Full version: Inspiration sökes!
eddie
Hej allihopa! Jag har fått lite slut på uppslag. Har sått palmfrön och lite annat i ett minidrivhus och tagit sticklingar på mina dracenor, har även tagit sticklingar från en murgröna som växer utanför min lägenhet, tänkte sätta dem i kruka på min uteplats. Nu känns det lite tomt eftersom det kommer ta ett tag innan fröna gror, stod en till sex månader på paketen. Jag hade behövt lite ideer på nåt nytt projekt, så jag undrar vad ni sått eller tagit sticklingar av? Jag behöver inspiration!
rahmat2
CITAT (eddie @ 13-03-2008, 22:50) *
Hej allihopa! Jag har fått lite slut på uppslag. Har sått palmfrön och lite annat i ett minidrivhus och tagit sticklingar på mina dracenor, har även tagit sticklingar från en murgröna som växer utanför min lägenhet, tänkte sätta dem i kruka på min uteplats. Nu känns det lite tomt eftersom det kommer ta ett tag innan fröna gror, stod en till sex månader på paketen. Jag hade behövt lite ideer på nåt nytt projekt, så jag undrar vad ni sått eller tagit sticklingar av? Jag behöver inspiration!

Uppge din Zon och väldigt fort också biggrin.gif
Boxer
Nu, tidig vår, kan du ta örtartade sticklingar på:

Blåregn
Buddleja
Deutzia (alla)
Fuchsia
Ginkgo
Hibiskus
Hortensia (alla)
Hybridolvon
Katsura
Kejsarolvon
Konvaljbuske
Korstörne
Körsbärsbenved
Liten stefanandra
Måbär
Nerium
Paradisbuske
Rosenrips
Rosentibast
Rynkolvon
Rödblommig kastanj
Snödroppsträd
Spirea (alla)
Tok
Try (alla)

Blomstertanten
CITAT (rahmat2 @ 13-03-2008, 22:57) *
Uppge din Zon och väldigt fort också biggrin.gif

Spelar zonen nån som helst roll ?
Krukväxter påverkas väl inte av i vilken zon man bor confused.gif
Boxer
Hoppsan! Jag missade totalt att det var krukväxter det gällde. duh.gif
eddie
Det gällde i huvudsak krukväxter. Jag bor i lägenhet i Växjö och har en liten uteplats i söderläge, det blir rätt varmt där men det ligger också lite utsatt för blåst. Jag undrade bara om det fanns nåt roligt man kunde göra nu. Det står en tom betongkruka utanför min dörr som jag kan använda. Annars så behövde jag lite tips på vad man kan odla inomhus, jag har lite vanliga krukväxter; två paraplyaralior, en ampellilja, tre draktungor(skelettsköld?), en benjaminfikus, en garderobsblomma, en fem dracenor kanske, en lyktranka, några flaskliljor, en murgröna, en diffenbachia och en fyra fem blommor till som jag inte orkar räkna upp. Jag är lite sugen på att pröva på nån ny krukväxt, men tycker att utbudet här är lite dåligt! Prövar gärna nåt som kräver lite skötsel. För övrigt så gillar jag att vattna mina blommor, så här dör inget av uttorkning, jag dränker dem istället. Tur att jag inte har katt, den hade vart jättefet. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon