Full version: Hur gödsla tomater?
Alma Mater
Jag köper cocktailtomat och tar fröna och sår i zinkhink. Har nu gjort det i tre år. Jag gödslar med "Blomstra Växtnäring". Är det ok eller ska jag tillföra annan näring och i så fall vad?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det verkar funka och du får tomater så kan du fortsätta med blomstra, själv tycker jag dock att tomaterna brukar få mera smak ifall man inte använder kostgödning men det är ju en smaksak.

Det finns en massa gödningar man kan använda till tomat de är inte kinkiga + det brukar ofta vara bra att variera lite så man kan använda flera olika gödningar under säsongen.

Ex. på icke konstgödning är: ekologisk flytande krukväxt eller köksväxtgödningar, pelleterad hönsgödsel, chrysan, guldvatten (urin + vatten), nässelvatten, gräsklipp.
Alma Mater
Tack för svaret!
Guldvatten? Vilken sorts urin? Ska vi kissa i krukorna? Hihi! Har hört att det ska vara bra men ...
Ekologiskt flytande låter bra.
skogstroll
det bästa måste ju va att sätta sig o kissa på en hög brännässlor giggle.gif
Alma Mater
Ja! Guld- och nässelvatten på en gång! Smart!
Åsa, mälardalen zon 2
Guldvatten = 1 del människourin (använder man färsk urin doftar det just inget) + ca 9 delar vatten
Alma Mater
Tack! smile.gif
pingusen
har hört att man inte skall gödsla med sin egen avföring på det man själv skall äta ! är det riktigt ??? och i så fall skall man väl inte kissa på tomaterna ???

någon som vet ??
Alma Mater
Hehe! Jag har nog inte tänkt använda urin.
Recept på nässelvatten? Hur gör man?
Solstorm
Man häller ju inte guldvattnet på tomaterna utan på jorden där de växer biggrin.gif
Alma Mater
Det är nästan så att jag skulle vilja påstå att ingen nog någonsin skulle kunna tänka sig att ens i sin vildaste fantasi hälla pinket direkt på tomaterna ... giggle.gif
martiniiii
hahhahahhha vilken rolig diskussion hahahha
ludde__
Jag har använt Pokons pelletsgödsel för köksträdgården med strålande resultat både i kruka och i rabatten. Sen kan väl diskuteras hur miljöriktigt det är men det fungerar. Dock har jag tänkt mig testa med kompostgödsel i år eftersom jag sen 1 år faktiskt har en liten trädgård med kompost. Troligen blir det en kombination av kompost och Pokons eftersom jag har kvar sen ifjol. Vi får se hur det går.
Fågelvägen
Alma Mater, såhär gör man nässelvatten.

Man plockar/rycker upp nässlor, lägger dem i en bunke med vatten och låter det hela stå tills vattnet är brunaktigt och luktar illa. Det tar några dagar - 1 vecka, beroende på utomhustemperaturen. Sedan tar man en slurk av vätskan, späder ut den så blandningen ser ut ungefär som svagt té och vattnar plantorna med det. Påstås hjälpa mot bladlöss och andra kryp - vet inte om det stämmer.

Alma Mater
Tack snälla ni för alla tips och tack till dig, "Fågelvägen" för recept.
Jag har också hört att det funkar som "avlusare". Jag ska prova det hela när jag hittar nässlor. Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon