Jojjan
Hej hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Jag skulle vilja veta från vilket träd de här grenarna kommer. Trädet växer vilt vid ett kalhygge.[attachment=14951:gren2.jpg][attachment=14953:gren.jpg][attachment=1495
2:gren3.jpg]
Alexander-VG-zon3
kan det va en vanlig fäder ?
Piccante
tänkte syren först men inte på ett kalhygge? tror oxå på fläder
Gossen Ruda
Satsar på druvfläder.
Alexander-VG-zon3
enkelt att kolla märgen . druvflädern - ljusbrun ,, å flädern - vit märg
Boxer
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2008, 22:57) *
Satsar på druvfläder.

Ja, snarare racemosa än nigra.
Jojjan
Tusen tack för alla svar.!!!
Jag har aldrig sett fläder här uppe.... (Dalarna)
Fågelvägen
Hej Jojjan! I vår flora ser druvfläderns knoppar just så ut! Det verkar också troligt att druvflädern kan växa i Dalarna, men det ser ut att vara ungefär på gränsen av dens spridningsområde. Det står att den växer (bl.a.) på hyggen.

Men är det faktiskt ett träd? Sambucus racemosa brukar vara en typisk buske, trodde jag.

Jag antar att fåglar sprider fröna. Fast de är giftiga - men inte för fåglar?
Gossen Ruda
Fåglarna älskar druvflädersbär och klarar sig tydligen och hjälper till med spridningen.
Jojjan
Ja nog var det ett träd. Ser inte alls ut som buskarna vi har vid sommarstugan på västkusten. Men jag såg att fläder visst kan växa som träd med..?

Aqvakul
Är nästan hundra på att det är druvfläder - normalt blir det ju mer stora buskar än "träd"
Den "äkta" flädern blir normalt större, men är knappast härdig i Dalarna.
Du får väl avvakta blomningen, som för druvflädern sker i maj, för att vara helt säker.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2008, 08:31) *
Är nästan hundra på att det är druvfläder - normalt blir det ju mer stora buskar än "träd"
Den "äkta" flädern blir normalt större, men är knappast härdig i Dalarna.
Du får väl avvakta blomningen, som för druvflädern sker i maj, för att vara helt säker.

du menar väl att fläderns naturliga gräns inte går upp till Dalarna väl ? för härdig är den ju ändå en bra bit upp .

'' Den vanliga flädern, Sambucus nigra växer förvildad i Sveriges från Skåne till Värmland och Dalarna. Dess giftiga kusin druvfläder, Sambucus racemosa, växer likaså förvildad från Skåne till Härjedalen och Jämtland.''
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon