Full version: Skockor i kragen?
krullan
Hej alla!
Jag gjorde nog onödig lyx som satte värsta överlevaren/ogräset jordärtskocka i pallkrage. Ska jag flytta ut dem på friland i år? Jag bruka lyfta mina kragar på våren, jordfräsa och lägga ny jord i kragen för att slippa rensa. Nu är jag rådvill.
rahmat2
CITAT (krullan @ 13-03-2008, 22:24) *
Hej alla!
Jag gjorde nog onödig lyx som satte värsta överlevaren/ogräset jordärtskocka i pallkrage. Ska jag flytta ut dem på friland i år? Jag bruka lyfta mina kragar på våren, jordfräsa och lägga ny jord i kragen för att slippa rensa. Nu är jag rådvill.

Föreslår att om du nu vill sätta de direkt i marken, avstänger du området mot annat. Annars de brukar vara duktigare än vad potatis är och ta sig lite hit och dit. Rötterna som bär skockorna alltså. Jag har avstängt de med hjälp av tegelsten in i marken tunt det området jag har skockorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast så hemskt spridningsfarliga tycker jag inte de är, och de är ju ofta lätta att känna igen och dra upp ifall någon skulle flytta sig lite åt någon sida.
rahmat2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-03-2008, 12:11) *
Fast så hemskt spridningsfarliga tycker jag inte de är, och de är ju ofta lätta att känna igen och dra upp ifall någon skulle flytta sig lite åt någon sida.

Det som ställer till med problem hos mig är att när jag tar väck den biten som kommit in till gräsmattan så dyker upp efter ett tag en till. Jag måste ta upp en bit gräs och ta ut hela den skockan som flyttat sig långt för att bli av med de på oönskade ställen.
puskas5
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ett problem att odla skockor i pallkragar. Där har man ju verkligen satt stopp för dess spridning (åtminstone om man har markduk i botten). Jag har faktiskt tänkt sätta skockor i pallkrage i år sedan åkersorkar ätit upp mina skockor på friland förra sommaren.
rahmat2
CITAT (puskas5 @ 16-03-2008, 11:42) *
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ett problem att odla skockor i pallkragar. Där har man ju verkligen satt stopp för dess spridning (åtminstone om man har markduk i botten). Jag har faktiskt tänkt sätta skockor i pallkrage i år sedan åkersorkar ätit upp mina skockor på friland förra sommaren.

Om platsen är lä spelar ingen roll tror jag, annars utsätts de för vindar mer än vad de klarar i pallkragar.
puskas5
Ok, den invändningen kan jag köpa. Jag har tänkt att ha dem i dubbla pallkragar så att de får ordentligt djup. Dessutom kan jag stötta upp dem om det behövs.
Marit vid Julita
CITAT (puskas5 @ 16-03-2008, 12:42) *

Jag tycker också det verkar smart att odla dem i pallragar för jag blev också av med alla mina jordärtskockor förra säsongen. Jag hittade några 10 m bort i en sorkgång thumbdown.gif så snart spirar det nog en massa skockor över allt där jag inte vill ha dem. Jag tycker inte de brukar gå så djupt så det räcker nog med en pallkrage.
lilla mamma
Skockan stöttar sig själv.
Jag har varken sniglar, sorkar eller annan ohyra i min trädgård. Men herr och fru igelkott kommer varje kväll så kanske gör det sitt till.

SKockan lär stormtrivas i kragen,helt utan konkurrens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon