uno
I år har jag lite olika kryddväxter. Några Timjan, Salvia, Rosmarin, Basilika
och en med gula blad med grönt inlägg vad det nu är?
Bladen skall ju torkas, har jag läst men blir det bra resultat att frysa dem?
Det verkar enklare.
sanna
Hej Uno!

Jag är verkligen inte kryddexperten på detta forum, men jag kan ju alltid berätta hur jag brukar göra och jag tycker att det funkar... smile.gif

Av de kryddor du nämnde brukar jag frysa in basilika och timjan. Salvia och rosmarin torkar jag. Lite timjan torkar jag också för att ha till té i vinter.
Min salvia brukar klara sig under vintern (bor i zon II), så färsk salvia kan jag vanligen skörda året om.

Idag provade jag för första gången att göra basilikaolja. Man tar basilikablad, krossar och häller över någon neutral olja som inte stjäl för mycket av smaken, t ex solrosolja. Sedan får det stå några veckor, sila därefter bort bladen och använd oljan till vinterns salladsdressingar. Vi får se hur det blir...

Sanna
Nina H
Om du använder sökfunktionen och söker på torka kryddor på köksträdgården, inlägg skickade för 365 dagar sedan så hittar du en del tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon