad Lord Nelson
Prydnadsgräs - "Festca glauca" oöppnad från ToM
Röd prinsplym "Pygmy torch" 1
Vildpelargon - molli-någonting…
Zinnia - "polar bear" 2

Jag skickar listan med PM också.

Ang. Fotblad - läste att de fröna inte tycker om att förvaras utan ska användas på en gång
marskattan
*puh* Nu har jag suttit och försökt puzzla ihop önskade frön till rätt person och har jobbat ikapp med vad mail jag hade i min inbox.

Så ni som vill ha frön men inte har skickat ett PM kanske ska fundera på att göra det, en del av fröna tog mycket snabbt slut. En del portioner tog slut men jag har fyllt på lite till från mina egna frön eller delat upp så dom räckte till fler. Jag hoppas alla blir nöjda. Men snälla tänk på att jag kan inte garantera något om dessa frön, jag kan inte garantera att dom gror eller att exempelvis alla vallmo i en förpackning kommer se exakt likadana ut. Är det inte köpta frön så kan alltid korsningar ske.

Har du inte fått mail/PM av mig? Då har jag inte fått in din önskelista och du får maila mig igen.
Mvh Agge
Gloriana
Vill bara säga att jag tycker det är så roligt att det är många som kan tänka sig skänka bort fröer! Jag har så jag klarar mig...och väl det coolgleam.gif Men jag tycker det är ett berömvärt initiativ!
karlsdal
CITAT (marskattan @ 15-03-2008, 02:30) *
Jag hoppas alla blir nöjda. Men snälla tänk på att jag kan inte garantera något om dessa frön, jag kan inte garantera att dom gror eller att exempelvis alla vallmo i en förpackning kommer se exakt likadana ut. Är det inte köpta frön så kan alltid korsningar ske.

Ingen fara. När man inte betalar så mycket för fröna kan man kosta på sig att testa om/vad det blir som kommer upp. =)

Ett stort TACK ska du ha iaf, för att du vill dela med dig av dina frön istället för att kasta dem.

//A
marskattan
Kan ni som har skickat mig kuvert vara gulliga att bara skriva ner ert riktiga namn och ert nick? För jag sitter här och försöker puzzla ihop vem som är vem så att säga...

En del har jag lyckats puzzla ihop men dom jag i nuläget letar efter är:
Monica Edstam - vad har du för nick?
Lena Wolgast - Vad har du för nick?

Jag kommer pyssla lite med detta nu under eftermiddagen och lär skicka PM till berörda när jag är färdig med era kuvert med frön. Jag vet även med mig att jag inte hunnit svara på något PM jag gör detta i eftermiddag.

Och ni som vet med er att ni inte har ett nick man kan lista ut vem ni är ifrån, snälla skicka med en lapp i kuvertet (om ni inte postat det redan) och annars så skriv här eller i mitt PM.

Mia- Maria
Jag´såg att många var intresserade av dina fröer. Har du något kvar är jag intresserad av:

Zinnia Polar bear
Äkta stormhatt
Jättebalsamin
Kängurutass
Peruansk underblomma

Hälsn.Inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon